Vyrábějí knoflíky. Peníze na ně získali z crowdfundingu. Inspirujte se

21. 1. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: COFFS, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Máte super nápad, jen k jeho realizaci chybí finance? Nechcete se zadlužit? Pak zkuste crowdfunding. Zeptali jsme se úspěšných, jak zvládnout vítěznou kampaň.

Jako crowdfunding ve zkratce označujeme formu sbírky realizované online, při níž jednotlivci přispívají větším či menším obnosem k cílové částce. Hromadné financování slavilo úspěchy v zahraničí zejména díky platformě Kickstarter podporující kreativce z nejrůznějších oborů. A tak není divu, že se postupem času nápad přestěhoval také do České republiky. Hithit, Startovač, Nakopni.mě, Kreativci sobě. To jsou jména nejznámějších crowdfundingových platforem v Česku. 

Kromě potenciálu získání potřebného kapitálu pro nastartování podnikání (nebo jeho oživení) ovšem mohou přinést další výhody. Propojují se zákazníky. Propagují hlavní myšlenku. Zajímalo nás, zda existuje osvědčený trik na získání přízně veřejnosti. Oslovili jsme proto tvůrce zdařilé české kampaně, aby s námi sdíleli své zkušenosti z přípravy a průběhu boje o přízeň konzumentů. Uvažujete-li o tomto způsobu akumulace kapitálu, inspirujte se v následujících řádcích.

V Česku. A ručně.

Tak nějak by se ve zkratce dalo charakterizovat heslo čtveřice začínajících podnikatelů, kteří se prostřednictvím crowdfundingové kampaně rozhodli obstarat zbývající peníze na provoz a expanzi vlastního e-shopu. Společnost CNOFFS se orientuje na výrobu originálních vyměnitelných knoflíků. Jejich výrobky vznikají lokálně přímo v České republice a možná právě z toho důvodu jim na první pohled jednoduchý podnikatelský záměr v kampani vynesl necelých 150 tisíc korun. Proč si vybrali právě český web a nedali přednost zahraniční konkurenci?

Ilustrační obrázek
Autor: CNOFFS, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek

Crowdfundingové portály jsou v Česku na rozdíl od zahraničních platforem typu Kickstarter, Indiegogo atd. spíše lokální záležitostí. Důvod je jasný – jazykové ohraničení. Zprvu se to může zdát značně omezující, ale my v tom naopak spatřujeme pozitiva. Nikdo se nechce utopit ve velkém neznámém rybníku, proto jsme zvolili cestu, jak opatrněji nabrat zkušenosti a zároveň otestovat potenciál nápadu v domácím prostředí, komentuje volbu jeden ze zakladatelů projektu Jiří Rokoský a dále dodává: Zahraniční weby mohou být dobrým navazujícím krokem. Upozorníme na sebe mimo Česko a je šance získat finance pro další rozvoj.

Psali jsme dříve: Peníze jsou v crowdfundingu až druhotné. Postavte si na něm marketing

Začínající podnikatelé se často potýkají se strachem z případného neúspěchu. Několikatýdenní propagace je náročná nejen z časového hlediska, ale přináší s sebou řadu dalších problémů. Každého jistě napadne například přílišný zájem konkurence, která v mezičase nápad odcizí. Dá se vůbec podobným nepříjemnostem předejít?

Na všechno se člověk může připravovat a může si myslet, že na všechno myslí. Najednou zčistajasna něco přiletí a on je překvapen, protože zrovna tohle nečekal. Že nám nápad někdo okopíruje, máme v hlavě pořád a na Úřadu průmyslového vlastnictví již několik měsíců leží přihláška užitného vzoru. Ale nemá smysl mít obavy z jistého. Pokud se jakýkoli produkt stane úspěšný, najde se někdo, kdo se bude chtít svézt. Inspirace a padělání napříč různými odvětvími fungují po staletí, se vznikem internetu jsou pouze podstatně rychlejší a jednodušší, říkají autoři cnoffů.

Jak se dělá vítězná kampaň

Zvážení, kolik času obětujete přípravě kampaně, je čistě na vás. Respektive odvíjí se od toho, kolik úsilí jste ochotni celé věci věnovat. Pánové z CNOFFS si dobu strávenou přípravami a realizací celé akce netroufli odhadnout: Času jsme přípravou, správou a všemi souvisejícími aktivitami strávili opravdu hodně. Snažili jsme se být osobití a všechno dělat sami. Takže grafika na crowdfundingovém portálu, video od scénáře až po postprocessing, veškeré fotky, to všechno je naše ruční práce. Rozhodně pracnější přístup, možná amatérský, ale pro nás a snad i přispěvatele zábavnější. Ostatně ve videu také všichni účinkujeme.

Čtěte také: Cest k penězům vede mnoho. A jsou i pro malé podnikatele

Kromě osobitého ztvárnění nabízeného produktu hrají roli především reálně stanovené cíle. Zkušenosti ze zahraničních portálů ukazují, že přemrštěná finanční přání většinou končí neúspěchem. Rozumné se zdá být odvození finální částky od skutečných požadavků rozjíždějícího se byznysu. Online podporovatelé vám nakonec mohou přispět mnohem více. Striktní matematikou se řídili i v CNOFFS: Spočítali jsme, jakou minimální částku potřebujeme na rozjezd výroby, pokrytí odměn, nasazení e-shopu, a z toho vyšla cílová částka. Stane-li se vaší metou skutečně nejnižší částka nezbytná k pokrytí všech nákladů, pečlivě propočítejte, zda reálně vystačí k zařízení všeho potřebného. Není nic horšího, než s odstupem informovat přispěvatele, že se avizovaný plán neuskuteční. 

Součástí crowdfundingu se postupně stal rovněž systém předem promyšlených odměn, díky nimž se z přispěvatelů stávají de facto první zákazníci. Nabízet lze mnohé, přes poukazy na výrobky, možnost navrhnout vlastní designy, až k podílům na zisku. Na straně druhé získáváte cenné informace o tom, na co lidé reagují a co je zajímá. Způsob podání kampaně však nepřeceňujte. V crowdfundingu může být úspěšný skvělý produkt, který je podprůměrně odprezentován. Stejně tak může ale nadprůměrná prezentace udělat z celkem běžného produktu v očích přispěvatelů zajímavou věc a přesvědčit je, že stojí za to do autora investovat. Věříme, že v našem případě rozhodl produkt samotný a snad trochu napomohl i způsob naší prezentace, doplňují majitelé společnosti CNOFFS.

Kritiky není nikdy dost

Úspěch v podnikání samozřejmě znamená také schopnost poučit se z chyb. A to i za předpokladu, že stojíte v cíli zdařilé kampaně s větším peněžním obnosem, než jaký jste očekávali. Analyzujte, co šlo udělat lépe, kde jste zbytečně ztráceli čas a kde bylo naopak vhodné přidat. Získané poznatky můžete využít v budoucnu, ať už při plánování dalších crowdfundingových aktivit nebo při prosté komunikaci se zákazníky a zaměření vlastních PR sdělení. Kriticky hodnotí svou činnost též námi dotazovaní. Na otázku, zda by zpětně něco změnili, odpovídají následovně:

Určitě. Skoro všechno. Snažili bychom se být lepší. Video udělat kratší a údernější. Odměny vhodněji rozčlenit. A zejména bychom zkusili vymyslet něco, co by způsobilo rychlé povědomí v očích zájemců. Zkráceně řečeno – lépe se prodat. Možná by tím kampaň byla z finančního hlediska ještě úspěšnější. Máme samozřejmě radost z výsledku a vážíme si každého, který k němu jakkoli napomohl. Říká se, že vždycky může být hůře, jenže my si říkáme, že vždycky může být lépe. Proto ta kritická slova na naši vlastní adresu.

Crowdfundingem to nekončí

Na závěr zbývá několik praktických rad pro podnikatele, kteří zvažují využití crowdfundingu k vlastním účelům. Podle autorů konceptu CNOFFS se nikdy nevyplácí přílišné čekání a oddalování. Jaká doporučení se mohou dále hodit? V prvé řadě je to samozřejmě existence nějakého zajímavého nápadu a uvědomění si, že crowdfunding je o davu lidí. Nechceme střílet procenta od boku, ale z toho davu, který se o projektu dozví, reálně přispěje malá část, a to navíc z nejbližšího okruhu tvůrce. Klíčem k úspěchu je být vidět mimo okruh známých a s potenciálními přispěvateli neustále komunikovat, to znamená spolupráci s médii a vhodnou aktivitu na sociálních sítích.

Mohlo by vás zaujmout: Máte podnikatelský nápad a nevíte, kde na něj vzít? Uspořádejte sbírku

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Důležité nepochybně je si uvědomit, kdo jsou budoucí zákazníci značky, co je oslovuje, zajímá a samozřejmě přesvědčí k poskytnutí příspěvku: Nastavení odměn. Textová a grafická část prezentace. Video. To vše musí být podřízeno lidem. Chcete peníze od třetích osob, tak musíte zkusit přemýšlet jako oni. Co se jim asi bude líbit, co budou chtít vidět, slyšet. Faktory jako štěstí, náhoda atp. jsou super, mohou napomoct, ale vše za vás rozhodně neudělají. Připravte se na spoustu práce, která navenek není vůbec vidět. A poslední rada? Nebojte se, uzavírá Rokoský.

Crowdfunding, to jsou reálné cíle, zaujetí publika, závod s časem i nepřízní sociálních sítí. Být jednou z mála úspěšných kampaní v Česku znamená nenechat se unést euforií ze získaných prostředků, ale zejména přesvědčit všechny přispěvatele, že jejich peníze byly využity smysluplně. Jednoduše – crowdfundingem to nekončí.

Autor článku

Autorka je právničkou Úřadu pro ochranu osobních údajů. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).