Spojení kampaní s ročním obdobím se vyplácí a zajišťuje, že lidé mají v podvědomí související témata a řeší je.
Právě jaro a podzim jsou období, kdy se lidé připravují na dva největší vrcholy roku – Vánoce a letní prázdniny – tedy na období, která jsou spojena se zvýšeným výdejem finančních prostředků. Vysoká intenzita komunikace na jaře a na podzim je tedy pro většinu marketérů více než žádoucí, pro mnohé z nich doslova životně důležitá.
Myslete na cílovou skupinu
Konkrétně se vyplatí maximalizovat komunikaci zejména na sociálních sítích, v digitálních kanálech a přímo v místech prodeje. Zvýšenou efektivitu zaznamenávají zejména v jarním období i outdoorové kampaně. Ve zvyšujícím se počtu a intenzitě integrovaných reklamních kampaní se vyplatí oslovovat svoje vlastní zákazníky prostřednictvím přímé komunikace (e-mailing, direct mail), tzn. využít všech výhod 1:1 komunikace,
radí úvodem Tomáš Burka, Group Business Director z agentury Wunderman.
V marketingové komunikaci je důležitá znalost dané cílové skupiny, pro kterou je kampaň určena, a roční období tyto kampaně jen podpoří, protože cílíte na potřeby zákazníků. Příprava kampaní je nejdůležitější věc a ušetří poté mnoho práce marketérovi i klientovi. Doporučujeme mít marketingový plán minimálně na 2–3 měsíce dopředu. Znalost cílové skupiny, obsah a správné naplánování zaručuje úspěch kampaně,
popisuje Simona Nováková, asistentka marketingu z agentury Digital Monkey.
Cílové skupině a jejímu hledání jsme se věnovali v článku Při uvažování o cílové skupině nezapomínejte na stávající zákazníky
Při tvorbě kampaní mějte na paměti, že obsah zaměřený na jaro musí korespondovat s vaší celkovou komunikací a dávat smysl. Není nic horšího než neautentický marketing. Když prodáváte oblečení, nemluvte o vajíčkách. Máte spoustu možností šitých na míru pro váš byznys, jako jsou květinové motivy, tenké vrstvy nebo jarní čištění – držte se jich a zůstaňte autentičtí,
radí na blogu zaměstnanci agentury Starry Night Consulting LLC.
Nálada se zlepšuje
V tomto období a na jaře obecně se společnost probouzí ze zimního spánku, sociální sítě absorbují nové impulsy a aktivita uživatelů se zvyšuje. Přibývá zejména outdoorových aktivit, které je potřeba sdílet s přáteli, a v příspěvcích je patrný optimismus, lidé se začínají zajímat o jarní nabídku sezónního zboží a sami aktivně vyhledávají atraktivní nabídky. Lidé po Vánocích jsou již zpátky při penězích a příchod jara zaručuje lepší náladu a nákupní chování,
doplňuje Simona Nováková.
Většina lidí ještě neopouští svoje domovy a konzumují tedy stále většinu médií typu rozhlas, TV a podobně, ale zároveň začínají plánovat svoje aktivity pro blížící se léto a zvyšují své nákupní výdaje. To je příležitost pro marketéry nabídnout svoje zboží ještě před létem, kdy se efektivita reklamy výrazně snižuje. V tomto období je také vnímání reklamních sdělení soustředěnější a aktivnější,
popisuje Tomáš Burka.
Lidé také začínají plánovat, co budou dělat v létě. Zvýšený zájem o nabídku lze tedy pozorovat u těch, kteří plánují letní dovolenou (first minute zájezdy), a aktivní začínají být zejména chataři a chalupáři. Pro marketingová oddělení mnoha firem přichází vhodná doba a příležitost ke startu prodeje především sezónního zboží, jako jsou zahrádkářské potřeby, zájezdy, oblečení, motoristická výbava a podobně. Využít toto období mohou také ti, kteří se specializují na zdravý životní styl, případně na prodej vitamínů a potravinových doplňků. Právě v tomto období lidé řeší svou imunitu, alergie, sportovní aktivity, kde jsou vitamíny důležité,
popisuje Simona Nováková.
Petr Letocha, executive director z online marketingové agentury KONVER podotýká, že téma počasí jistě může obohatit různorodost příspěvků na sociálních sítích, ale i zde platí, že nic se nemá přehánět. Spoléhat se na lepší náladu díky jaru úplně neplatí např. v B2B sektoru, kdy na konce března jsou daně, a cílová skupina má jiné starosti,
dodává.
Příchod jara je spojen také s pocitem obnovy a především úklidem – lidé dělají pořádek a zbavují se věcí, které už nepotřebují. Udělejte to také tak a zkuste například novým způsobem prodat produkty, které se neprodávají tak, jak chcete. Když jim dáte další šanci, mohou pak udělat místo jiným novinkám. S úklidem souvisí také kontrola vašich sociálních sítí – jaro můžete využít k aktualizaci údajů a také profilových fotografií a podobně. Jde o perfektní čas, abyste se ujistili, že je vaše značka stejná ve všech médiích, tisku a reklamě. Tato konzistence umožňuje spotřebitelům rozpoznat okamžitě vaše logo,
doporučuje na blogu Emily Dominguez, Account Coordinator z Big Marlin Group.
Přemýšlet můžete už i nad letními tématy, o kterých jsme psali v článku Svezte se na sociálních sítích na letní vlně. Tady jsou tipy pro letní posty
Využijte svátků
Jaro s sebou přináší také jeden z hlavních nákupních vrcholů celého roku – Velikonoce – a to je velmi dobrá příležitost ke zvýšení marketingových výdajů na promování sezónního zboží spojeného s tímto svátkem. „V rámci sociálních sítí fungují zejména krátkodobé spotřebitelské soutěže spojené s nákupem sezónního zboží,“ popisuje konkrétní příklad Tomáš Burka.
Marketéři by měli určitě v komunikaci využít aktuální témata a svátky, které mohou spojit s produkty a službami, protože lidé související témata a svátky mají v podvědomí a řeší je. Upínat se přitom nemusíte jen na Velikonoce, ale pracovat můžete i s některým z významných dnů nebo svátků, pokud to bude zapadat do vaší celkové komunikace. Inspirovat se můžete v naší tabulce.
Významný den | Datum |
Mezinárodní den žen | 8. března |
Světový den spotřebitelských práv | 15. března |
Den svatého Patrika | 17. března |
První jarní den | 20. března |
Den učitelů | 28. března |
Apríl | 1. dubna |
Světový den zdraví | 7. dubna |
Velikonoce | 20. – 21. dubna |
Den Země | 22. dubna |
Svátek práce – První máj | 1. května |
Svátek matek | 14. května |
Den dětí | 1. června |
Znáte svůj cílový trh, tak toho využijte, abyste svátek spojili se zprávou a apelovali na své klienty. Implementujte nápady pro zvýšení návštěvnosti – například pokud vlastníte květinový obchod, zvolte na květiny akci kupte jednu a získejte slevu 50% na další,
uvádí v článku marketingová odbornice Nancy Wagner.