Březnové uzavření kamenných obchodů přispělo k rozvoji partnerského prodeje. Alza.cz v rámci programu dropshipment usnadnila proces registrace nových partnerů a podobně rozvíjel online tržiště (Marketplace) také Mall.cz. Tyto obchody se tak snaží vyjít vstříc výrobcům a dodavatelům, kteří museli uzavřít své kamenné obchody nebo zažívají výpadky příjmů kvůli omezení poptávky zákazníků. Prodejci tak získají zázemí velkých obchodů, a to například v případě Alzy včetně zpracování objednávky, zákaznického servisu, vratek a reklamací nebo IT podpory.
Z rychlého růstu online tržišť těží také zákazníci. Například na Mallu mají přístup k mnohem širší nabídce, a to i v segmentech méně obvyklého zboží. Například v momentech nejhlubší krize, kdy si lidé podomácku šili roušky, mohli zákazníci na Mallu vybírat z bohaté nabídky šicích strojů, v květnu ocenili širokou nabídku trampolín či vířivek a podobně. V těchto segmentech díky partnerům dokážeme uspokojit poptávku mnohem lépe, než kdybychom se spoléhali jen na vlastní nabídku,
dodává v tiskové zprávě ředitel programu Mall Partner Jakub Kováč.
Prodejci mají obavy
Pro prodejce se na jednu stranu jedná o lákavou variantu, na druhou však váhají a nejsou přesvědčeni, zda se do partnerského prodeje pustit. Ve facebookových skupinách se tak objevuje spousta dotazů s prosbou o zkušenosti. Někteří by do partnerského prodeje nešli z přesvědčení. Za mne nikdy, nepodporuji giganty, kteří to tu válcuji,
píše například Petr. Podobně je na tom i Lukáš, který by už z principu nepodporoval giganty, a to i přesto, že tak může získat nové zákazníky. V tomto velkém businesse platí, že jakmile něco funguje, okopírují to a udělají lépe, vás vyštípou a raději to prodají sami,
doplňuje.
Tato obava je velmi častá. Na start asi dobrý, ale nedivil bych se tomu, až zjistí, že vám to šlape, tak si produkty zalistují, a pak to může být dvousečné,“ podotýká Denis. „Pokud máte předprodej a Alza či Mall uvidí ta čísla. Co jim brání se domluvit s výrobcem a vás odstřelit jako zbytečného prostředníka,
zamýšlí se také Stefan.
Záleží i na produktu
Podle Tomáše záleží na tom, co mají prodejci za produkty a jestli o nich všechny údaje chtějí poskytnout partnerským prodejcům. Pokud máte produkt, který má marži kolem 50 % a hledáte nový prodejní kanál, tak zkuste radši Amazon než drobné české pokusy o náhražku, které skončí zkopírováním vašeho produktu nebo aspoň brutálním vytěžením dat o něm,
radí Jarda. Že si Alza a Mall takhle jen skautují zajímavé produkty a nic je to nestojí, si myslí i Lukáš. Pokud neočekáváte, že by se vám to mohlo rozjet, a jste přesvědčeni, že nemáte dostatečně zajímavý produkt do budoucna, tak ok. Ale pokud věříte svému produktu a doufáte, že do budoucna „vystřelí“, tak tohle je ta nejlepší šance, jak o něj přijít, jakmile se mu začne dařit,
popisuje.
Josef si naopak myslí, že pokud je prodejce zároveň výrobcem, tak by do partnerského prodeje měl jít, protože Mall a Alza dostanou jeho produkt k více lidem. Podobně radí i Eva, tedy pokud má prodejce dobře nastavené ceny.
Důležitá je i strategie
Stefan si klade otázku, v čem je to dobré, protože prodejce nebuduje svůj brand, zákazník produkt koupí na jiném e-shopu, pod jinou značkou a nikde nebude napsáno, že to prodáváte zrovna vy. Jen vyděláte pár korun s nulovým přínosem. Nebudujete svůj brand, nikdo o vás nebude vědět, nikdo se za vámi nebude vracet. Ba naopak jen pomáháte konečnému prodejci na svůj úkor,
vyjmenovává.
Alex v této souvislosti zmiňuje podcast s někým z Alzy, který popisoval, že e-shopy v partner programu nikdy neobchází. „Tak nevím. Ale je jasné, že tam bude určitá kanibalizace vlastního brandu při prodeji přes ně,“ doplňuje. Podle Tomáše záleží na tom, čemu se prodejce věnuje. Jeho firma Mall zamítla, protože se jim to zdálo zlodějské. Raději investujte vlastní silou do marketingu. Stáváte se rukojmím bezohledných firem, kterým jde jen o zisk, a to za každou cenu. Nikdy bych nešel ani do jedné věci na našem trhu,
dodává.
Využili byste jako prodejci partnerského prodeje?
Jde hlavně o doplněk
Někteří v komentářích bez dalších podrobností upozorňují na špatné zkušenosti s Mallem s tím, že se snaží ukončit smlouvu a do podobné spolupráce by už nikdy nešli. Jirka zmiňuje, že Mall má oproti Alze výhodu, že má prodejce kontrolu nad cenami. Při partnerském prodeji na Alze si Alza řídí ceny sama, takže se podle něj klidně může stát, že v rámci nějakého Black Friday podstřelí ceny. Na Mall jsou pak ceny stejné jako na jeho e-shopu. U nich berou Mall jako doplnění k jejich prodeji a prodávají se jim tak třeba produkty, které u nich měli jako ležáky. A jestli je nebezpečí, že si Mall vytipuje dobře prodejné produkty a pak si je sám zalistuje? Možná ano, možná ne, záleží na sortimentu – velké společnosti zase nejsou moc flexibilní, a pokud se vám sortiment často obměňuje (sezonnost, designy), tak bych asi strach neměl,
popisuje.
Eva platí na Mall 15 až 20 % podle sortimentu s tím, že Mall v poměru s e-shopem tvoří cca čtvrtinu objednávek, a to spíše levnější věci. Zákazníků mají hodně, neplatí reklamu ani dopravu, ale zaznamenávají vyšší vrácení a nepřevzetí než u běžného e-shopu. K samotnému českému i slovenskému e-shopu a Mallu mají také Amazon a každý má své pro a proti. Podle ní rozhodně Mall nesnižuje počet objednávek na běžném internetovém obchodu. Naopak tím, že uvádí, kdo je prodejce, tak jsme zaznamenali, že je to finálně reklamní kanál, který nám přivádí zákazníky. Na Mall dáváme jen cca 10 % produktů a zákazník, když chce více, nakoupí přímo na e-shopu u nás,
prozrazuje. Toto chování v diskuzi potvrzuje i Michaela, která když vidí, kdo je prodejce, tak se kromě produktu, který si chce koupit, podívá i na sortiment prodejce a téměř v každém případě přidá k objednávce i další výrobky.
Podle Ladislava je Mall lepší než Amazon, a to především proto, že zajišťuje dopravu, převezme data s xml, vrácení zboží zajišťuje na jeho náklady a neblokuje peníze. Alzu zkoušeli a pro jejich obor není partnersky prodej zajímavý. Na Mallu platí 15 % + 9 korun za objednávku a 999 korun měsíčně. Fakturaci s ohledem na obrat mají denně a splatnost faktur je 14 dní s tím, že platí přesně na den splatnosti. Prodeje jsou zajímavé a tvoří přibližně 20 procent prodejů, co mají na tuzemském e-shopu. Ale spíše levnější věci a převládá nákup jedné položky, což u nás na e-shopu máme většinou více položek v objednávce. Zase tam máme jen cca 6 tisíc produktů, zatímco na e-shopu 90 tisíc produktů. Ale ne každý produkt můžeme prodávat na Mall s ohledem na provizi,
vysvětluje v závěru.