„Nabízíme letecké fotografie z malé výšky s využitím quadcoptery. Použití je vhodné pro dokumentace objektů pro realitní kanceláře, sportovní události či zdokumentování firemní akce.“
„Vyberete-li si balíček Video extra, zakomponujeme i záběry z helikoptérového dronu a dodáme videu z vaší svatby profesionální filmový vzhled. Balíček je nastavený pro opravdové fajnšmekry, co se nespokojí jen tak s něčím.“
Stačí chvilka hledání na internetu a člověk lačný po nevšedních filmových záběrech nebo fotografiích si může vybrat z poměrně široké nabídky firem i jednotlivců, kteří natáčení a focení drony zprostředkují. Patrně to ale nebude zcela legální. Využití bezpilotních robotických vznášedel pro komerční účely totiž nebývá běžně povoleno. V současné chvíli jsou v České republice vydána pouze čtyři povolení k provozování leteckých prací bezpilotními letadly.
Na Úřad pro civilní letectví ale dochází několik žádostí o licence týdně. Aktuálně evidujeme přibližně 150 žadatelů mířících na povolení k provozování leteckých prací, kteří se nacházejí v různých fázích zpracování. Například již byla vydána nezbytná Povolení k létání a nyní jsou podávány nebo řešeny žádosti o navazující povolení k provozování leteckých prací,
říká Viktor Nath, ředitel Odboru standardizace a regulace, Sekce letových standardů Úřadu pro civilní letectví. Pokud byste se rádi na poli leteckého videa či fotografie realizovali i vy, nejprve si přečtěte všechny důležité informace.
Komerční bezpilotní letouny a české zákony
Provoz bezpilotních letadel nad územím České republiky za účelem komerčního využití je možný jen na základě získání patřičných povolení, vydávaných Úřadem pro civilní letectví. V první řadě se jedná o Povolení k létání podle leteckého zákona podle § 52. Dále je s ohledem na konkrétní zamýšlený účel použití letounu potřeba získat Povolení k provozování leteckých prací podle § 73, případně Povolení k provozování leteckých činností pro vlastní potřebu podle § 76. Tato povolení představují živnostenská oprávnění k příslušným leteckým činnostem. Veškeré v současnosti platné podmínky a požadavky na provoz bezpilotních letadel nad územím České republiky jsou uvedeny zejména v Doplňku X, Leteckého předpisu L2 – Pravidla létání.
Ve zkratce se dá říct, že drony lze pro komerční použití využívat jen po získání patřičné licence. Otázkou je, jak se legislativa vyvine v budoucnosti, protože současný letecký zákon pochází z roku 1997, kdy se o dronech mluvilo snad jen v americké armádě. Mimochodem, slangový výraz dron se pro bezpilotní systémy v řadách profesionálů běžně neužívá. Vychází jen z vojenského žargonu.
Obecně si každý musí počínat tak, aby neohrožoval ostatní letový provoz, osoby a jejich majetek. Závazná pravidla pro provoz bezpilotních letadel jsou uvedena v leteckém předpisu Ministerstva dopravy L2 – Pravidla létání,
uvádí Viktor Nath. Takový stroj musí řídit odpovědná osoba, která má dostatečný rozhled a dokáže se tedy vyhnout překážkám, včetně ostatních letadel. Nesmí létat nad lidmi a hustě obydlenými místy ani v jejich těsné blízkosti. Dále je zakázáno nepřekračovat výšku 300 metrů nad zemí a létat blíž než 5,5 kilometru od středu letiště. Malé modely do 0,91 kilogramů mohou blíž, pokud nepoletí výše, než je výška okolní zástavby, stromů a překážek.
Co je model letadla a co bezpilotní letadlo?
Bezpilotní letadlo, lidově zvané dron, smí být po splnění příslušných požadavků využito k provozování leteckých prací, leteckých činností pro vlastní potřebu, k rekreačnímu a sportovnímu létání, případně k dalším činnostem popsaným v leteckém zákoně, na základě zvláštního povolení vydaného Úřadem pro civilní letectví.
Model letadla smí být naopak provozován pouze pro rekreační a sportovní létání. V případě, že by měl být využíván k jiným činnostem, bude považován za bezpilotní letadlo. Pokud je let nabízen za úplatu pro zajištění služby, jedná se o letecké práce, k nimž je potřeba povolení. Typickými příklady jsou letecké snímkování, zaměřování terénu, hlídkovací a monitorovací lety a podobně.
Tučná pokuta má své důvody
Provoz bezpilotních letadel, vyjma modelů letadel s maximální vzletovou hmotností nepřesahující 20 kilogramů, bez patřičných povolení Úřadu pro civilní letectví může být pokutován až do výše 5 milionů korun. Takový provoz by byl považován za nerespektování a obcházení podmínek užívání vzdušného prostoru České republiky.
Z hlediska bezpečnosti letového provozu je nezanedbatelné riziko srážky nebo sblížení s jiným letadlem, včetně jiného bezpilotního. Toto může být podle leteckých inspektorů způsobeno zpravidla absencí jakýchkoliv systémů detekce a vyhýbání se ostatnímu letovému provozu, překážkám či meteorologickým jevům a také obvykle malými rozměry bezpilotních letadel, kdy piloti klasických letadel nejsou schopni včas bezpilotní letadlo zaznamenat a vyhnout se mu. Taková událost pak může mít nepochybně fatální následky. Právě z tohoto důvodu je provoz bezpilotních letadel regulován.
Psali jsme: Jak rychle dopravit zásilku? Jedině letecky
Vzhledem k faktu, že naprostá většina současných bezpilotních systémů nedisponuje žádným osvědčením letové způsobilosti, existuje vysoká pravděpodobnost selhání systému a následného pádu letadla, z čehož vyplývá ohrožení bezpečnosti osob a majetku na zemi, případně životního prostředí,
upozorňuje na další nebezpečí Viktor Nath z Úřadu pro civilní letectví. Z tohoto důvodu není bezpilotním letadlům zpravidla umožněn provoz nad lidmi nebo v hustě osídlených oblastech a smí být prováděn pouze v bezpečných lokalitách.
Kvůli časté vybavenosti bezpilotních systémů různými druhy záznamových zařízení, především kamer a fotoaparátů, existuje také riziko ohrožení soukromí třetích osob. V tomto ohledu zase varuje Úřad pro ochranu osobních údajů a provozovatelé takto vybavených bezpilotních systémů jsou povinni soukromí třetích osob respektovat. V neposlední řadě samozřejmě také hrozí riziko zneužití bezpilotních systémů k protiprávním činnostem.
Mohlo by vás zajímat: Podnikáte jako fotograf či lektor? Víte jistě, zda nejste autorem?
Bezpilotní letouny jako nová cesta doručování
V České republice si o licence na provoz bezpilotních systémů, chcete-li dronů, v drtivé většině žádají zájemci o pořizování videozáběrů nebo fotodokumentace. Drony je ale možné využít i k přepravě malých nákladů. Senzaci letos vyvolalo video internetového prodejce CZC.cz, který začal v Praze nabízet expresní dopravu bezpilotními drony. Bohužel, nebo možná bohudík, vyšla tato zpráva 1. dubna. Mnohým proto došlo, že se jednalo jen o povedený aprílový žert. V druhém videu, které je odhalením tohoto vtipu, je ostatně vidět, že pilotování dronu není žádná legrace a skutečně může být svému okolí nebezpečný.
Zatímco v Česku je tento způsob využití stále ještě fikcí, v zahraničí už se ale pomalu uplatňuje. Ani tam ho ale oficiální místa nevítají. Příkladem je indická Bombaj, kde se majitel pizzerie rozhodl zrychlit dodávky pizzy pomocí dronu. Místo zajímavého posunu svého podnikání se ale musel po provedení několika experimentálních letů zpovídat na policii. Jak informovala světová média, například The Economic Times, nevlastnil licenci indického Úřadu pro civilní leteckou dopravu.
Nejdál jsou v tomto ohledu Spojené státy americké. Federální úřad pro letectví nedávno udělil první povolení pro komerční lety bezpilotního stroje nad americkou pevninou. Souhlas dostala energetická korporace BP na Aljašce. A zřejmě není daleko chvíle, kdy bezpilotní letouny bude moci využívat prakticky každý. Zatímco dosud smějí drony s omezením využívat jen oficiální místa, od roku 2015 musí Federální úřad pro letectví otevřít vzdušný prostor USA i komerčním dronům. Podle odhadů by se do roku 2020 mohlo nad Amerikou objevit na 7500 komerčních bezpilotních letounů. Pro doručování zboží je chtějí využít společnosti typu Amazon nebo FedEx. Aféry s odposlechy a úniky dat ale rozvoj tohoto druhu byznysu přeci jen brzdí. U dronů totiž není vyřešena otázka ochrany soukromí a informací.