Nemocenské je vyplácené z nemocenského pojištění. Zaměstnanci mají od 4. dne pracovní neschopnosti nárok na náhradu mzdy, kterou platí zaměstnavatel, a od 15. dne na nemocenskou, kterou hradí stát. OSVČ, které si platí nemocenské pojištění, mají však nárok jen na nemocenskou, a to od 15. dne pracovní neschopnosti. Hradit si nemocenské pojištění je dobrovolné.
Kdy OSVČ uhrazené nemocenské ocení?
Nemocenské pojištění ocení živnostník v momentě, kdy je nucen kvůli nemoci či zranění zůstat na neschopence a nemá žádný příjem. Ne však kvůli finanční kompenzaci, ta nikdy výdělky nepokryje ani jich nedosáhne, ale především kvůli zálohám na pojištění.
V době pracovní neschopnosti, pokud si hradí nemocenské pojištění, není zatížen zálohami na sociální a zdravotní pojištění. Zálohy na pojistné živnostník platit nemusí za ty kalendářní měsíce, v nichž byl uznán po celý měsíc neschopným práce nebo mu byla nařízena karanténa. Týká se to jak pojištění zdravotního, tak pojištění sociálního. V pracovní neschopnosti by neměla být prováděna žádná výdělečná činnost
Více v článku Živnostník na neschopence? Když už, tak marodí výrazně déle než zaměstnanec
Co dalšího přinesl uplynulý týden?
Vláda ve svém programovém prohlášení uvádí, že změní zdanění OSVČ. Tyto plány se ale příliš dobře nesešly s jinými, které chce realizovat. Chystá se totiž vytvořit integrovaný systém správy daní a pojistných odvodů, který umožní placení těchto zákonných povinností na jednom místě. Dává to smysl? Čtěte více v článku Měnit způsob zdanění OSVČ nedává smysl, i kvůli tomu, co sama vláda plánuje
Registrovat účtenky do účtenkové loterie je teď mnohem snadnější a rychlejší. A to díky QR kódům. Ty však mohou obchodníci na účtenkách uvádět dobrovolně. Pokud se tak rozhodnou, mají nárok na samolepku, kterou mohou nalepit na výlohu provozovny nebo v jejích prostorách. Jak vypadá? Prozradí článek Nabízíte účtenku s QR kódem? Zajděte si na berňák pro samolepku
Vykašlat se během léta na správu sociálních sítí určitě není dobrý krok. Ač mají většinou lidé zcela jiný zájem, na Facebooku a například i Instagramu tráví během dovolené spoustu času. Jak přemýšlet během vytváření postů, které by v létě zaručeně zaujaly, se dočtete v článku Svezte se na sociálních sítích na letní vlně. Tady jsou tipy pro letní posty
Je to jako na houpačce. Jednou mají o podnikání více zájem starší, podruhé zase ti mladší. Aktuální čísla teď ukazují, že se do vlastního byznysu hrnou hlavně ti, kteří ještě nedosáhli třicítky. Více v článku Oslaví 30 a raději se nechá zaměstnat. Ti mladší mají energie na podnikání dost