Využijte LinkedIn k hledání nových zaměstnanců. Je to snadné

12. 11. 2019
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Sociální síť LinkedIn je profesní sociální sítí, která je přímo zaměřená na propojování. Využijte ji proto pro hledání lidí.

Sociální sítě jsou místa, kde se lidé potkávají online – spojují se s podobně smýšlejícími nebo naladěnými lidmi, vyjadřují názory a navzájem se také ovlivňují. Vzhledem k jejich koncentraci se přímo nabízí využít je k náboru.

Proč využít sociální sítě?

Na sociálních sítích tak můžete najít i ty lidi, ke kterým byste se běžně nedostali. Navíc o nich zjistíte spoustu detailů spojených například s jejich koníčky, kreativitou, přístupem k práci nebo přímo povahou. Snadno zjistíte, co o sobě sdílejí, a můžete si také všimnout, že se chovají špatně a na základě toho je vůbec neoslovit. Na LinkedIn a mnohdy také na Facebooku se navíc dozvíte historii kariéry i vzdělání člověka. V případě LinkedIn jsou důležité také dovednosti, doporučení a zapojení do skupin. Tím zjistíte jejich online vliv a prohlížení spojení vám zase pomůže zjistit, jak dobře jsou ve svém oboru propojeni. Pokud navíc znáte někoho společného, můžete od něj zjistit více o jeho schopnostech. Další velkou výhodou je, že takový pracovní nábor nebo průzkum můžete v základu provádět zcela zdarma. 

Je však důležité zvolit si takovou strategii, která bude dávat smysl. Základem u náboru nejen na LinkedIn, ale také na dalších sociálních sítích, je, aby společnosti na daných sociálních sítích působily aktivně. Měly by tedy mít precizně vyplněný profil, zapojovat se v komunitě a také nabízet takový obsah, který může potenciální zaměstnance oslovit. V tomto ohledu mohou dobře fungovat také samotní stávající zaměstnanci, nejen správci firemních profilů.

Profil na LinkedIn je obdobou životopisu, který jsme rozebírali zde: Na životopise stále záleží. Mějte jej přehledný a pozor na chyby

Jak hledat a najít? 

Samotné vyhledávání je přitom velmi jednoduché – můžete hledat podle jména, ale také podle místa, pracovní pozice, odvětví nebo počtu spojení. Pokročilejší funkce je pak potřeba si zaplatit. Když si zakoupíte některý z prémiových účtů zaměřených třeba na náborová řešení, můžete využít více filtrů. Jedná se například o vyhledávání podle skupin, let praxe, úrovně zkušeností, velikosti společnosti nebo oblasti zájmů. V rámci bezplatného vyhledávání výsledků se vám zobrazí 100 výsledků najednou, zatímco u placeného je možné zobrazit jich až tisíc.  

Mezi bezplatné filtry, které můžete použít při vyhledávání, patří například spojení, společnosti, obory, školy nebo jazyk profilu. Pracovat můžete také s klíčovými slovy – v případě náboru zaměřenými na názvy pozic. Zde je vhodné volit co nejvíce výrazů, a to v češtině i v angličtině, případně použít zkratky. Mnohdy slova jako jednatel, zakladatel, founder, CEO nebo manažer mohou skrývat právě ty osoby, které potřebujete. V tomto případě můžete také použít operátory vyhledávání z logiky jako například or, když vyhledáváte více výsledků v rámci jednoho slovního spojení (zakladatel OR owner), nebo NOT, když potřebujete nějaký výraz vyloučit. Hodí se také AND, když potřebujete výsledek zahrnující dvě slova (marketing AND manager). V posledním případě můžete také napsat tento výraz do uvozovek („marketing manager“).


Ukázka filtrů

Více o hledání zaměstnanců si přečtěte v článku Při náboru zaměstnanců nepodceňujte web ani sociální sítě 

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Kontaktem hlavně zaujměte

Ve výsledcích vyhledávání můžete tak vidět spoustu profilů, ale musíte mít na paměti, že ne všichni hledají zrovna práci nebo přemýšlejí o její změně. Někteří však mohou být otevřeni novým příležitostem. Než se pustíte do oslovování, zužte ještě vyhledávání, abyste oslovili jen ty pro vás relevantní osoby. V profilech někdy můžete najít přímo kontaktní údaje, v opačném případě můžete kandidáty oslovit přes vnitřní poštu, přes zprávy ve skupině nebo přes prémiový LinkedIn Openlink, případně přes prostředníka, což zjistíte v rámci spojení.

Na samotné zprávě si přitom dejte záležet – rozhodně neposílejte všem stejnou zprávu, naopak ji upravujte podle profilu daného kandidáta. Nenabízejte hned práci, navažte konverzaci například tak, že zdůrazníte, co vás zaujalo na profilu, pochválíte jejich úspěchy nebo se je na něco zeptáte. Tím, že se zmíníte o věcech, které máte společné, navážete vztah a lidé na vás budou lépe reagovat. Je také doporučováno „převést“ vaši konverzaci na jiný komunikační kanál – nezapomeňte proto uvést vaše kontaktní údaje, jako je telefon nebo e-mail.

Zaujmout je třeba také v newsletterech. Věnovali jsme se jim v článku Posílejte jen ty newslettery, které zaujmou, a vyvarujte se chyb 

skoleni_8_1

Další možnosti 

V rámci placeného profilu je také možné na LinkedIn vytvářet přímo pracovní inzeráty. V případě, že za ně nechcete platit, můžete je sdílet jako součást vašeho příspěvku, ať už ve formě textu nebo s odkazem, a to buď na vašem profilu, nebo v nějaké skupině. Ve skupině si však musíte dát pozor na její pravidla – může se stát, že to její administrátoři nedovolují. Tento způsob inzerování pracovních nabídek se hodí především tehdy, když váš profil nebo danou skupinu sleduje dostatek lidí, které tato aktualizace může zaujmout. Lidi na ni také mohou reagovat, případně ji sdílet, čímž se dostane ještě k více lidem a třeba tak přispěje k nalezení budoucího zaměstnance. 

K náboru lze také využít nejrůznějších placených i neplacených nástrojů. Jedním z nich je například ProFinder, který LinkedIn představil zatím ve Spojených státech amerických. Jedná se o službu, která pomáhá firmám najít nezávislé pracovníky se specifickými dovednostmi z nejrůznějších oblastí – od marketingu přes účetnictví až po design.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).