Plechové police v temném, dlouho nevymalovaném interiéru, na nich příliš ležérně vystavené zboží. Každý již zřejmě takovou prodejnu viděl. Architekti a interiéroví designéři se přitom shodují, že dobře promyšlený interiér obchodu se podnikateli vrátí. Může totiž v konečném důsledku podpořit nákupní apetit zákazníků. A jeho prostřednictvím lze také dosáhnout toho, aby do obchodu zákazníci vůbec vstoupili, cítili se v něm dobře a přišli zas.
Čtěte také: Zařizujete obchod? Začněte z gruntu, od podlahy
Soukromí ve veřejném prostoru
Promýšlení interiéru obchodu ale není nijak náhodné, má své zákonitosti. Základní problém je vyřešení správného poměru potřeby určitého soukromí, intimity a klidu pro soustředění zákazníka a charakterem veřejného prostoru, jímž zároveň obchod musí být,
vysvětluje pro server Podnikatel.cz architekt Martin Rybář z architektonické kanceláře Rössler Rybář architekti.
Rybář upozorňuje, že je třeba myslet na různé typy zákazníků – některý zákazník je plachý, jiný se potřebuje vyloženě exhibovat. To podle něj určuje základní uspořádání prostoru, osvětlení, řešení akustiky, výběr barev a povrchu materiálů. Proto je důležité, aby podnikatel dobře znal typovou a věkovou skladbu svých zákazníků (těch stávajících i potenciálních) a aktuální módní preference. Obchod, který má hodně vydělávat nebo hodně reprezentovat firmu, mění interiér zhruba po dvou letech,
upozorňuje totiž architekt. Pokud chce obchodník spíše navodit atmosféru solidnosti, trvanlivosti a tradice, vyplatí se naopak použít dražší a trvanlivější materiály a nadčasový design. Podnikatel by neměl zapomenout také na vhodný výběr hudby a vhodnou teplotu a čistotu vzduchu – zákazník většinou nemá čas se svlékat do trička, ale prodavač může mít přes tričko i svetr,
uzavírá Martin Rybář pro server Podnikatel.cz.
Čtěte také: Pravidelný a věrný zákazník – jak ho najít a udržet?
O důležitosti interiéru obchodu je přesvědčená také bytová designérka Jitka Kobzová ze společnosti Home Staging zaměřené na soukromé i komerční prostory. Podnikatelům dokonce radí, aby rozpočet na designera zanesli už do svého podnikatelského plánu. Podcenit interiér prodejny totiž podle ní může mít na podnikání ničivý dopad.
Rudá zrychlí, tlumené barvy podpoří pomalost
V celé koncepci obchodu hraje důležitou roli také výběr barev. Výběr barev v interiéru obchodu pomůže k úspěšnému chodu, ale jen v případě, že barevné kombinace budou dobře fungovat v rámci celé prodejny a jejich volba bude doplňovat další důležité prvky, jako je vybavení, uspořádání a osvětlení,
vysvětluje Kobzová. Je podle ní ale nutné dobře promyslet, jak bude cílová skupina obchodu na barvy reagovat. Jiné to bude u teenagerů, jiné u seniorů nebo naopak třicátníků. Mladší lidé přitom preferují výrazné barvy, starší zase barvy jemnější.
Za příklad si designérka bere rozdíl mezi fast foodem a lepší restaurací. Fast foody používají živé barvy, červenou a oranžovou. Ty povzbuzují chuť k jídlu, ale také rychlost konzumace. Naopak v luxusní restauraci se objevují neutrální nebo méně výrazné kombinace barev, které povzbuzují k lenošení a k tomu, aby si host objednal ještě další drink. Umělecké a kreativní prodejny jako například květinářství nebo dárkové obchody by, jak radí, měly používat neobvyklé barevné kombinace, které odrážejí jejich tvůrčí talent. Ty mohou zahrnovat kombinace fialové, růžové, světle modré a žluté,
říká konkrétně bytová designérka. Módní butiky nebo kosmetické salóny zaměřené na ženy by zase měly vybírat z měkčích pastelových barev, jako je růžová, korálová, světle modrá nebo zelená, tyrkysová či světle fialová. Pro mužské butiky je modrá nebo šedá vždy dobrou volbou,
dodává.
Nepodceňujte první dojem
Interiér prodejny ale není vše, ten zákazníka ovlivní, až když do něj opravdu vstoupí. Něco ho ale musí ke vstupu vůbec motivovat. V dekorování výloh vidí Jitka Kobzová u podnikatelů velké rezervy. Někdy mě to v Česku až šokuje. Jako by podnikatelé nevěděli, že výloha je jejich vizitka a nejvýznamnější reklamní prostředek,
diví se. Přesto doporučuje držet se principu „méně je více“ a tedy zásady, že zbožím opravdu nemusí být zaplněný i poslední kousek prostoru výlohy. Nikdy nedostanete druhou šanci udělat první dojem,
zamýšlí se.
Čtěte také: Potřebuje každá provozovna kolaudační souhlas?
Před přeplněností zbožím varuje také Renata Mládková, certifikovaná poradkyně feng shui ze společnosti 3win Consulting. Zákazníky podle ní nepřilákají přeplněné výlohy a dobře se nebudou cítit ani v přecpaném obchodě.
Na důležitost výlohy a její všeobecné podceňování upozorňuje i Markéta Petříková, feng shui expertka spojená se značkou Vítr – Voda, jež je zaměřená na feng shui stavby a interiéry. Velice důležité je Ming Tang – to je prostor před samotným vstupem, kde vzniká první dojem na podvědomé úrovni. Jedná se o kreativně pojatou výlohu, čistý chodník před domem, vkusně řešenou reklamu, vstupní dveře, které jsou příjemné na pohled, vyzývají ke vstupu a jdou lehce otevírat,
vysvětluje.
Co naopak nedoporučuje je nepřehlednost obchodu, která zákazníkovi znemožňuje orientaci. Za chybu považuje také používání příliš křiklavých barev a hlasité hudby, přítomnost neochotného nebo laxního personálu či dokonce pošlapanou podlahu. Zákazník vnímá prostor všemi smysly a proto by jeho prožitek z prostoru a nákup samotný měl být příjemným zážitkem, který si bude chtít zopakovat,
upozorňuje.
Zboží podle světové strany
Kdo se chce interiérem zabývat ještě dál a hlouběji, může se inspirovat právě v naukách, které pocházejí z Východu. Feng shui je už hodně populární i ve střední Evropě. Nauka feng shui se přímo specializuje na úpravy interiéru, kde se potom cítíme velmi příjemně. K tomu přispívá poloha místa a atmosféra interiéru. Zde nám pomáhají barvy, struktury, tvary a vůně,
popisuje Renata Mládková pro server Podnikatel.cz.
Čtěte také: Nešlape vám obchod? Posviťte si na něj
Způsob, jak vystavit zboží, se přitom ve feng shui řídí i světovou stranou. Například v obchodě s knihami by Mládková doporučila dát do severovýchodní části malé posezení, udělat nerovné cestičky mezi regály, na stěny umístit citáty slavných a hlavní vchod ozdobit živými květinami. A vyplatí se také myslet na praktičnost – oříškem je třeba umístění pokladen v provozovně; platící zákazníci totiž nesmí těm příchozím překážet v pohybu.
Je ošemetné dávat obecné rady, protože zásady pro konkrétní interiéry v konkrétních oborech podnikání jsou velmi individuální. Obecně platí pozor na přemíru černé a červené barvy, na ostré předměty, vyvarovat se umístění zrcadel proti vchodu a pro zákazníky zvolit příjemnou hudbu,
tvrdí ještě odbornice na feng shui Renata Mládková.