Vytváří Tesco e-shop falešné slevy na zboží? Indexovací robot říká ano

11. 7. 2012
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Na začátku června vznikl nezávislý projekt, který sleduje vývoj cen v e-shopu Tesco. Podívejte se, jak vypadá první analýza po měsíci fungování.

Společnost Tesco má vlastní e-shop už od počátku letošního roku, kdy jako první velký maloobchodník s potravinami online obchod otevřela. V současnosti e-shop Tesca nabízí přes 20 tisíc položek a firma postupně rozšiřuje dodávky přes internet po celém území České republiky. Stejně jako jiné obchody využívá i společnost Tesco ve své obchodní a marketingové strategii různé slevy a výhodné akce.

Jak však ukazuje nezávislý projekt Tescoviny.cz, který sleduje od června vývoj cen v e-shopu iTesco.cz, řada z akcí je tzv. „falešných“. Cena některého zboží totiž zůstává navzdory „akci“ víceméně stejná. Buď se v online obchodě pouze napíše, že původní cena byla vyšší, nebo cena na pár dní opravdu vzroste, aby se posléze zpátky vrátila na svojí původní (nově označenou jako zlevněnou) cenu. Paradoxem celé situace je, že e-shop Tesca nabízí i zlevněné zboží, aniž by na slevu nějak upozornilo.

Čtěte také: VELKÝ TEST: Tesco spustilo e-shop, otestovali jsme ho za vás

Vytváří iTesco falešné slevy?

V neděli 3. června letošního roku došlo ke spuštění nezávislého projektu Tescoviny.cz, který sleduje díky denním aktualizacím historii cen veškerého zboží z e-shopu Tesca. Za projektem stojí Daniel Felix Hrouzek, programátor-analytik v Českém rozhlase a zároveň zakladatel serveru Mojenožky.cz, lifestylového webu, který se věnuje informacím ze světa obouvání, módních trendů, zkrášlování a péče o nohy. 

Data získává server Tescoviny.cz v zásadě stejný způsobem, jakým ze stránek Nakup.itesco.cz získávají informace indexovací roboti obecných vyhledávačů. Tesco samotné neposkytuje žádný oficiální export dat. Nemám tedy k dispozici žádné jiné informace, než jakýkoliv běžný návštěvník e-shopu nebo například Googlebot, upřesnil serveru Podnikatel.cz Daniel Felix Hrouzek. Server Tescoviny.cz sleduje ceny všech produktů, které lze na e-shopu najít. Jedná se o více než 20 tisíc položek, které průběžně přibývají a jsou i vyřazovány. U všech položek je uchovávána historie vývoje ceny a data lze tedy libovolně analyzovat i zpětně. 


Právě ze zpětné analýzy dat vyplývá, že společnost Tesco si s cenami v e-shopu opravdu pohrává. Nevyhýbá se přitom ani tzv. „falešným akcím“, tedy akcím, které ve skutečnosti žádnou akcí nejsou. Podle serveru Tescoviny.cz jde hlavně o tyto případy:

  • Zboží v akci má stejnou cenu, jako mělo před ní
  • Zboží bylo na jediný den těsně před akcí skokově zdraženo
  • Zboží je v průběhu akce zdražováno

Takovýchto „falešných akcí“ registrují Tescoviny.cz neustále, asi 1 % ze všech produktů Tesca. Aktuálně se tak řádově jedná o stovky akcí. Falešné akce se nejčastěji objevují v kategoriích „Domov a zábava“, „Nápoje“, „Drogerie“ a „Trvanlivé potraviny“. Průměrná uvedená sleva u těchto akcí se pohybuje kolem 30 %, reálně je ale podle serveru Tescoviny.cz téměř vždy výrazně menší, nebo dokonce nulová. Výjimky se ale najdou. Pokud je v průběhu akce zboží lehce zdraženo a patřičně upravena i procentuální akce, de facto se jedná o legitimní postup, já ale takovou akci považuji za falešnou, doplnil serveru Podnikatel.cz Daniel Felix Hrouzek.

Jde o nezákonné jednání?

Podobné přístup obchodníků k cenám hodnotí oslovení odborníci jako nezákonné. Jde-li o „falešnou slevovou akci“, dopouští se prodávající buď porušení § 12 zákona o ochraně spotřebitele (povinnosti informovat spotřebitel o ceně nabízených výrobků v souladu s cenovými předpisy) anebo  § 4 v návaznosti na § 5 téhož zákona (zákazu užívání nekalých obchodních praktik).

Pro nabídku zlevněného zboží při prodeji v e-shopech platí z hlediska zákona o ochraně spotřebitele stejná pravidla jako pro ostatní formy prodeje. V ČR platí sice volná tvorba cen, prodejce (ani v internetovém obchodě) si ale nemůže slevy nastavovat podvodně. Vždy je však třeba kontrolou prokázat, že k takovému jednání došlo. Bohužel se tato praktika v mnoha případech  těžko prokazuje. Doporučujeme zákazníkům (i těm „internetovým“), aby  vývoj ceny u požadovaného zboží sledovali delší dobu, uvedla serveru Podnikatel.cz Jana JelínkováČeské obchodní inspekce (ČOI).

Pokud by inspekce začala firmu Tesco vyšetřovat a prokázala jí překročení zákona, může ji hrozit dle zákona o ochraně spotřebitele pokuta až ve výši 5 000 000 korun. Jak však serveru Podnikatel.cz přiznala sama ČOI, první pokuty mají spíše „výchovný“ charakter a vyšší sankce uděluje inspekce až při opakovaných zjištěních. Při výši pokuty hraje roli především závažnost správního deliktu, způsob jeho spáchání, následky a okolnosti, za nichž byl spáchán. Zda by pro usvědčení společnosti Tesco stačily statistiky serveru Tescoviny.cz, nechce ČOI předjímat bez důkladné znalosti celé problematiky. Pokud se jedná o posouzení toho, jaké důkazy budou v případě šetření konkrétního podání, respektive v případě zahájení správního řízení použity, je třeba se řídit obecně závaznými právními předpisy, které použití důkazních prostředků upravují, podotkla Jelínková.

Daniel Felix Hrouzek, provozovatel Tescoviny.cz, navíc serveru Podnikatel.cz potvrdil, že v současnosti neplánuje ČOI kontaktovat. Je ovšem možné, že se můj postoj změní, jakmile budu mít k dispozici více dat pro analýzu 
cenového vývoje, vysvětlil Hrouzek.

Čtěte také: 70% slevy v e-shopech? Jenom hra s čísly

Že jde v případě „falešných akcí“ o nezákonnou praktiku, potvrzují i právníci. Podle názoru právníka Františka Pospíšila z advokátní kanceláře FABIAN & PARTNERS jde i o klamavou reklamu dle § 45 obchodního zákoníku, neboť je zřejmé, že obchodník šíří údaje o vlastních výrobcích, které jsou způsobilé vyvolat klamnou představu, zde konkrétně o slevové akci. Proti takovému soutěžiteli se lze potom domáhat, ve smyslu § 53 – § 55 obchodního zákoníku, aby se tohoto jednání zdržel a odstranil závadný stav. Dále lze požadovat přiměřené zadostiučinění, a to i v penězích, náhradu škody a vydání bezdůvodného obohacení, domnívá se Pospíšil.

Některé slevy iTesco naopak neprezentuje

Zajímavostí celé cenové problematiky e-shopu Tesca zůstává i skutečnost, že obchod v mnoha případech poskytuje slevy na zboží, aniž by je nijak anoncoval. Příklad za všechny tvoří plenky Huggies, jejichž cena před necelými 14 dny klesla skoro o 50 %. Tesco přitom toto zboží jako slevovou akci neoznačilo. Většinou se jedná o pohyby v řádech jednotek korun a často v souvislosti se sezónní nabídkou zejména čerstvých potravin, na druhou stranu lze objevit i zlevnění o desítky procent. Takovou slevu přitom zákazník nemá šanci sám nijak zaregistrovat, řekl k tomu Daniel Felix Hrouzek.

Čtěte také: E-shop s potravinami není jen Tesco. Jak fungují jeho konkurenti?

Server Podnikatel.cz oslovil i společnost Tesco, aby se k problematice cen ve svém e-shopu vyjádřila. Eva Karasová, mluvčí Tesca, jednoznačně odmítá, že by společnost cíleně klamala zákazníky. Vzhledem k množství slevových akcí (týdně se cena mění přibližně u 2000 druhů výrobků z celkového počtu 20 000 – 30 000) ale připouští, že může v ojedinělých případech dojít k pochybení jedince na straně Tesca při stanovení akční ceny výrobku, či časovému prolínání několika akcí. Snažíme se, aby k takovým případům nedocházelo, uvedla serveru Podnikatel.cz Eva Karasová.

Jednu „falešnou slevu“ (cena láhve likéru Baileys), kterou dal server Podnikatel.cz v otázkách pro Tesco za příklad, vysvětlila Eva Karasová následovně. Podle ní byla cena výrobku snížena oproti ceně původní u příležitosti otevření obchodu Tesco Extra na Zličíně. Jednalo se tedy podle Karasové o lokální akční nabídku, která se týkala pouze jednoho obchodu. Po skončení této akce byla cena údajně vrácena na původní, tj. běžnou 445 korun. Důvodem pro opětovné snížení ceny (ovšem jen v obchodě na Zličíně) byla celostátní akční nabídka na podporu prodeje tohoto výrobku. To znamená, že výrobek ve všech obchodech, s výjimkou zličínského, stál 445 korun do 20. června. Od 22. června pak byl zahrnut do celostátní akce za cenu 309 korun, uzavřela Karasová.

Foto: www.isifa.com

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).