Vyžádáním souhlasu se zpracováním osobních údajů nelze nic zkazit? Velký omyl

5. 11. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Vyžádáním souhlasu se zpracováním osobních údajů za všech okolností nelze nic zkazit, myslí si řada e-shopů. To je ale omyl, je to totiž v rozporu s GDPR.

Souhlas se zpracováním osobních údajů bývá u e-shopů velmi často užívaným právním titulem pro zpracování osobních údajů. Náležitosti souhlasu se zpracováním osobních údajů dnes upravuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (dále jen „GDPR“). Jaké musí mít tento souhlas náležitosti, zejména pokud je udělován elektronicky (online), a v jakých případech je vhodné souhlas vyžadovat v rámci běžné obchodní praxe českých e-shopů? Pojďme se pokusit na tyto otázky nalézt uspokojivou odpověď.

Kdy souhlas se zpracováním osobních údajů vyžadovat

Souhlas se zpracováním osobních údajů by měl být e-shopy vyžadován až ve chvíli, kdy není k dispozici jiný právní titul ke zpracování osobních údajů – zejména pak smlouva (popř. obchodní podmínky) nebo zákon. Internetové obchody by tak zásadně neměly vyžadovat od klientů souhlas se zpracováním osobních údajů pro zpracování osobních údajů nezbytných například pro uzavření smlouvy či vytvoření a zadání objednávky zboží nebo služeb – jako třeba jméno a příjmení, adresa, telefon nebo email klienta. V takovýchto případech totiž bude právním podkladem pro zpracování osobních údajů plnění smlouvy dle ustanovení článku 6 odst. 1 písm. b) GDPR.

Autor článku

Autor je partner AK Matzner & Vítek

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).