Vysoké pokuty pro řidiče a rozšířená povinná výbava. Co se letos dál mění?

10. 1. 2022
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Změny se nevyhýbají ani dopravě a je potřeba je znát, aby se podnikatelé a firmy vyhnuli nepříjemným pokutám. Co je tedy nového?

Mezi nejvíce diskutovanou změnu patří předjíždění cyklistů, ale novinek je mnohem více a týkají se jak bodového systému, tak například povinné výbavy nových automobilů.

Co se dozvíte v článku
  1. Změny u řidičských oprávnění
  2. Pozor na body a pokuty
  3. Vyšší pravomoci budou mít nejen strážníci
  4. Novinky týkající se cyklistů
  5. Nová auta budou muset být více vybavena
  6. Další změny se týkají zdravotníků i mýta

Změny u řidičských oprávnění

Ti, kteří mají řidičské oprávnění skupiny C (udělené v České republice nebo v zahraničí), budou mít nově možnost řídit traktory. Doposud to bylo možné pouze s u nás uděleným řidičským oprávněním skupiny T. Tím pádem s tím měli problém cizinci, protože k jeho získání je podmínkou mít v České republice obvyklé bydliště. Tato novinka by měla vyřešit problém s nedostatkem pracovních sil v zemědělství a lesnictví. 

Další změny souvisí s předpisy Evropské unie. U dvoukolových a tříkolových vozidel bude od 1. ledna 2022 řidičské oprávnění AM nově nutné až pro řízení vozidel s konstrukční rychlostí více než 25 km/h – pro řízení pomalejších vozidel řidičské oprávnění nebude potřeba (dosud žádný spodní limit stanoven nebyl, a proto bylo řidičské oprávnění potřeba k řízení jakkoli pomalého vozidla odpovídajícího ostatním parametrům). S řidičským oprávněním AM bude možné řídit také čtyřkolky s výkonem motoru až do 6 kW (dosud to byly maximálně 4kW). S řidičským oprávněním B1 bude možné řídit také terénní čtyřkolky s jakkoli výkonným motorem (dosud to bylo maximálně 15 kW), popisuje v tiskové zprávě ministerstvo dopravy.

Pozor na body a pokuty

Za neoprávněné stání na parkovišti vyhrazeném pro osoby se zdravotním postižením nebo zneužití parkovacího průkazu pro osoby se zdravotním postižením byla dříve udělována pokuta, od 1. ledna 2022 se za tento prohřešek budou nově zapisovat také 2 body v bodovém hodnocení řidičů. Kromě toho se při odmítnutí nízkorychlostního kontrolního vážení navyšuje horní hranice sazby pokuty ukládané příkazem na místě, a to z 30 tisíc korun na 100 000 Kč.

Vyšší pravomoci budou mít nejen strážníci

Od nového roku budou moci obce zahájit řízení o odstranění vraku z veřejně přístupné účelové komunikace. Doposud měl tuto možnost pouze vlastník pozemní komunikace. Ačkoli v některých lokalitách jsou odstavené nepojízdné vraky problém, tak je pak otázka, co všechno lze považovat za vrak. Zaprášené auto, se kterým se dva měsíce nikam nejelo? A hlavně: o tom, co se děje na něčím pozemku, je přece věc vlastníka pozemku. I když je tím pozemkem účelová komunikace, podotýká v článku Dalibor Žák. Další novinkou je, že strážníci obecních nebo městských policií budou od letošního roku moci vyřizovat příkazem na místě přestupky související s neoprávněným užitím vyhrazeného jízdního pruhu, a to bez součinnosti Policie České republiky.

Novinky týkající se cyklistů

Nově budou muset řidiči motorových vozidel při předjíždění cyklisty dodržet bezpečný boční odstup, a to nejméně 1,5 metru. U pozemních komunikací, kde je nejvyšší dovolená rychlost maximálně 30 km/h, bude pak platit odstup nejméně jeden metr. Autobible portálu Euro.cz vnímá jako dobrou zprávu prozatimní sankce. V souvislosti s minimální vzdáleností při předjíždění cyklistů se hovořilo o pokutě až 10 000 Kč, zákazu řízení na půl roku a odebrání sedmi bodů. Aktuální realitou je ale pokuta do výše dvou tisíc korun, uvádí s tím, že žádné bodové hodnocení se na tuto diskutabilní novinku nevztahuje.

Pro cyklisty navíc nově začne platit výjimka z povinnosti užít jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezku pro cyklisty nebo v křižovatce vymezený prostor pro cyklisty, pokud by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích. Pozor si musejí dát lidé na takzvaných pivních kolech (beerbike), kteří od 1. ledna 2022 nesmí požívat alkohol či jiné návykové látky ani jezdit pod jejich vlivem. Budou mít také povinnost podrobit se na výzvu policisty vyšetření na jízdu pod vlivem alkoholu nebo drog.

Nová auta budou muset být více vybavena

Jak upozorňují na blogu serveru Driveto, od šestého července 2022 vejde v platnost nařízení Evropského parlamentu a rady, které nově určuje požadavky na povinnou výbavu automobilů. V té se má objevit celá řada asistenčních systémů, mezi které patří nouzové brzdění, nouzové držení v jízdním pruhu, asistent rychlosti, varování před únavou řidiče nebo varování před chodci a cyklisty při couvání. Dále bude povinná příprava na instalaci takzvaného alkoholového zámku (podnapilým znemožní nastartování auta) a černá skříňka zaznamenávající dění před nehodou. Od šestého července budou těmito funkcemi povinně vybaveny všechny vozy uváděné na trh a pro všechna auta na trhu bude povinnost platit od července 2024.

skoleni_8_1

Další změny se týkají zdravotníků i mýta

Vozidla základních složek Integrovaného záchranného systému mají od ledna možnost jezdit vyšší rychlostí než 80 km/h. Dosud mohla jezdit vyšší rychlostí jen při zapnutých výstražných majácích, nově pro ně budou platit při jízdě „bez majáků“ stejné rychlostní limity jako pro vozidla do 3,5 tuny a autobusy. Ministerstvo dopravy uvádí, že cílem změny je umožnit těmto vozidlům rychlejší návrat na základnu a dřívější připravenost k dalšímu zásahu. Někteří zdravotničtí pracovníci poskytující domácí péči nově dostanou od ledna možnost označovat vozidla speciálním označením. To jim v naléhavých případech usnadní parkování.

Ti, kteří cestují v zahraničí, by měli vzít na vědomí, že ve Slovinsku a Polsku zavedli letos elektronické dálniční známky, a jak zmínil Deník.cz, v Německu se opět zvyšovaly sazebníky pokut. Od poloviny roku 2022 budou vozidla nad 3,5 tuny platit mýto na dalších 380 kilometrech silnicích I. třídy, jako například na silnici z Jihlavy na Hatě nebo z Jihlavy do Havlíčkova Brodu.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).