Web na míru nebo šablonu? Nepokazte si jméno na internetu

14. 10. 2013
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Spoléháte na to, že vás zákazníci objeví na internetu? Pak je nutné se tam dobře prezentovat. Jak na to, to radí zkušení odborníci na tvorbu webů.

Prakticky pro každou firmu, ale i jednotlivé živnostníky je dnes důležitá webová prezentace. Na internetu se nakupuje, shání kontakty, diskutuje. Kdo není viděn, jako by vůbec nebyl. Investice do webové prezentace je důležitou součástí podnikání a majitel stránky by měl mít jasnou představu o tom, co od ní očekává. V drtivé většině případů je cílem přivést nové zákazníky a navýšit tržbu. Primárně by proto web měl informovat o daném živnostníkovi nebo firmě a nabízených službách. A to jasně a přehledně. Hlavním parametrem pro prezentační stránky by měla být jejich kvalita a přínos pro koncového návštěvníka. Pokud se návštěvníkovi stránky na první pohled esteticky nezdají nebo do pár vteřin po otevření webu nenalezne hledané informace, případně odkazy na ně, čas a investice, které byly vynaloženy na tvorbu stránek, jsou zbytečné, říká Igor Bondar z portálu Web-sablony.com.

Při navrhování webu je proto nutné dbát na jednoduchý tématický design a přehledně poskytované informace. Každá webová prezentace musí mít i zákonem dané náležitosti jako například název a sídlo firmy, IČO, v případě e-shopu i správně sepsané obchodní podmínky, úplné informace o produktech, záruce, ceně, dopravě nebo reklamaci. Jen správně sestavený web je pro koncového návštěvníka důvěryhodný. Z technického pohledu je bezpodmínečně nutná bezproblémová indexace webu vyhledávači a prohlížeči a také čitelnost webu v mobilních zařízeních.

Web je vaší výlohou

I webové stránky podléhají módním trendům. Ty současné naštěstí dbají především na jednoduchost a atraktivitu obsahu. V současné době se i do našich krajin dostává minimalismus a plochý design. Textury a složité grafické efekty nejsou v dnešní době in a vše se spíše zjednodušuje. Odborně se tento trend nazývá flat design. Dbá se na jednoduchost a inovativní a intuitivní navigaci, uvádí Michal Brtníček ze společnosti Meebio.cz. Zbytečné grafické prvky nahrazují kvalitní fotografie ve vysokém rozlišení, které jsou populární jako pozadí stránky. Atraktivitu přidává videoobsah nebo propojení se sociálními sítěmi. Jednoduchý a přehledný design je nejen módní, ale také důležitý z hlediska využitelnosti na mobilních zařízeních, tedy na chytrých mobilech nebo tabletech. Různé technické libůstky mohou stránku naopak degradovat. Mnoho lidí by chtělo stránky ve flashi, ale toto vůbec nedoporučujeme, protože s flashem si některé webové prohlížeče neporadí a hlavně vyhledávače jej neumí procházet, což ve výsledku znamená, že třeba Seznam takový web ani nevyhledá. Flash lze použít jako animace, ale kompletní stránce ve flashi bych se určitě vyhnul, radí Michal Fajmon, obchodní ředitel společnosti Šablony.com.

Web na míru nebo šablonu?

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Investice do vlastní webové prezentace se může vyšplhat na poměrně vysoké částky a z toho důvodu se hodně lidí poohlíží po předem vytvořených šablonách, které bývají mnohem lacinější. Ne vždy je ale jejich volba tím nejlepším řešením. Na otázku, zda je lepší pořídit si web vytvořený na míru nebo jen šablonu, neexistuje jednoznačná odpověď. Rozhodnutí je závislé na mnoha okolnostech, jak marketingových, tak technických. Pokud se jedná například o malé kadeřnictví nebo restauraci, dobrou službu udělá i kvalitní šablona. Web v tomto případě poskytuje jen základní informace o službě a kontakt na podnikatele. Pokud je ale na webu potřeba prezentovat více informací a nabídnout například interaktivní ceník, online konfigurátor produktu a podobně, pak je vhodné se šablonám vyhnout a řešení si nechat připravit na míru, říká Sandra Gligić, generální manažerka společnosti Sun Marketing.

Zadavatel musí být schopen odpovědět si na řadu otázek: Ve kterém oboru podnikáte? Jaký je váš produkt nebo služba? Kdo je váš typický zákazník? Jaká je vaše nejznámější konkurence? Jaké procento zakázek získáváte díky internetu? Působíte lokálně, celorepublikově nebo i v zahraničí? Odpovědi na tyto otázky jsou důležitým bodem v rozhodování o konečném řešení. Tvorba webu na míru je vhodná v případě, že podnikateli slouží jako hlavní nástroj podnikání, například v online prodeji. V těchto případech by web měl být originální a nevšední. Klient není limitován možnostmi jednotlivých šablon. Šablony jsou sice konzervativnější, ale i při tomto řešení se dá rozložení prvků webu a design na přání klienta v dostatečné míře upravit, komentuje Jan LiškaWeb-namiru.cz.

Standardem webových šablon bývá kvalitní provedení, které lze do jisté míry přizpůsobovat potřebám zákazníků. Často mají SEO moduly pro optimalizaci pro vyhledávače. Existují ale i šablony, které mají omezenou možnost rozšiřování a úprav. V jisté fázi se pak stává efektivnějším zanalyzovat své potřeby a investovat do webu vytvořeného na míru.

S webem za pár stovek moc parády neuděláte

S tvorbou webových stránek mohou živnostníkovi pomoci studenti mající základní znalosti HTML kódu, kteří jsou ochotni jednoduchý web vytvořit i za pár stovek korun. Na druhé straně jsou pak renomovaná webdesignerská studia se špičkovými kreativci, grafiky, programátory a obsahovými marketéry. Pokud si pod pojmem web na míru představíme zcela individuální webové stránky s vlastní grafikou splňující pravidla použitelného webu vzhledem k jeho účelu a nově vytvořeným obsahem dle připravené obsahové strategie, nedostaneme se pod 50 000 korun, počítá Martin Vinš, zástupce společnosti Effectix.

Cena za předem připravené šablony se pohybuje výrazně níž. Kvalitní šablony jsou k mání už od zhruba 1500 korun. U nás je v ceně i redakční systém. Pokud si zákazník dokáže poradit s nastavením sám, stačí mu si koupit šablonu, vlastní doménu a hosting. Doména stojí do 300 korun a hosting kolem 1000 korun za rok, říká Michal Fajmon. Výsledná investice do šablon, včetně nastavení, se pohybuje někde kolem 5000 korun.

Cenové rozpětí je tedy značné a odpovídá požadavkům zadavatele. Cenu ovlivňuje především rozsah a kvalita textového a obrazového obsahu webu, zákaznicky vyvíjené moduly, například online konfigurátory či kalkulátory, dynamika uživatelského rozhraní, to, zda je uživatelské rozhraní takzvaně responzivní pro lepší dostupnost na mobilních zařízeních a mnohé další. Většina živnostníků nebo malých firem určitě bude schopna nalézt vhodné řešení v hodnotě řádově desítek tisíc korun. Lidé ale musí počítat s tím, že investicí do webu vše teprve začíná. Udělat sebelepší web dnes už nestačí na to, aby sám o sobě získával zákazníky z internetu. Aby mohla být investice do webu zhodnocena, je třeba pamatovat také na investice do online marketingu, dodává Sandra Gligić.

Počáteční investice do kvalitního webu není malá, ale pokud je webová prezentace vytvořena kvalitně, měla by se investice do ní vždy vrátit. Ten, kdo umí dělat weby, přemýšlí nejprve o tom, kdo jsou vaši potenciální zákazníci, kde se na internetu pohybují, co by měli na vašem webu vlastně dělat a proč. Dokáže specifikovat cíle webu a stanovit cesty k jejich naplnění. Počáteční investice se tak vrátí primárně v podobě nových poptávek. Pak už je na vás, abyste tyto poptávky přeměnili v zakázky, uvádí Martin Vinš a Michal Fajmon doplňuje: U běžné firemní stránky si nemyslím, že bude web s originální grafikou a systémem více výdělečný než web postavený na pěkné webové šabloně a redakčním systému. Je proto vhodné investici a její výši uvážit.

Sázka na vlastní doménu se vyplatí

Ceny domén a hostingových služeb jsou velmi nízké. Je to otázka pár set korun za rok a neexistuje tedy žádný pádný důvod, proč se jí vzdát. Tato investice se jednoznačně vyplatí. Vlastní doména je naprostým základem budování firemní značky na internetu a mimo něj. Odkaz www.instalaterstvins.webzdarma.cz prostě ve srovnání s adresou www.instalaterstvi.cz nepůsobí příliš důvěryhodně. V ideálním případě je doporučována česká doména s koncovkou cz. U menších webů se také nevyplatí oddělovat správu webu od správy domény a hostingu, protože tyto služby jsou na sobě přímo závislé.

Prestiž každého živnostníka nebo malé firmy zvýší i e-mailový klient umístěný přímo na doméně. Většina poskytovatelů zahrnuje e-mailové služby do základních balíčků hostingu. Rozhodně je tedy lepší k podnikání používat vlastní e-mail ve traru info@nazev_domeny.cz nebo ještě lépe a osobněji jmeno.zivnostnika@nazev_domeny.cz. E-mailové adresy na vlastní doméně opět působí výrazně profesionálněji, než veřejně dostupné nslužby.

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).