1. díl Letní školy internetu: Jak na web
Web, domény, webhosting
První internetová lekce našeho seriálu vás zasvětí do tajů webů, domén a webhostingu. Na závěr dostanete zajímavý tip, jak být na internetu přítomen zdarma. Mějte na paměti, že vaše internetová doména je silným marketingovým nástrojem, a nebojte se ji využívat.
V dnešní době je už samozřejmostí, že firma má webovou stránku, kterou uvádí na všech svých prezentačních materiálech a která je dnes často důležitější než adresa či telefonní číslo. Vhodná adresa a řešení webové stránky je mnohdy nejdůležitějším faktorem v rozhodování vašich zákazníků.
Doména:
adresa na internetu a s tím příslušná virtuální poštovní adresa.
Webhostingový prostor (též webhosting, hosting, virtuální server):
prostor na internetu, který slouží k uložení vaší webové prezentace.
Web (www prezentace):
skutečný obsah vaší prezentace na internetu.
Firemní katalogy:
adresář firemních zápisů (katalog), na základě kterého se firma může zdarma objevovat v databázích vyhledávačů a jejich souvisejících map
Krok č. 1: Registrace domény
Doména je vlastně vaše poštovní adresa, na které máte pronajatou parcelu (= webhostingový prostor) a na níž stojí dům (samotná internetová prezentace a další služby, jako e-mailová schránka apod.). Několik tipů od Active 24, jednoho z poskytovatelů webhostingového prostoru
Doménové jméno má být snadno zapamatovatelné a zároveň má jasně a srozumitelně vystihovat název vaší společnosti, produktu nebo služeb. Zaregistrujte si i různé obměny doménového jména, dokud jsou volné. Zákazníky pak můžete snadno přesměrovat.
Komerčních registrátorů domén je několik. Doporučujeme vybrat si registrátory, kteří jsou akreditovaní správcem národní domény Cz.NIC (zde si také můžete ověřit, jestli doména už existuje, nebo nikoliv.
Cena za registraci domény a následný udržovací poplatek se pohybuje od 199 Kč jednorázově.
Krok č. 2: Výběr webhostingové společnosti
Webhosting je pro vás nejsnadnějším a také nejúspornějším způsobem vstupu na internet. Zajišťuje, že budete mít na internetu vlastní prostor, který můžete využívat. Pomůže vám v tom specializovaná firma a vše si tak obstaráte s minimálními náklady a maximálními zárukami. Cena webhostingu se obvykle pohybuje od několika desítek korun za měsíc. Někteří z komerčních registrátorů uvedených na stránkách www.nic.cz nabízejí i služby webhostingu, můžete tedy hledat mezi nimi.
Krok č. 3: Vytvoření vlastní webové stránky
Webovou stránku si můžete vytvořit i sami bez webmastera, a to pomocí bezplatných online služeb jako je Sweb.cz, eZ Publish Express, eStránky.cz, Webnode.cz nebo Weby Google (Google Sites).
S Weby Google pracujete zcela jednoduše, jako s klasickým textovým editorem, můžete přidávat obrázky, snadno vkládat videa, kalendář, fotky atd.
Jak na to?
Potřebovat budete pouze vlastní Gmailovou adresu (pokud nemáte, tak si ji snadno vytvoříte na www.gmail.com).
S Weby Google můžete začít zde právě teď (stačí se přihlásit Gmail účtem), vybírat pak lze z různých předpřipravených šablon, formátů, aplikací atd.
Ti, kterým nedělá problém angličtina, se mohou inspirovat, jak novou stránku vytvořit a editovat, pro české nadšence máme celou přednášku o Webech Google od Janka Wagnera z Gug.cz.
VIDEO: Přednáška o Webech Google
Jak vytvořit dobrou stránku?
Nejlepším způsobem, jak vytvořit stránku a její obsah, je vžít se do role svého zákazníka a zkusit přemýšlet jako on: Co hledá? Jaké informace jsou pro něj důležité?
Struktura webu by měla být přehledná, aby zákazníci snadno našli, co potřebují. Informace neopakujte, ale snažte se je vzájemně propojovat (ze stránky na stránku). Text by měl být jasný a ucelený, se všemi důležitými informacemi. Dávejte pozor na to, aby byl váš obsah aktuální, jinak byste mohli zákazníky odradit.
V grafice se určitě vyplácí střídmost.
Tip na závěr: Jak být na internetu bez webové stránky?
Než si všechno promyslíte a vytvoříte vlastní webové stránky, zkuste mezitím prezentaci pomocí internetových map. Můžete využít například Adresáře míst Google. Tam vaši firmu bezplatně zapíšete a pokaždé, když uživatel bude hledat na Mapách Google (mapy.google.cz) nebo ve Vyhledávači Google (www.google.cz) služby či prodejny ve vašem městě, objevíte se ve výsledcích vyhledávání. Návod a další informace o Adresáři míst najdete na oficiální stránce služby.
Pokud chcete zvýšit povědomí o své firmě, využijte služby i dalších firemních katalogů. Nový zápis můžete přidat také do katalogu Firmy.cz, Najisto.cz a EDB.cz. I v tomto případě jsou firemní zápisy zadarmo, spojeny s výsledkem vyhledávání a s příslušnou internetovou mapou, která se většinou váže na poskytovatele firemního katalogu.