Nevíte, že vás na Facebooku pomlouvají? Monitoring vám to (někdy) řekne

20. 10. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 329515
Na sociálních sítích si lidé sdělují kdeco a názory na firmy nejsou výjimkou. Kritiku však neignorujte, jelikož s sebou může strhnout lavinu dalších komentářů, které mohou poškodit vaši pověst. I proto se vyplatí sociální sítě monitorovat.

Včera proběhlo slavnostní vyhlášení výsledků soutěže WebTop100, která oceňuje kvalitu zpracování firemních internetových stránek. Ceremoniálu předcházela celodenní odborná konference WebTop100, jež letos přilákala takřka 230 návštěvníků. Hlavním tématem konference se staly rady a tipy, jak mohou podnikatelé zlepšit svůj web a vůbec internetový marketing. Časově byla konference rozdělena do tří částí, v nichž se vystřídalo devět přednášejících a proběhla i panelová diskuze.

Monitoring sociálních sítí začíná být vidět

Zajímavým tématem se prezentoval Adam Javůrek (NextBig), který se zaměřil na monitoring v sociálních sítích. Podle Javůrka je monitoring Facebooku a spol. důležitý kvůli mnoha věcem. Především může firmě umožnit rychle zareagovat na kritiku, která se na sociálních sítích objeví, a pomoci s vyhodnocením marketingových kampaní. Kvalitní monitoring médií dle slov Adama Javůrka tvoří podstatnou součást firemní komunikace směrem ven.

V současnosti existují stovky monitorovacích systémů, které nabízejí nejrůznější firmy všude po světě. Také v Česku se již monitoring sociálních sítí objevil a přestože je tento obor u nás stále ještě v plenkách, podnikatel si může vybrat z několika nabízených služeb. Monitoring sociálních sítí například poskytují Ataxo Social Media Insider, eMerite, Buzzboot nebo NewtonMedia.

Jak však zároveň Adam Javůrek upozornil, monitoring sociálních sítí dělá v Česku teprve první krůčky a některé prvky nefungují rozhodně na 100 %. Největším stávajícím problémem zůstává automatická analýza sentimentu, tedy zjištění, zda se o vás na sociálních sítích mluví pozitivně, negativně, nebo neutrálně.

Další častou chybou bývá omezení monitoringu na klasické denní či měsíční souhrny. “Přidaná hodnota u těchto souhrnů je minimální. Často jej totiž ve firmách ani nečtou a navíc jakékoli informace přinášejí pozdě,” vysvětlil Javůrek. Podle něj se spíše vyplatí v monitoringu používat alerty (upozornění) na nějaké důležité komentáře z řad uživatelů. Pokud se už podnikatel přesto rozhodne jít cestou souhrnů, měl by je orientovat na jednotlivé projekty a ne na celou firmu.

V neposlední řadě Adam Javůrek připomněl, že je nejdůležitější s informacemi dále pracovat. Při výběru monitoringu by se měl podnikatel systém reálně vyzkoušet a zvolit ten, který bude pro jeho potřeby nejvhodnější. Čtěte také: Jak vytvořit efektivní reklamu na Facebooku? Poradíme vám

Naučte se měřit hodnotu zákazníků v čase

S podnětným příspěvkem rovněž přišel Martin Pěnička, spoluzakladatel obchodu Tisknulevne.cz, který hovořil o metodě měření efektivnosti marketingové kampaně, která bere v potaz tzv. “Customer Lifetime Value” (hodnotu zákazníků v čase). Na názorném příkladu z vlastní praxe Pěnička ukázal, že pouhé měření konverzí nemusí vždy stačit. Efektivita marketingové kampaně se totiž odvíjí i od toho, zda si zákazník zboží v daném obchodu koupí opakovaně a zda se stane jeho pravidelným odběratelem.

Právě na tento fakt se podle Pěničky často zapomíná. Přitom pokud se kampaní podaří zákazníka přimět k opakovanému nákupu, pravděpodobnost, že vaši firmu zvolí i příště, stále narůstá. Aby se tedy dala měřit hodnota zákazníků v čase, je nutné si sestrojit matici opakovaných nákupů, respektive jejich hodnotu. Vydělením všech řádků matice (hodnota všech nákupů) jejím prvním řádkem (hodnota objednávek zákazníků, kteří u vás nakoupili jen jednou) dostanete důležitý index. Čím vyšší pak tento index je, tím úspěšnější byla kampaň v delším měřítku, jelikož přiměla zákazníky k opakovaným nákupům u vás.

Nezanedbatelný problém metody hodnocení zákazníků v čase však tvoří dostupnosti relevantních údajů. Potřebná data totiž nelze vykouzlit z různých webových analytik, nýbrž je potřeba šáhnout od interních zdrojů (CRM), což se ne vždy může každému podařit. Čtěte také: Pravidelný a věrný zákazník – jak ho najít a udržet?

O zkušenosti se podělili i další

Na WebTop100 vystoupil dále Matěj Novák (OgilvyInterac­tive) s problematikou kombinovaného nasazení PPC a SEO. Filip Hráček z firmy Google představil nový způsob cílení v Google AdWords, tzv. remarketing, díky kterému lze opětovně nalákat k návštěvě stránek uživatele, kteří je dříve opustili. Úvodní blok konference uzavřel Pavel JašekDobrého webu, který se zaměřil na novinky v Google Analytics a ukázal jejich názorné využití v praxi.

O zkušenosti se sociálním sítěmi ve firemní praxi se podělil David Lorenc z České spořitelny. Jak Lorenc přiznal, jednou z nejtěžších věcí bylo přesvědčit manažery banky, aby se do sociálních sítí Česká spořitelna vůbec pustila. Na konferenci nechyběl ani nezávislý publicista Daniel Dočekal, který rozebral zásady krizové komunikace s řadou příkladů dobré a špatné praxe.

V odpolední části svůj příspěvek též přednesl Vladan Hejnic (VIV NETworks), který se zabýval affiliate marketingem. Celou konferenci uzavřelo tradiční zhodnocení úrovně českých podnikatelských webů v podání předsedy poroty soutěže Ivana Pilného. Poslední tečkou pak byla panelová diskuze v podání dalších porotců Viktora Janoucha, Pavla Kouta, Jiřího Knesla a Petra Douši. Čtěte seriál Letní škola Internetu

skoleni_8_1

V soutěži WebTop100 zvítězily stránky České pošty

Co se týče soutěže WebTop100, vítězem v hlavní kategorii se stal firemní web České pošty, která si tak výrazně polepšila z loňského osmého místa. Druhou pozici podle poroty obsadila společnost Czech Coal. Bronzovou medaili si odnesl loňský vítěz skupina ČEZ. Ceny se ale udělovaly i v 11 oborových kategoriích a dvou speciálních kategorií Microsite a Marketingový nástroj. V oborových žebříčcích se většinou loňské pořadí měnilo, Pouze dvě internetové prezentace obhájily pozice z loňska, šlo o Hypoteční banku v oboru Finance a FREEPORT LEISURE (CZECH REPUBLIC) v žebříčku Obchod.

Zdá se, že prezentace, které dříve v soutěži vyhrávaly, letos ztratily svou neohroženou pozici. Naopak dříve hůře hodnocené weby na sobě značně zapracovaly, což se promítlo také do výsledků, komentuje Luboš Plotěný, ředitel konzultační agentury Dobrý web, která soutěž pořádá. Doporučuji všem soutěžícím, aby do příštího ročníku neusnuli na vavřínech a i nadále se snažili své prezentace vylepšovat, uzavřel Plotěný.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).