Příběhy (Stories) umožňují sdílet více jednotlivých fotografií nebo videí, které se zobrazují na celé obrazovce a po 24 hodinách zmizí, pokud je neuložíte. Tato funkce vychází ze Snapchatu, kde má podobu My Story, a dnes ji uživatelé najdou také na Facebooku.
Jak na to
Vytvořit Příběhy je možné buď po přejetí palcem doprava z hlavní obrazovky Instagramu, nebo po kliknutí na znak + u vlastního profilového obrázku. Pak už stačí buď vybrat dané fotografie, případně se pustit do natáčení nebo vylepšování obsahu. Pomocí ikony pro Nastavení je možné si zvolit několik možností, například ohledně sdílení, ukládání nebo toho, před kým chcete příběh skrýt a podobně. Následně už stačí příběh sdílet a sledujícím se pak zobrazí v horní liště jejich domácí obrazovky ve formě kolečka s profilovou fotografií.
Stories Instagram spustil v srpnu roku 2016 a ještě téhož roku do něj integroval funkci Boomerang. Díky ní je možné vytvořit zábavné a krátké minisekvence s pohybem dopředu a dozadu. Následovala mnohá další vylepšení, jako jsou například režimy Superzoom, Live nebo Handsfree. Do Stories můžete také přidat různé texty, ozvláštnit je za pomocí nálepek, emotikonů, masek nebo hudby, případně využít emoji slideru, anket či otázek.
O používání emotikonů najdete více v článku Vyplatí se používat smajlíky? Napoví výsledky studie i zkušenosti odborníků
Co dát do Stories
Pokud jste se do Stories jako firma nebo podnikatel ještě nepustili, není žádný důvod, proč s nimi nezačít. Možností je celá řada a rozhodně nejde jen o to ukázat své kanceláře nebo všechny zaměstnance. Můžete například zapojit své fanoušky a požádat je třeba o zpětnou vazbu za pomocí anket, hlasování nebo otázek. Dozvíte se tak, co je zajímá, a dostanete se k zajímavým datům. Dočasnost Příběhů přímo nabízí k testování a zkoušení, a to obzvlášť tehdy, nejste-li si jistí, jak budou vaši zákazníci reagovat.
Díky Příběhům můžete také pracovat se seznamy a sdílet tak například zajímavá fakta o vaší společnosti nebo novém produktu. Příběhy jsou také ideální ke sdílení nějakého tutoriálu nebo návodu – názorně zde můžete předvést, jak pracovat s novým produktem nebo jaké jsou jeho hlavní výhody.
Pokud chcete ukázat něco ze zákulisí, můžete provést vaše sledující firmou, ukázat jim nějaké výrobní postupy nebo třeba spustit živé vysílání z významné akce související s vámi. Nabízí se také natočit nebo nafotit záběry ukazující firemní kulturu, tedy týkající se třeba pracovního výročí nebo narozenin zaměstnanců a podobně. Pravidelně můžete natáčet také podcasty nebo vysílání s vedením firmy. Lidé zde mohou učinit prohlášení nebo reagovat na dotazy sledujících.
Stories mohou také sloužit k odměnění vašich věrných zákazníků – sledujícím můžete nabídnout dárky nebo slevy, případně propagovat nějakou časově omezenou nabídku. Pracovat můžete také s označováním nebo sdílením. Lidé ocení, když se uvidí ve Stories a budou vědět, že vám na nich záleží.
Tipy na obsah v Příbězích:
- dotaz na zpětnou vazbu
- představení novinek
- podcasty, živá vysílání
- tutoriály, návody
- slevy, časově omezené akce
- ukázka firemní kultury
- odkazy na příspěvky na webu nebo blogu
Stories versus Feed
Mezi Příběhy a běžnými příspěvky, které se na Instagramu sdílí do takzvaného Feedu, je mnoho rozdílů. Ten největší je v dočasnosti, ale jde také o to, že od každého očekávají sledovatelé něco jiného. Feed vyhledávají například pro to, aby se seznámili s novými produkty nebo službami firmy a našli konkrétní informace. Zatímco při sledování Příběhů už uživatelé dané společnosti znají a chtějí se dozvědět něco více, případně se podívat do jejich zákulisí. Nebo zkrátka vidět, co dělají v reálném čase. Příběhy jsou také považovány za hravější a zábavnější.
Příspěvky ve Feedu vytváří daný instagramový profil a mohou tedy sloužit například jako výstavka produktů. Navíc obsahují hashtagy, pomocí kterých se k nim uživatelé mohou dostat nebo je sledovat. Hashtagům jsme se více věnovali v článku Jak na Instagramu pracovat s hashtagy a využít je ve svůj prospěch.
Do příspěvků ve Stories je také možné dát hashtagy, ale nemají takový význam. Příběhy by měly doplňovat instagramový účet, a to proto, že lidé většinou první sledují profil a až poté Stories. Ideální je s těmito dvěma prvky pracovat jako s oddělenými kanály a tomu přizpůsobovat obsah. Například food blogerky často do příspěvku ve Feedu dají fotografii hotového produktu a ve Stories pak zveřejní celý postup receptu.
Ačkoliv na jednu stranu Příběhy mohou těžit z autenticity, mnohdy vyžadují více plánování než jen zveřejnění jednoho dokonalého snímku s promyšleným textem. Správci profilů by měli mít na paměti, že se jedná o Příběhy – jednotlivé fotografie nebo videa by měly navzájem souviset a něco vyprávět a celý příspěvek by měl mít nějaký začátek, střed i konec. I zde platí, že vše musí souviset s marketingovou strategií firmy a v prvé řadě korelovat s tím, jak se značka prezentuje.