Sazby spotřební daně z lihu se mají zvýšit přibližně o 13 %, sazby spotřební daně z cigaret pak o 10 %. Dohromady by pak mělo zvýšení přinést do rozpočtu v roce 2021 10,3 mld. Kč, což je dvakrát tolik, než kolik si ministerstvo financí slibuje od posledních dvou vln EET.
Spotřební daně se zvýší
Ministerstvo financí poslalo před více než týdnem do připomínkového řízení návrh zákona, kterým se mění některé daňové zákony v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů. Návrh především počítá se zvýšením některých spotřebních daní. Ministerstvo chce zvýšit sazby spotřební daně z lihu, z tabákových výrobků, ze surového tabáku a zahřívaných tabákových výrobků.
Sazby spotřební daně z lihu se mají zvýšit o cca 13 %. U lihu, u kterého je doposud aplikována sazba spotřební daně ve výši 28 500 Kč/hl etanolu, má dojít k jejímu zvýšení na 32 250 Kč/hl etanolu. U lihu obsaženého v ovocných destilátech z pěstitelského pálení do 30 l etanolu na rok a domácnost, u kterého je doposud aplikována sazba ve výši 14 300 Kč/hl etanolu, se má sazba spotřební daně zvýšit na 16 200 Kč/hl etanolu.
Sazby spotřební daně z cigaret čeká nárůst o cca 10 %, a to rovnoměrně všechny části sazby této daně. Nejde ale jen o cigarety, zvýšit se mají i sazby spotřební daně z tabáku ke kouření, doutníků, cigarillos, surového tabáku a zahřívaných tabákových výrobků, a to rovněž o cca 10 %. K poslednímu zvýšení sazeb spotřební daně z tabákových výrobků došlo k 1. lednu 2018 v rámci tzv. tříletého plánu postupného navyšování sazeb, během něhož však došlo v konečném důsledku k nedodržení podmínky o poměru spotřební daně na vážené průměrné ceně cigaret dle směrnice o struktuře a sazbách spotřební daně z tabákových výrobků,
píše se v důvodové zprávě k zákonu.
Nové sazby daně z tabákových výrobků, surového tabáku a zahřívaných tabákových výrobků v roce 2020:
Rok | Cigarety (nejméně Kč za kus) | Doutníky a cigarillos (Kč/kus) | Tabák ke kouření (Kč/kg) | Surový tabák (Kč/kg) | Zahřívané tabákové výrobky (Kč/g) | |
---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2,90 | 1,88 | 2460 | 2460 | 2,46 |
V případě tabákových výrobků navíc došlo ke změně před dvěma týdny, kdy se zavedla nová daň ze zahřívaných tabákových výrobků. Spotřební daň ze zahřívaných tabákových výrobků je aplikována na váhu a její sazba činí 2,236 Kč/g.
Čtěte více: Daňový balíček: Zdanění zahřívaného tabáku či krycí doklady u kontrol EET
Zvýšení spotřebních daní má přinést více než poslední vlny EET
Zvýšení spotřebních daní by se podle ministerstva financí mělo pozitivně projevit na rozpočtových příjmech. Maximální celoroční dopad navrženého zvýšení spotřební daně z lihu na příjmy státního rozpočtu (inkaso spotřební daně z lihu není sdíleno, takže celým svým objemem náleží státnímu rozpočtu) v roce 2020 činí 0,9 mld. Kč a v roce 2021 pak 1,1 mld. Kč. Výpočet dopadu zahrnuje mírné snížení spotřeby.
Mnohem výraznější dopady by ovšem mělo mít zvýšení spotřební daně z tabákových výrobků. Dopad v roce 2020 by měl podle ministerstva činit 7,7 mld. Kč, v případě účinnosti změny sazeb od 1. února 2020 pak 6,8 mld. Kč. V roce 2021 se pak předpokládá maximální celoroční dopad 9,2 mld. Kč. Výpočet dopadu předpokládá zachování struktury trhu s tabákovými komoditami a zohledňuje i možné změny chování spotřebitelů s tím, že jejich náběh bude v čase postupný a neprojeví se okamžitě po zvýšení cen,
uvádí se v důvodové zprávě.
Pokud zvýšení spotřebních daní projde, mělo by v roce 2021 přinést rozpočtu 10,3 mld. Kč. Zvýšení spotřební daně o 10 a 13 % tak přinese rozpočtu více než dvakrát tolik, než kolik ministerstvo očekává od zavedení 3. a 4. vlny EET, které se nyní ve Sněmovně projednává. Za ostatní sektory je v návaznosti na zvolený rozsah povinných subjektů další potenciál dodatečných příjmů až 5 mld. Kč,
upřesňuje ministerstvo financí rozpočtový dopad posledních dvou vln EET ve zprávě RIA k novele zákona o evidenci tržeb.
Další navrhované změny
Návrh zákona, kterým se mění některé daňové zákony v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů, však nezvyšuje pouze spotřební daně, ale přináší i další změny. Zvýšit by se měla i sazba daně z hazardních her ze současných 23 % pro ostatní hry (tedy všechny druhy hazardních her až na technické hry) nově na sazbu 25 % a 30 %, a to primárně v návaznosti na škodlivost jednotlivého druhu hazardní hry a sekundárně v návaznosti na jeho ziskovost. Sazba 35 % pro dílčí daň z technických her zůstává zachována.
Podle navrhované úpravy budou pro pojišťovny a zajišťovny daňově uznatelné technické rezervy tvořené podle zákona o pojišťovnictví. V neposlední řadě se má rozšířit osvobození příjmů z podílu na zisku. Navrhuje se, aby se za mateřskou společnost pro účely zákona o daních z příjmů považovaly vedle obce a dobrovolných svazků obcí i další veřejnoprávní korporace v podobě krajů a státu, respektive České republiky.