Vlastníte e-shop? Využijte nabídky srovnávačů zboží, můžete prodat více

9. 9. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Srovnávače zboží přináší e-shopům zpravidla velkou část tržeb – kolem 20 – 30 % všech tržeb. Přitom jsou srovnávače stále velmi levné a investice do nich se vrací rychle a bohatě.

Účelem srovnávačů zboží je nabídnout uživateli nabídky stejného zboží z různých obchodů. Uživatel zadá do srovnávače konkrétní název produktu nebo obecný, jako například „digitální zrcadlovka“, a ve výsledcích vyhledávání dostane několik alternativ, ve kterém z e-shopů může dané zboží koupit. U každé z variant jsou vypsána různá specifika: název prodejce, cena, dostupnost skladem atp., v závislosti na konkrétním srovnávači.

Jak to funguje?

Základním kamenem celého „srovnávání“ je roztřídění produktů všech e-shopů tak, aby stejné produkty spolu byly svázány a bylo tedy možné pro každý konkrétní nalézt více variant. Lze si to představit tak, že srovnávač dostane od e-shopu data o produktech, vezme každý produkt, porovná ho se současnou databází, a buď ho přiřadí k již existujícímu zápisu produktu, nebo vytvoří nový zápis, ke kterému se budou později další přiřazovat.

Heuréka

Pokud potom při vyhledávání uživatel nezadá přesný kompletní název hledaného produktu, dostane se nejprve na výběr ze zápisů konkrétních produktů a teprve když si vybere konkrétní produkt, projde na stránku s výpisem nabídek různých e-shopů.

Zboží

Kde se berou data?

Data do srovnávačů dodávají sami prodejci. Každý e-shop, který se chce objevovat ve výsledcích vyhledávání srovnávače zboží, se musí zaregistrovat a poskytnou databázi produktů ve formátu xml (Extensible Markup Language).

XML je formát souboru určený k zápisu databáze, kde má každá položka konkrétní prvky. Soubor XML pro vyhledávače zboží má jednoduchou strukturu a vhodnou nápovědu k jeho vytvoření najdete např. v nápovědě ke Zboží.cz, v nápovědě k Heuréce.cz nebo v nápovědě k Monitor.cz. Většina srovnávačů je kompatibilní s xml feedy Zboží.cz a Heuréky.cz, ale je třeba si dát pozor, aby to opravdu všechno správně pasovalo.

Kolik to stojí?

Každý srovnávač zboží používá jiný platební model. Některé srovnávače si nechávají platit roční paušály, některé využívají model platby za proklik a jiné jsou úplně zdarma. Obvykle srovnávače nabízejí více variant (obvykle dvě) – zdarma a placenou, nebo levnější a dražší.

Služby a ceny srovnávačů
Název Služby zdarma Placené sluby Platba
zbozi.cz aktualizace XML feedu 3× týdně vyšší pozice, každodenní aktualizace, přístup do statistik 1 Kč za proklik
hyperzbozi.cz žádné veškeré od 1 Kč za proklik
heureka.cz žádné veškeré od 1 Kč za proklik
monitor.cz žádné veškeré do 1 Kč za proklik
srovname.cz žádné veškeré 1 Kč za proklik
koupis.cz žádné veškeré 1000,5000,20000 položek v xml feedu 999 Kč nebo 1499 Kč nebo 1999 Kč za rok
www.cenovyradce.cz žádné veškeré od 0,40 Kč za proklik nebo 590 Kč za rok
hledejceny.cz žádné nic zdarma
cenyzbozi.cz žádné nic zdarma
najdicenu.cz žádné nic zdarma
najduzbozi.cz žádné nic zdarma
seznamobchodu.cz žádné nic zdarma
shopr.cz žádné nic zdarma
srovnavadlo.cz žádné nic zdarma
usetrim.cz žádné nic zdarma
zalevno.cz žádné veškeré 990 Kč za rok a odkaz na web nebo 490 Kč za měsíc

Co mi to přinese?

Přes různá úskalí a nejasnosti jsou srovnávače velmi levným a efektivním marketingovým nástrojem. Návratnost investic lze měřit různým způsobem – v našem případě se dobře hodí ukazatel ROAS (Return of Advertising Spending) – tedy kolik korun přinese jedna koruna proinvestovaná. Pokud je hodnota ROAS 26 Kč, znamená to, že z jedné investované koruny dostaneme 26 Kč tržeb.

V kontextu srovnávačů se hodnoty ROAS pohybují v řádech několika desítek, což v praxi znamená dostat za málo peněz opravdu hodně muziky. Žádnou jinou měřitelnou reklamou nejsou srovnávače překonatelné.

Srovnání návštěvnosti nejpoužívanějších srovnávačů

Graf
Zdroj: NetMonitor Online

Jak na to?

Na českém internetu působí více než 50 srovnávačů zboží, z nich má smysl se zaměřit ale jen na několik. Téměř vždy se dá použít Paretovo pravidlo, tedy většinu tržeb nám přinese menšina srovnávačů. Konkrétně to znamená, že například 90 % tržeb získáte ze srovnávačů Zboží a Heuréka. V dnešní tvrdé konkurenci je ale potřeba využít každé příležitosti a zvýšení tržeb ze srovnávačů o 10 % lze považovat za dobrou příležitost. Registrovat se do 50 srovnávačů nemá skoro určitě smysl. Navíc poznat, které z těchto 50 smysl mají a které nikoli, je bez předchozích zkušeností v podstatě nemožné. Pokud tedy nechcete obětovat dlouhé hodiny času prohlížením desítek stránek, sháněním informací a nakonec vyhodit peníze oknem registrací do 30 srovnávačů, které nic nepřinesou, zkuste se obrátit na odborníky.

Pro server Podnikatel.cz připravil Dobrý web
Dobrý web logo

Autor článku

Aleš je členem týmu PPC společnosti Dobrý web, který se specializuje především na tvorbu rentabilních PPC kampaní pro e-shopy a jejich následnou optimalizaci.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).