Koronvirová pandemie změnila nákupní zvyklosti českých zákazníků. Z mnohých se stali tzv. online zákazníky. Na situaci reagovaly také obchodníci a mnohdy, pokud to bylo jen trochu možné, přesunuli svůj byznys na internet. Právě proto provedla Česká obchodní inspekce v 2. čtvrtletí v rámci internetového obchodování o 15 procent více kontrol než za 1. čtvrtletí 2020.
Výsledky kontrol nejsou potěšující
Proběhlo celkem 193 kontrol, v 80 procentech došlo k porušení právních předpisů. Výsledky kontrol opět potvrdily, že v oblasti internetového prodeje je stále porušována platná spotřebitelská legislativa a tím i práva spotřebitelů. V důsledku výskytu koronaviru ČOI zaznamenala nárůst nových podnikatelských subjektů zabývajících se touto moderní formou obchodování,
říká k výsledků kontrol ředitel ČOI Mojmír Bezecný.
Česká obchodní inspekce od 1. dubna do 30. června 2020 provedla 193 kontrol, při kterých ověřovala dodržování povinností vyplývajících především ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a dalších právních předpisů. Porušení zákonů zjistila ve 150 případech (77,7 %).
Nejčastější prohřešky
Provozovatelé e-shopů stále opomíjejí informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů nebo neposkytují informace související s uplatněním práva zboží reklamovat. Kontrolované osoby se také dopouštějí nekalých obchodních praktik při prodeji výrobků, kdy jde často o poskytování nepravdivých, nebo částečně pravdivých informací, nebo informace důležité pro rozhodnutí spotřebitele o koupi zcela chybí.
Uložená opatření Česká obchodní inspekce pravomocně uložila v tomto období 128 pokut v celkové hodnotě 1 125 800 Kč. Počty pokut a jejich výše zahrnují i pokuty za další porušení obecně závazných právních předpisů, která byla v rámci kontrol zjištěna.
Chyběl doklad o zakoupení, uváděli nepravdivé informace
Nejvyšší pokutu, v hodnotě 200 000 Kč, uložila ČOI společnosti Deal Extreme Czech s.r.o., která se na svých webových stránkách www.ttop.cz dopustila mimo jiné nekalých obchodních praktik spočívajících v uvedení podstatných informací o právu na odstoupení od kupní smlouvy nejasným a nejednoznačným způsobem. Firma také nezajistila, aby u výrobku zakoupeného prostřednictvím webových stránek byly uvedeny v návodu informace o použití, údržbě a nebezpečí v českém jazyce, přitom to bylo u konkrétního výrobku nezbytné. Dále například neinformovala spotřebitele řádně o podmínkách a způsobu uplatnění práv z vadného plnění, tedy „reklamaci“ zboží a nevydala na žádost spotřebitele doklad o zakoupení.
Druhou nejvyšší pokutu, v hodnotě 80 000 Kč, uložila ČOI pravomocně společnosti LUKO, s.r.o., která provozuje internetový obchod www.luko.cz . Společnost na svých webových stránkách uváděla nepravdivé informace o materiálovém složení nabízených výrobků, jednalo se například o pánské košile s krátkým rukávem a další zjištění se týkalo materiálového složení dámské halenky, které neodpovídalo deklaraci uvedené na výrobku.