Když před dvěma měsíci oznámila Alza.cz, že opouští srovnávač Heureka.cz, způsobila tím na české e-commerce scéně nemalý poprask. Důvodem bylo i to, že Alza vyzvala i další e-shopy, aby se k ní přidaly, a založila stránky BezHeureky.cz. Navzdory prvotnímu ohlasu se však žádný velký exodus nekonal, v rámci akce Bez Heureky totiž srovnávač opustilo jen dalších 23 online obchodů.
Alza opustila Heureku
V druhé polovině května došlo na tuzemském e-commerce trhu k rozkolu mezi velkými hráči. E-shop Alza.cz oznámil, že ukončuje spolupráci se srovnávačem Heureka.cz. Podle Alzy totiž už není porovnávání cen na Heurece nezávislé. Alza navíc nabídla dalším online obchodníkům, že jim poradí a pomůže Heureku opustit a spustila web BezHeureky.cz. V první řadě je třeba říci, že Heureka již není nezávislým cenovým srovnávačem, usnadňující zákazníkům správnou volbu. V současné době se jedná o placené služby, proto již z podstaty nelze hovořit o „nezávislém srovnání,
uvedl Karel Kučera, marketingový ředitel Alzy.
Heureka nařčení, že již není nezávislá, odmítla. Ze své podstaty Heureka.cz je a musí být nezávislým subjektem, a veškeré procesy v Heurece se řídí Kodexem Heureky,
komentoval podle serveru Lupa.cz šéf firmy Tomáš Braverman s tím, že rozhodnutí Alzy nerozumí, protože důvody nevnímá jako opodstatněné.
Čtěte také: Alza nabízí e-shopům, že jim poradí a pomůže opustit Heureku
Alzu následoval jen zlomek e-shopů
Po rozhodnutí Alzy nicméně vyvstala otázka, zda ji bude následovat nějaké větší množství online obchodů. Jak však ukazují stránky BezHeureky.cz a jak ostatně potvrzuje i vyjádření samotné Alzy, přidal se jen zlomek obchodníků. Celkově se jednalo o dalších 23 e-shopů, které v souvislosti s výzvou Alzy Heureku opustily. Ozvaly se nám desítky e-shopů. 23 se přidalo, přibližně stejný počet e-shopů nám (i přes své setrvání na Heurece) vyjádřil podporu, a řada dalších s námi konzultovala svoji situaci,
uvedl serveru Podnikatel.cz Karel Kučera, marketingový ředitel Alzy.
Ovšem za stejné období vzrostl na Heurece počet e-shopů s certifikátem Ověřeno zákazníky o 120 a počet e-shopů v Heureka Košíku překonal hranici 1300. Celkový počet e-shopů zapojených do programu Ověřeno zákazníky se pak stále pohybuje okolo čísla 14 000.
Že se k Alze přidal jen zlomek e-shopů, nicméně není takovým překvapením. Už krátce po odchodu Alzy se odborníci shodovali, že se menším e-shopům odchod spíše nevyplatí. Alza bez Heureky opravdu tratit nebude, ale ostatním e-shopům se její následování rozhodně tolik nevyplatí a může je připravit o značné zisky. Kdo z nich je schopen tolik investovat do reklamy, aby se bez Heureky obešel?
napsal ve svém blogu pro server Podnikatel.cz Marek Krška ze společnosti NetDirect. Z mého osobního pohledu si mnoho e-shopů nemůže dovolit odejít. Alza si to dovolit mohla, má vybudovanou silnou značku a i přes mnohé negativní zkušenosti jí zůstávají věrní. Alza jednoduše nepotřebuje nálepku „Ověřeno zákazníky“,
připojil se Radek Mikulka, Brand Manager v digitální agentuře Dobrý web.
Heureka má co vylepšovat
Přestože se žádný velký exodus nekonal, neznamená to, že by některé kroky Heureky nebyly rizikové a že by neměla ve svém přístupu co zlepšovat. Dokonce i antimonopolní úřad, který povolil převzetí Heureky skupinou Rockaway, schválil závazky, které musí Heureka splnit.
Schválené závazky:
- na internetových stránkách cenového srovnávače Heureka.cz bude viditelně a transparentně trvale zveřejněna informace tom, které eshopy a cenové srovnávače jsou provozovány společnostmi ze skupiny Rockaway,
- srovnávač Heureka.cz nebude požadovat od společností působících v oblasti maloobchodního prodeje spotřebního zboží přes internet jako podmínku pro využívání služby „Ověřeno zákazníky“ poskytování jiných informací, než je pouze informace o e-mailové adrese zákazníka, který učinil objednávku,
- srovnávač Heureka.cz nebude poskytovat e-mailové adresy zákazníků, které získala v souvislosti s poskytováním služby „Ověřeno zákazníky“, jakýmkoli třetím osobám, a to včetně společností ze skupiny Rockaway,
- srovnávač Heureka.cz nesmí sankcionovat společnosti, které odmítnou poskytovat informace nad rámec e-mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb, a to například vyšší cenou za proklik v rámci služeb cenového srovnávání na cenovém srovnávači Heureka.cz, zvýšením ceny inzertního prostoru či otevřením možnosti neověřených zákazníků recenzovat příslušný e-shop na cenovém srovnávači Heureka.cz.
- obdobně srovnávač Heureka.cz nesmí zvýhodňovat e-shopy, které mu poskytnou informace nad rámec e-mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb.
- v placené sekci „Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody“ bude rozšířen počet nabízených pozic tak, aby o umístění na těchto pozicích mohly soutěžit minimálně čtyři e-shopy.
- po zvýšení počtu pozic ve službě „Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody“ bude na první straně cenového srovnávače současně zachováno minimálně 5 pouze cenově srovnávaných pozic.
Někteří odborníci, jako například Petr Soukup, který se živí tvorbou e-shopů a zabývá se prodejem a osvětou SSL certifikátů, ale upozorňovali i na další problematické věci, které se s Heurekou pojily. Šlo třeba o skript u Ověřeno zákazníky, který zjistil, odkud návštěvník přišel, zamaskoval to a zahlásil do Heureky. Heureka tak má krásný přehled o zdrojích návštěvnosti všech e-shopů,
psal na svém blogu Soukup.
Čtěte také: Velký bratr Heureka – o prodejích má lepší přehled než samotné e-shopy
Heureka nicméně ujišťuje, že usilovně pracuje na zlepšení. Problémový skript opravila pár dní po zveřejnění Soukupova příspěvku a podle Adély Berkové, mluvčí Heureky, nyní srovnávač pracuje na implementaci podmínek daných antimonopolním úřadem. Chystáme také opatření nad rámec těchto podmínek. O novinkách budeme všechny naše obchodní partnery včas informovat. Aktuálně se věnujeme například rozvoji mobilní Heureky, brzy chceme představit i responzivní uživatelský účet,
uzavřela Berková.