Tak jako zhodnocují uplynulý rok lidé a dávají si předsevzetí spojená s tím dalším, měli by se do podobného zhodnocení pustit i firmy a podnikatelé a podívat se, jak to vypadá s jejich webovými stránkami a sociálními sítěmi nebo jak působí navenek.
Co se dozvíte v článku
Hlavně aktualizujte
Podnikatelé a firmy by se měli hlavně zamyslet, zda mají všude v online světě aktualizované informace o své firmě – primárně na svém webu, dále v různých lokálních zápisech na Googlu a Seznamu, ale také na sociálních sítích, z nichž firmy nejčastěji využívají Facebook, Instagram a LinkedIn. Primárně by firmy měly mít v pořádku kontakty, a to zda všude komunikují kontakty na správné osoby či oddělení. Cílem každé firmy by mělo být maximálně usnadnit a zpříjemnit cestu zákazníka k nákupu. A není špatné si někdy uvědomit, že cílem zákazníka je pořídit službu či produkt nebo vyřešit reklamaci, nikoli vyplnit formulář na webu nebo hrát emailový ping-pong,
upozorňuje na úvod Tomáš Hložánek, jednatel digitální agentury Puxdesign .
Ten dále zdůrazňuje také potřebu aktualizovat identifikační údaje, jako jsou čísla účtu a podobně. Zapomínat byste podle něj neměli ani na obchodní podmínky. Ty by měly být vždy na 100 % v pořádku. Zbytek už není tolik nutný, ale je samozřejmě dobré aktualizovat průběžně informace o nabízených službách a produktech,
doplňuje dále.
Z hlediska SEO zkontrolujte firemní zápisy
Například revize z pohledu SEO by se pro web měly dělat pravidelně a určitě častěji než jednou za rok. Co však podle Milana Zemana, senior SEO Specialisty z digitální agentury Sherpas, dává smysl zkontrolovat začátkem roku, může být například konzistence kontaktních informací napříč firemními zápisy. To se týká především společností, které mají pobočky či provozovny a je pro ně tedy důležité lokální SEO. To se zaměřuje na vyhledávání uživatelů v konkrétní lokalitě a souvisí s tím, že lidé čím dál více používají mobilní telefony, na kterých vyhledávají různé podniky v okolí a údaje, jako je otevírací doba, kontakty a podobně. Skládá se z poměrně velkého množství aktivit, jejichž cílem je vyhledávačům sdělit, že je daná služba nebo produkt propojena s určitou místní lokalitou, a toho se pak dá využít k získání lokálních návštěvníků.
Zaměřit se na lokální SEO může tedy kdokoliv, kdo má web a na něm kontaktní údaje, ale nejvíce se to vyplatí v případě, že máte lokální podnik, který by uživatelé mohli pravděpodobně hledat. Typologicky se jedná o restaurace, obchody, služby (právníci, notáři, kadeřnictví), ale i firmy, které potřebují pokrýt jednotlivé pobočky po celé ČR,
vyjmenovává Viktor Holas, SEO specialista ze společnosti NEXT VISION s.r.o. Konkrétně tedy, když má firma prodávající plastová okna v Brně pobočku, zjistíte podle analýzy klíčových slov, že uživatelé vyhledávají frázi „plastová okna brno“, a proto pro ně vytvoříte vstupní stránku přímo pro tuto brněnskou pobočku.
Více najdete v článku Kdy se vám vyplatí lokální SEO a na co dát pozor?
Připravte si obsahovou strategii
Co se týče obsahu webu, doporučuje Milan Zeman provést obsahový audit. Na jeho základě jde pak vyhodnotit, jak fungoval který typ obsahu a připravit tak obsahovou strategii na letošní rok. Podobně je také příhodná doba na novou analýzu klíčových slov, pokud je ta poslední stará více než rok. Ale v tomto případě vždy záleží na oboru.
Pozornost a péči si zaslouží také sociální sítě. Pokud se firma rozhodla, že sociální sítě budou jedním z jejích kanálů pro komunikaci značky zaměstnavatele, měla by se jim věnovat systematicky. Zde je velká příležitost pro spolupráci HR a marketingu, který pomůže například s definováním cílové skupiny a přípravou obsahu, který je pro ni zajímavý a zároveň odráží potřeby firmy. Snažte se být lidští – ve světě ovládaném velkými korporacemi se někdy vytrácí lidský přístup a procesy převládají nad selským rozumem, přátelským přístupem a snahou skutečně vyřešit zákazníkovu potřebu,
radí s obsahem i přístupem Tomáš Hložánek.
Jsou inzeráty v souladu s vaší firemní identitou?
Z hlediska brandové identity, by si firmy měly zkontrolovat, nakolik se jim dařilo držet jednotný vizuální styl své komunikace a zda by v novém roce neměly udělat v tomto směru nějaká procesní opatření. A pokud zhodnotí, že mají brand identity zastaralou, měly by zvážit její modernizaci.
Významnou součástí brand identity je i značka zaměstnavatele a komunikace směrem ke kandidátům a stávajícím zaměstnancům. Ta se ukazuje například v pracovních inzerátech a jejich změna textace může přinést zásadní zlepšení výsledků. Začít je dobré tím, zda je jazyk a textace pracovních inzerátů v souladu s firemní identitou. Kromě toho by texty inzerátů měly odpovídat také dnešním standardům. Někdy v nich zůstávají formulace, které nepřímo diskriminují potenciální uchazeče, například podle věku. Na trhu práce přitom narůstá podíl lidí ve věku nad 50 – průměrný věk zaměstnanců v ČR již překročil hranici 43 let. Tuto skupinu inzerátem, v němž vyzdvihujete mladý dynamický kolektiv, neoslovíte,
podotýká Lucie Vurbsová, Corporate Marketing Manager společnosti LMC.
Problémy s inzeráty
Každá firma by se měla ujistit, jestli její pracovní inzeráty obsahují nabízenou výši mzdy nebo alespoň její rozmezí. To dnes kandidáti běžně očekávají, a pokud tato informace zcela chybí, může se stát, že vaši nabídku ani neuvidí nebo je to může odradit od reakce. Uchazeči o práci si nyní mohou vybírat z více nabídek a nebudou reagovat na pozice, u kterých neví, jestli jsou pro něj mzdově zajímavé. Často se setkáváme s tím, že firma nabízí pozici se mzdou, která nemůže konkurovat jiným nabídkám v oboru. Představa firem, že uchazeči se pro ně rozhodnou pouze proto, že nabízejí dynamický kolektiv, je utopie,
vysvětluje Jitka Součková, marketingová manažerka firmy Grafton Recruitment.
Více o náboru zaměstnanců i náležitostech inzerátů najdete v článku Při náboru zaměstnanců nepodceňujte web ani sociální sítě
Dalším častým problémem bývá podle Lucie Vurbusové také přílišné množství kritérií v inzerátu. Vždy je dobré se zamyslet, zda uchazeč musí splňovat opravdu vše a jestli není možné některou konkrétní dovednost doplnit v rámci zaškolení po nástupu. Můžete tak zvýšit zájem uchazečů, kteří jsou pro firmu v ostatních ohledech vhodní. Zároveň správným výběrem kritérií můžete předejít zklamání nového zaměstnance, který podle požadavků v inzerátu očekává například každodenní využití angličtiny, ale ve skutečnosti ji použije jednou za měsíc,
dodává.