Vytváříme si firemní web sami a za pár korun (1): Doména a redakční systém

26. 8. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Zapomeňte na drahé vývojáře či firmy, které vám vytvoří firemní prezentaci na klíč. Zvládnete to sami, stačí jen vědět, jak přesně na to. Poradíme.

Aby vaše firemní prezentace působila profesionálně, musí tak i vypadat. Zapomeňte na firmy či služby, které vám web vytvoří na klíč a naúčtují si klidně i desítky tisíc za vytvoření pouhé statické stránky. Ty zvládnete vytvořit sami. Stačí se toho nebát a postupovat krok pro kroku. 

U našeho postupu bude zapotřebí mít alespoň základní znalost anglického jazyka, umístíme totiž váš web na bezplatnou službu, která zatím mluví pouze anglicky. Ale ani to nemusí být překážkou. 

V našem mini seriálu vám ukážeme:

  1. Jak si zaregistrovat vlastní doménu (1. díl)
  2. Jak si založit zdarma redakční systém pro správu stránek (1. díl)
  3. Jak vybrat design webových stránek (2. díl)
  4. Jak nastavit design webových stránek (2. díl)
  5. Jak nastavit doménu na redakční systém (3. díl)
  6. Jak používat redakční systém (3. díl)
  7. Nastavení komentářů u vašich novinek (4. díl)
  8. Použití RSS pro posílání novinek na sociální sítě (4. díl)

Jak si zaregistrovat vlastní doménu

Začínáme nejdříve vaší doménou. Spousta podnikatelů využívá pro firemní prezentaci služeb různých hostingů či vyhledávačů, které však umístí web na URL adresu, která se hůře pamatuje. Pokud chcete působit skutečně profesionálně, je vždy dobré mít svou vlastní doménu ve tvaru www.NAZEVFIRMY.cz. 

Než si vlastní doménu zaregistrujete, nejdříve si ověřte, zda je vůbec dostupná. To si můžete ověřit na bezplatném nástroji správci českých domén CZ.NIC, a to hned na úvodní stránce. Zde umístěte název vaší firmy ve formátu „NAZEVFIRMY.cz“ a hned zjistíte, zda je doména volná. Pokud ano, můžete přejít k registraci domény.

Ověřte si, zda je vámi vybraná doména volná

Vyberte některého z doménových registrátorů. Osobně mám zkušenost s Active24, Wedos a Subreg. Registraci si ukážeme konkrétně na Subreg. Zde si opět můžeme hned na úvodní stránce ověřit, zda je vybraná doména volná. Doporučuji opětovné ověření, protože poté budete automaticky přesměrováni na výběr domény a možnosti jejího zakoupení. Důležitou podmínkou je registrace na stránkách doménového registrátora a zde pozor. Údaje, které zde uvedete, se pak budou vypisovat v tzv. doménovém registru. Měli byste vždy doménu registrovat na firmu, nikoli na vaši vlastní osobu, nezapomeňte proto při registraci uvést, že doménu registrujte pro podnikání. V tom okamžiku se změní i požadované údaje, které budou poté k doméně trvale vázány. 

Nastavení domény zatím nechte bez povšimnutí

Vše poté probíhá online. Stačí vyplnit veškeré údaje (při registraci nechte zaškrnuto „Použít DNS Subreg.cz“) a doménu objednat a zaplatit. Na registrovaný e-mail dostanete informaci o proběhnuté platbě i zaregistrované doméně a ta je prakticky ihned aktivní. Zatím však na ní nic nebude, do té doby, dokud sami neurčíte, co se na ní má zobrazovat. 

Jakmile se po registraci domény přihlásíte do systému, uvidíte pod položkou Přehled domén všechny vaše registrované domény. Zde vás bude zajímat hlavně sloupec DNS, ale k tomu se vrátíme, jakmile si samotné stránky vytvoříme. 

2. Jak si založit zdarma redakční systém pro správu stránek

Abyste vaše stránky mohli obsluhovat, kdy budete chtít návštěvníky například informovat i o novinkách ve vašem oboru podnikání, je nutné mít k dispozici redakční systém, v němž si můžete nastavit také vzhled vaší webové prezentace.

I když většina firemních stránek často běží na open sourcovém Wordpressu, přesto se od něj odkloním a ukážu vám výhodu sociální blogovací sítě Tumblr. Ta v Česku není příliš známá, už jenom z toho důvodu, že dodnes není lokalizována do češtiny. Přesto nabízí skvělé výhody a především jednoduchost v nastavení i obsluhy vašich stránek. U Wordpressu, pokud nejste technicky zdatní, budete potřebovat pomoc IT specialisty. Navíc osobně Wordpressu příliš nefandím, protože je nutné spoustu věcí si nastavit pomocí vložených pluginů, a to je otravné a časově náročné. Tumblr dokáže spoustu základních požadavků nastavit automaticky a co víc, podporuje nastavení vlastního vzhledu stránek, a dokonce je umístí na vaši na vlastní doménu, což je přesně to, co potřebujeme. 

Zapomeňte na Wordpress, vyzkoušejte Tumblr

Prvním krokem je tedy registrace na Tumblr.com. Znova připomínám, že zde už budete potřebovat mít základní znalost anglického jazyka. Pokud si s jazykem neporadíte, tak si nainstalujte do svého prohlížeče (Chrome) automatický překladač webových stránek, který nabízí například Google. 

A při registraci hned pozor. Tumblr vás vyzve k tomu, abyste si vybrali přihlašovací jméno. Zde však zadejte název vaší firmy, respektive název vaší stránky, která bude potom umístěna na adrese www.NAZEVFIRMY.cz. Tumblr totiž automaticky vytvoří z vašeho loginu stránku ve formátu NAZEVFIRMY.tumblr.com. Proto je lepší, i pro snadnější zapamatování, vytvořit login a tedy stránku na Tumblr s názvem vaší firmy. 

Protože Tumblr je stále primárně sociální sítí, tak vás při registraci vyzve, abyste vybrali minimálně 5 vašich zájmů, podle toho vám bude zobrazovat na vaší zdi, které jsou podobné Facebooku, příspěvky ostatních blogerů. Naklikejte cokoli, nebo tento krok přeskočte. Poté se už dostanete do samotného administračního prostředí. A v tom okamžiku už máte i nastavený základní design od Tumblr na výše uvedené adrese a můžete tak prakticky začít blogovat. Ale to nás nezajímá, my chceme vlastní webové stránky na vlastní české doméně. 

Začínáme nastavením Tumblr účtu

Po přihlášení se dostanete na Dashboard, kde znáte možnost přidat nové příspěvky na vaši právě vytvořenou stránku, ale také vidíte zeď, kde se zobrazují příspěvky ostatních blogerů. Vás však bude zajímat položka „Edit appearance“. Dostanete se tak do nastavení vaší stránky. Na začátku hned doporučuji nahrát logo vaší firmy, protože Tumblr díky nahrání loga právě do tohoto místa automaticky vytvoří malou ikonku (tzv. favicon), která se bude zobrazovat v prohlížeči u názvu vaší firmy. A pokud si lidé vaši stránku uloží mezi oblíbené, najdou ji rychleji i právě díky vašemu logu ve formě ikony. 

V nastavení si zrušte položky jako „On blog advertising“, to jsou automaticky vkládané reklamy od Tumblr, ty vám však na vašich stránkách fungovat nebudou, protože se vážou k designu stránek pouze od Tumblr a ten my nechceme. 

Stránky si zatím zaheslujte

Pokud chcete, aby k vašim stránkám zatím neměl nikdo přístup, dokud je nenastavíte do detailu, tak si je zatím zaheslujte pomocí „Password protect this blog“. Nezapomeňte však po publikování stránek heslo zrušit, jinak se k vám návštěvníci vašeho webu nedostanou. Tumblr umožňuje nové příspěvky na vašem webu automaticky umístit také na Facebook či Twitter, ale to rozhodně nedoporučuji, protože hlavně zpočátku budete s redakčním systémem hodně experimentovat a není určitě vhodné, aby o vašem počínání vaši zákazníci věděli. 

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Co je důležité, nastavte si čas, tedy „Timezone“, ve kterém budou stránky publikovány. To je důležité hlavně v okamžiku, kdy si předpřipravíte například novinky na vašich stránkách, které se budou publikovat automaticky s nastaveným časem vydání. Defaultně je nastaven Eastern Time, který se s naším časovým pásmem rozchází. Změňte proto na časové pásmo pro „Prague“, které v seznamu najdete. Pokud budete doufat, že si nastavíte i jazyk pro vaši stránku, tak budete doufat marně. Čeština bohužel podporována není, ale i to se dá lehce upravit. 

Dalším krokem je pak změna designu vašich stránek, tomu však musí předcházet jeho výběr. To vše si prozradíme v dalším dílu našeho mini seriálu. 

Galerie: Vytváříme firemní web krok po kroku

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).