Malí podnikatelé často opomíjejí možnosti, jak zvýšit povědomí o firmě. Jedním z řešení, které navíc zastupuje marketingové aktivity, je internetová prezentace. Ne každý živnostník si ale ví rady jak na to. Volí proto nejjednodušší řešení, a to přidání kontaktů na sebe do některého z českých vyhledávačů firem.
Přidat firmu na:
- Seznam.cz (Firmy.cz)
- Centrum.cz (Centrum firem)
- Atlas.cz (Atlas firem)
Nechat na internetu pouze své telefonní číslo s uvedením oboru činnosti nemusí být však pro nové zákazníky poutavé. Lidé tráví na internetu více času, světová síť je jim lépe dostupná, a proto si začínají i více vybírat. Čím více informací naleznou, tím lépe. „Mnoho živnostníků nepřikládá internetu vůbec žádný význam. Považují jen za povinnost nechat na něm své kontaktní údaje, přitom obsahově kvalitní prezentace by jim mohla přinést další zákazníky a nové možnosti,” uvedl pro business server Podnikatel.cz Štěpán Kupka, specialista na tvorbu internetových prezentací.
Základním pilířem prezentace je položit si pár jednoduchých otázek
Vytvářet internetové stránky, aby na nich ve finále byly opět jenom kontaktní údaje, nemá ale prakticky žádný smysl. Je proto zapotřebí se nejdříve zamyslet nad některými otázkami:
- Proč mít vůbec stránky? Co chci svému zákazníkovi sdělit?
- Jaký obsah na stránkách budu mít?
- Jak prezentaci pojmenuji?
- Jakou formu prezentace zvolím?
- Kde ji budu mít umístěnou?
- Jak stránky vytvořím?
- Kdo mi je bude aktualizovat a spravovat?
Možná odpověď: Jako živnostník potřebuji kvůli velké konkurenci být viditelnější než ostatní. Chci svým zákazníkům nabídnout více informací o tom, co dělám a jak to dělám.
Jaký obsah na stránkách budu mít?
Možná odpověď: Jsem cukrář s vlastní prodejnou. Dokážu splnit svým zákazníkům jakákoli přání. Nabízím kromě standardních zákusků a dortů také cukrovinky na objednávku. Proto chci na svých stránkách ukázat svou dosavadní, zdokumentovanou výrobu, možnost objednání zákusků online podle jednoduchého formuláře, fotografie prodejny, kontaktní údaje, pár informací o mé osobě a mých zkušenostech a samozřejmě také ceník mých produktů.
Jak prezentaci pojmenuji?
Možná odpověď: Má cukrárna nese název po mé babičce: Cukrárna Viola. Adresa stránek tedy bude znít dle volné domény: www.cukrarna-viola.cz (Nabídka cukrovinek, dortů, zákusků a pamlsků, rovněž výroba na přání, objednávky přes online formulář)
Jakou formu prezentace zvolím?Možná odpověď: Prezentace bude dynamická, protože potřebuji pravidelně měnit obsah.
Kde ji budu mít umístěnou?
Možná odpověď: Na webhostingu společnosti, která vytváří stránky na klíč. Zaregistruje mi již zvolenou doménu, navrhne technologické řešení a bude mi stránky pravidelně aktualizovat.
Jak stránky vytvořím?
Možná odpověď: Za pomoci specializované firmy, jsem ochoten si připlatit za kvalitní design.
Kdo mi je bude aktualizovat a spravovat?
Možná odpověď: viz výše.
Základní obsah
I když výše uvedený příklad je až příliš specifický a k tvorbě prezentace přímo vybízí, měl by i živnostník, který nemá prodejnu, ani provozovnu či výrobnu, pamatovat na základní informace, které by se v jeho případné prezentaci měly objevit:
Popis oboru:
Základní charakteristika oboru, v němž živnostník podniká. Tedy nejen jeho pojmenování, ale výpis všech možných činností s oborem spojených.
Pracovní doba:
Někteří malí podnikatelé, především ti, co provozují řemeslné živnosti, si pracovní dobu často neurčují a pracují dle potřeby svých zákazníků. Ale i přesto by měli pamatovat na to, že určení pracovní doby pomůže zákazníkům snadněji přemýšlet o využití jejich služeb.
Ceník:
Jedna z nejdůležitějších součástí internetové prezentace, která se vztahuje na produkty i služby. Pokud zákazník hledá např. zámečníka, který bude mít na svých stránkách cenu za jednotlivé úkony, může snadněji porovnávat konkurenční nabídky a vybrat si pro něj tu nejvhodnější. Živnostníka to tak zároveň motivuje k porovnání jednotlivých nabídek a stanovování cen.
Reference a již provedené zakázky:
Dávají o podnikateli dobrou vizitku. Například podnikatel zabývající se výrobou kuchyní na klíč si nafotí své předchozí výtvory a umístí jejich fotografie na web. Zároveň přidá kontakty odpovědných osob, které mohou o kvalitě služeb prozradit více. To přiláká nové klienty, kteří hledají kuchyň v podobném duchu a zároveň si služby chtějí předem ověřit.
Něco o sobě:
Pouhá informace o vyučení v oboru a předchozí praxi může navodit čtenáři dobrý pocit o profesionalitě např. vykonávaných služeb.
Kontaktní údaje:
Uvádět takové kontaktní údaje, které jsou aktivní. Tedy nezmiňovat čísla pevných linek, které nikdo nezvedá či emailové adresy, z nichž nikdo neodpovídá. Jestliže živnostník pracuje často v terénu a nechce být při výkonu práce rušen mobilním telefonem, řešením pro něj může být i záznamník. Na něm by však měl být nahraný vzkaz, že zákazník bude kontaktován zpět nejpozději do 24 hodin od zanechání vzkazu. Tato varianta je však tou nejposlednější. Klienty často tlačí čas a chtějí mít služby či výrobky objednané co nejdříve. Nejvhodnější volbou je tedy uvést mobilní kontakt.
Rozdíl mezi statickou a dynamickou prezentací
Výše zmíněné položky by měly být základní součástí firemních stránek. V případě, že živnostník tento obsah sestaví, měl by se dále zamyslet nad technologií internetové prezentace. Ta může být buď statická, nebo dynamická. „Živnostníkovi, který nepotřebuje obsah svých stránek pravidelně měnit, stačí statická internetová prezentace v kombinaci standardního HTML s podporou kaskádních stylů (CSS),” říká specialista na tvorbu internetových prezentací Štěpán Kupka. Naproti tomu dynamické stránky mají obsah generován z databáze a jejich obsah se často mění a aktualizuje (např. prezentace produktů). Pro správu tohoto obsahu je už vyžadován specializovaný nástroj a obsluha.
Pouštět se do tvorby dynamických stránek vlastní silou však znamená již pokročilé zkušenosti s tvorbou internetových prezentací a rovněž časovou investici do jejich aktualizace. „Vytvářet stránky po svém bude zřejmě ta nejlevnější varianta. Nemusí být ale nejefektivnější. Existuje množství firem zajišťujících kompletní servis v oblasti registrace domén, webhostingu i serverhostingu, které navrhnou technologii výroby a postarají se i o formu (design) stránek. Nejjednodušší prezentace je přitom pro každého živnostníka cenově dostupná,” upřesňuje pro business server Podnikatel.cz Štěpán Kupka, který zároveň doplňuje, že každý podnikatel, i ten nejmenší, může investicí do své prezentace na internetu hodně získat. Ať už v podobě nových zákazníků, nebo zvýšení konkurenceschopnosti ve svém oboru.