Soutěže na sociálních sítích obecně můžete využít ke zvýšení povědomí o značce, k podpoře vztahů se zákazníky, k představení produktů nebo ke zlepšení aktivity a počtu vašich fanoušků.
Nejprve si vše promyslete
Soutěží je několik typů a před jejich spuštěním je tedy nutné ujasnit si její cíle. Může jít například o zvýšení počtu fanoušků, zlepšení jejich angažovanosti, podporu prodeje a propagaci konkrétního produktu nebo například přivedení fanoušků na web, případně získání jejich e-mailu pro následné další využití. Soutěže mohou posloužit také jako prostředek k získání zpětné vazby a výsledkem může být lepší porozumění zákazníkům. Nastavené cíle by měly být SMART, tedy specifické, měřitelné, dosažitelné, relevantní a časově ohraničené. S cíli souvisí také úvahy o rozpočtu. Zde nehraje roli pouze cena pro výherce, ale náklady za propagaci a další související placené služby.
Účel, ale také typ soutěže by měl také odpovídat zájmům cílové skupiny. Musíte se tedy zamyslet například nad tím, jaké příspěvky mají vaši fanoušci rádi na vašem účtu, na jiných profilech nebo jak se chovají na Instagramu obecně. Pokud se totiž netrefíte nebo uděláte soutěž příliš složitou, lidé se do ní nezapojí a veškerá snaha přijde vniveč.
Vaší cílovou skupinou byste se měli řídit také při přemýšlení o cenách. Zvolit byste pak měli něco, co je pro ni lákavé. Zároveň musí výhry odpovídat vámi stanovenému rozpočtu a zkrátka souviset s vaší značkou. Může se jednat o vaše vlastní produkty nebo služby, související produkty, propagační předměty, případně o nějaké zážitky nebo dárkové poukazy. Výhry jako dárkové poukazy nebo produkty zdarma zvyšují povědomí o značce a dávají lidem možnost vyzkoušet si něco nového. Při volbě příliš generických cen se může stát, že soutěž přinese spoustu výstupů, ale od nerelevantních uživatelů, kterým nejde o vaši značku. Mějte na paměti, že hodnota výhry by měla korespondovat s tím, co po fanoušcích požadujete.
S výhrami a vašimi možnostmi souvisí také délka soutěže. Zde záleží na hodnotě ceny a vašich možnostech. Je zásadní, zda uspořádáte více soutěží v častějších intervalech, nebo se soustředíte jen na jednu. Když však bude probíhat delší dobu, musíte ji dále spravovat a především propagovat. Fanoušci se většinou zapojí v první vlně a dále jen sporadicky. Když jde o malou cenu, může soutěž trvat jen několik dní. Můžete zde využít dočasnosti, ale získáte tak méně pozornosti. Pravidelnými denními soutěžemi si na ně však můžete takzvaně naučit fanoušky, ale zase s tím budete mít více práce.
O dočasném obsahu jsme psali v článku Okořeňte marketingovou strategii dočasným obsahem. Lidé si ho nenechají ujít
Jakou zvolit soutěž?
Při vytváření soutěží si v prvé řadě prostudujte pravidla spojená se soutěžemi. A to jak ta obecná dána zákony, tak ta související s danou sociální sítí. Připomeňte si, jak je to s nimi na Facebooku: Uspořádejte na Facebooku ty nejlepší soutěže – poradíme jak na to. Na internetu naleznete spoustu vzorů pravidel a podmínek, ale v zásadě je nutné uvést, kdo je vyhlašovatelem soutěže, kdo se smí zúčastnit, termín soutěže, její postup, informace o kontaktování a vyhlášení výherce, případně upozornění, že zapojením do soutěže soutěžící dává souhlas se zpracováním osobních údajů a jejich dalším využitím. Také je dobré poznamenat, že si vyhrazujete právo soutěž kdykoli ukončit, změnit či zrušit a zmínit, že Instagram není do soutěže nijak zapojený.
Na Instagramu můžete soutěž vyhlásit přímo prostřednictvím příspěvku nebo využít nějaké externí aplikace. Přidání prostřednictvím příspěvku představuje snadný způsob, jak zapojit uživatele a jednoduše ji také zveřejníte. Pokud však přímo nevyžadujete, aby do komentáře například napsali e-mail, nemůžete takto sbírat kontakty. To je snadnější prostřednictvím aplikace, zde jsou však jistá omezení vyplývající z API. Navíc soutěžící musí opustit Instagram a je tak pro něj složitější se zapojit. Při vymýšlení variant samotných soutěží můžete zvolit například fotosoutěže na různá témata nebo při žádostech o odpovědi pak vědomostní otázky, kreativní úkoly, tipování a podobně. Soutěžící můžete také poslat na své webové stránky, kde mohou najít nápovědu nebo odpověď na soutěžní otázku.
Nejjednodušším typem soutěže je vyzvat fanoušky k tomu, aby soutěžnímu příspěvku dali like a po skončení soutěže je jeden z nich náhodně vybrán. Tato varianta je jednoduchá jak pro správce, tak soutěžící, ale na druhou stranu tak nezískáte žádnou přidanou hodnotu (kromě většího počtu srdíček u příspěvku). Podobným typem je přidání komentáře k soutěžnímu příspěvku, kde je možné vybrat výherce náhodně nebo na základě předem daných kritérií. Tímto způsobem můžete od fanoušků získat zpětnou vazbu. Navíc můžete zvýšit dosah soutěže tak, že publikum přimějete označit v komentáři někoho z jejich sledujících. Kromě do komentářů mohou soutěžící odpovídat také do soukromé zprávy – takto se vám budou lépe sledovat odpovědi.
Po fanoušcích můžete také chtít, aby sdíleli (repostovali) váš příspěvek na jejich profilu nebo ve Stories. Tím se sice zvýší jeho dosah, ale Instagram repostování nepodporuje – je nutné k němu použít nějakou externí aplikaci. Kromě toho, že je to pro uživatele složitější, může také docházet k nežádoucímu zaspamování tímto příspěvkem. Lepší variantou je požadovat po fanoušcích, aby přidali vlastní obsah, kde by vás jako organizátora označili a případně přidali také související hashtag. Výhodou je, že tak generujete obsah kolem vaší značky, který můžete díky hashtagům sledovat na jednom místě. Nevýhodou ale zůstává, že se do soutěže pravděpodobně zapojí méně lidí, protože je to pro ně složitější než jen přidat komentář nebo like.
Hashtagům jsme se více věnovali zde: Jak na Instagramu pracovat s hashtagy a využít je ve svůj prospěch
Soutěží to nekončí
V průběhu soutěže na ni můžete upozorňovat prostřednictvím vašich dalších marketingových kanálů a také přímo na Instagramu. Zde ji můžete sdílet ve Stories, napsat o ní v biu, případně tam také přidat odkaz. Po skončení soutěže vyberte a oznamte výherce a nezapomeňte také poděkovat ostatním za účast. Když jste soutěží získali nové sledující, můžete s nimi dále pracovat a například jim představovat vaše novinky nebo pro ně přichystat nějakou akci.
Soutěž musíte vyhodnotit také vy sami – zjistit, zda jste dosáhli vámi nastavených cílů a splnili tak očekávání. Sledovat byste měli celkový počet příspěvků kolem soutěže, počet účastníků soutěže, celkový dosah, ale také například růst následovníků během soutěže nebo počet prokliků na vaše webové stránky. Využít můžete jak data přímo z Instagramu, tak například ty z Google Analytics. Tyto informace vám pomohou při organizování dalších soutěží a následně můžete srovnávat, jak fungují dané ceny, kdy lidé více soutěží a na co vaše publikum zkrátka slyší.