Vláda Bohuslava Sobotky chce prosadit nejnovější verzi registračních pokladen. Ministerstvo financí díky nim bude mít denní přehled o každé přijaté platbě. Nejbližší možný termín zavedení elektronické evidence tržeb je ale až 1. leden roku 2017. A to v případě, že by se už letos podařila prosadit potřebná změna zákonů. V příštím roce by se pak měla spustit technologická příprava na zavedení této evidence. Takto se nedávno vyjádřil premiér Bohuslav Sobotka. Jeho vláda si předsevzala zlepšení výběru daní a právě elektronická evidence plateb má být jedním z nástrojů, jak toho dosáhnout. Více si o tom přečtěte v článku Registrační pokladny budeme mít nejdřív za tři roky. Budou ale chytřejší.
Zavedení registračních pokladen bylo na volebním programu ČSSD. Vládní hnutí ANO, které po volbách obsadilo resort financí, je sice odmítá, ne ovšem principiálně, ale proto, že dnes už existují k řešení problému daňových úniků pokročilejší technologie. V současnosti se žádné registrační pokladny nenavrhují. Ministerstvo financí pracuje na důkladné analýze chorvatského a maďarského modelu pro elektronickou evidenci tržeb. Klíčová je co nejnižší administrativní náročnost, bezpečnost a dobrá funkcionalita vzhledem ke stávajícím automatickým systémům, které jsou finanční správou využívány,
komentuje poslední vývoj Radek Ležatka, mluvčí Ministerstva financí.
Jak celá situace kolem registračních pokladen v České republice dopadne, to je otázka, kterou bude možné zodpovědět až v průběhu dalších měsíců, kdy budou známé výsledky analýz. I tak už ale v Česku existuje spousta prodejců registračních pokladen. A tyto přístroje se rozšiřují mezi podnikateli. Co to tedy registrační pokladna je? Co všechno umožňuje? Jak ji vybrat? Je její pořízení výhodné?
Registrační pokladna se prý vyplatí už dnes
Registrační pokladna je elektronické zařízení s fiskální pamětí a tiskárnou. Jeho nezbytnou součástí je displej a fiskální paměť. Pokladna může být zároveň klasický počítač se samostatnou externí tiskárnou, musí ovšem obsahovat zobrazovací zařízení i fiskální paměť. Fiskální paměť je zařízení pro jednorázový a neměnný zápis výsledných údajů z provozní paměti. Údaje jsou zahrnuty do denní závěrky. Tato paměť umožňuje opakovaný tisk uložených údajů, a to i v různém členění. Kapacita paměti musí být dostatečná natolik, aby umožňovala uchovávání údajů po dobu čtyř let. Tolik definice zařízení.
V současné době neexistuje žádný vládní dokument, který by určoval náležitosti, jež musí registrační pokladna nebo PC pokladna, respektive pokladní software, splňovat. Není proto možné jasně říci, kdo by si měl jakou registrační pokladnu pořizovat. Navíc to ani není nutné. Vzhledem k tomu, že dnes uvažované návrhy jsou zásadně odlišné od původního návrhu zavedení registračních pokladen, pak zavedení nové verze zákona v zásadě znamená výměnu zařízení nebo jejich doplnění o fiskální modul. Zkušenost ze zahraničí říká, že subjekty, které již dnes používají některou z forem pokladny, což může být i software, kupují nová zařízení a subjekty, které jsou přinuceny zákonem, a dodnes prodávaly třeba s paragony či účtenkou z účetnictví, si koupí to, co bude na trhu nejlevnější,
říká Martin Cígler, předseda představenstva společnosti CÍGLER SOFTWARE.
Ačkoli není téma zavedení registračních pokladen na pořadu dne, podle výrobců a dodavatelů se jejich pořízení přesto vyplatí. I certifikovanou registrační pokladnu lze do doby aktivace fiskální paměti provozovat jako obyčejnou pokladnu, která poskytne dokonalý přehled o dění v obchodě a i při nižších nákladech na pořízení a údržbu úspěšně nahradí pokladny postavené na bázi počítače. Nejen řada prodejních a závěrkových funkcí, ale i v pokladnách vestavěné alfanumerické tiskárny, zrychlí komunikaci se zákazníky a ušetří čas a finance při vedení účetnictví, případně skladového hospodářství,
uvádí Jaroslav Novotný ze společnosti Novotný – Atrima Brno.
Své tvrzení podporuje tím, že finanční úřady budou bez ohledu na další osud zákona o registračních pokladnách vyvíjet tlak, aby vybrané podnikatelské subjekty pro prokázání svého daňového břemene účtovaly na registračních pokladnách, které budou splňovat stanovená kritéria. Pokud uvažujete, že by vám pokladna měla sloužit delší dobu, rozhodněte se pro nákup certifikované pokladny. I u nás budeme muset řešit věci obdobně, jako je tomu zvykem v Evropské unii, kde je ve většině států používání registračních pokladen upraveno buď přímo speciálním zákonem, nebo předpisy o účetnictví a daňové úřady registrační pokladny u prodejců vyžadují,
dodává Jaroslav Novotný.
Nové Zakony.podnikatel.cz
Všechny právní normy od roku 1993, pravidelně aktualizované, ve všech dostupných znění. Porovnejte předchozí znění s aktuálním, zkoumejte budoucí znění. Hledejte v textu zákona konkrétní a vyznačené změny.
Uložte si do záložek: zakony.podnikatel.cz
Podle čeho vybírat?
Vhodný typ registrační pokladny si dnes na trhu najde skutečně každý, od malého živnostníka až po velkoobchodníka s velkými obraty. Podle druhu podnikání je možné nabídnout buď registrační pokladnu, nebo pokladní systém na bázi PC, tedy softwarovou aplikaci s pokladní tiskárnou. Malý živnostník může pohodlně pracovat s klasickou elektronickou registrační pokladnou třeba i na tržišti. Naopak větší obchodníci budou požadovat od pokladního systému více informací na pokladním místě, například obrázky, dostupnost zboží a tak dále. Tito obchodníci tak s největší pravděpodobností zvolí pokladní systém na bázi PC s pokladní aplikací.
Registrační pokladny se obecně dělí na už zmíněné elektronické pokladny a na PC pokladny vybavené pokladním software. Dále je možné rozdělení registračních pokladen a PC pokladen podle toho, zda se jedná o maloobchod – okamžitý prodej, nebo o restaurační provozy – odložené účty. V případě registračních pokladen je důležitým technickým parametrem množství položek zboží, které pokladna dokáže naimportovat do své paměti, případně množství takzvaných skupin zboží, které se používají při finančním prodeji, to je prodej zboží zadáváním ceny a přiřazením sazby DPH, bez vazby na skladovou evidenci. Finanční prodej je tak nejjednodušší způsob prodeje, kdy obsluha zadává pouze cenu zboží a přiřadí patřičnou sazbu DPH,
říká Zdeněk Palla, zástupce společnosti CÍGLER SOFTWARE. U PC pokladen se finanční prodej téměř nepoužívá a nehrozí zde omezení počtu importovaných položek zboží tak, jako u registračních pokladen, které mají většinou omezenou paměť.
Ceny registračních pokladen se dnes pohybují od 3500 korun až po zařízení za desítky tisíc. Cena vždy záleží na doplňkových funkcích a oboru, kde se zařízení bude využívat. Obecně se má za to, že návratnost investice při pořízení levné registrační pokladny je 6 až 12 měsíců. A to z toho důvodu, že obsluha šetří čas při vypisování účtenek, zrychluje se prodej a navíc prodej s řádně vystaveným dokladem zvyšuje důvěru zákazníků. Po skončení pracovního dne nebo směny má majitel dokonalý přehled o tržbách, o obratu zboží, o činnosti jednotlivých obsluh, pokladní závěrka rychle poskytne jasné podklady pro účetní operace.
Majitelé obchodů a gastronomických zařízení s více obsluhami mohou zvážit, zda jim investice do pokladny ve spojení s interními předpisy provozovny nepřinese jistější kontrolu nad tokem peněz a prodávaného zboží. Registrační pokladna omezí možnosti krácení tržeb a zjednoduší provádění inventur,
říká Jaroslav Novotný ze společnosti Novotný – Atrima Brno. S napojením pokladny na skladové hospodářství se zrychluje agenda při sledování pohybu zboží mezi skladem a prodejnou, což opět přináší nezanedbatelné úspory.
Protože ale registrační pokladny nebudou minimálně po dobu tří let nutné, je možné s jejich nákupem také počkat a doufat, že vláda umožní dotace na jejich nákup, případně úpravu těch stávajících. S dotačním programem počítal už první zákon o registračních pokladnách, který schválila tehdejší vláda Jiřího Paroubka. Tehdy byl ministrem financí současný premiér Bohuslav Sobotka. Dá se proto předpokládat, že by něco podobného prosazoval i dnes. V původním návrhu stálo, že poplatníkům, kteří jsou povinnými subjekty podle zákona o registračních pokladnách, se daň za zdaňovací období, ve kterém tuto registrační pokladnu pořídili, sníží o polovinu její pořizovací ceny, maximálně však o 8000 korun na jednu pokladnu. Slevu na daň bylo podle tehdejšího zákona možné uplatnit jen při prvním zahájení provozu registrační pokladny.
Poučme se z cizích chyb
Pokud česká vláda a ministerstvo financí právě analyzují chorvatský a maďarský systém, měly by se snažit předejít problémům, které povinné zavedení registračních pokladen provázely právě v Maďarsku. Firmy, které tam mají roční obrat menší než 500 milionů forintů, v přepočtu asi 45 milionů korun, si mohou zažádat o státní podporu na koupi pokladny ve výši 50 tisíc forintů, a to nejvýše na pět pokladen. Jedna průměrná registrační pokladna vychází v Maďarsku na 140 000 forintů, tedy asi 12 700 korun. Problém byl v tom, že desítky tisíc podnikatelů si objednaly dotovanou pokladnu, které ovšem byla později odebrána licence.
Maďaři a Chorvati jsou pro Českou republiku inspirací kvůli tomu, že tam pracují s registračními pokladnami takzvaně druhé generace. Jde o přístroje přímo napojené na servery finančních úřadů, které mají díky tomu data každé obchodní transakce okamžitě k dispozici. Nutno ale zmínit, že ani tento systém není stoprocentní jistotou. Existují programy, které umějí manipulovat fiskální paměť a cíleně snižovat uložený obrat. Jde o Phantomwary a Zappery. První skupina manipuluje daty uvnitř pokladny, druhá pak zvenčí. Phantomware umí nahrazovat dražší položky levnějšími, což je jednodušší, protože není třeba transakce přečíslovat, Zappery zase umějí jednotlivé položky vymazat, nebo celou paměť přepsat fiktivními daty. Ochranou před těmito útoky by se pak stala účtenková loterie. Ovšem ani ta nemůže být považována za spásu. Není totiž možné zkontrolovat všechny do ní zařazené účty.