>> Velkou předností je to, že je jednoduchý na používání, rychlý, komunikace probíhá one to one (je soukromá) – lidé se cítí bezpečně, je zdarma a je velice spolehlivý"," popisuje Filip Fríd, Digital marketing specialist z MARCO reklamní agentura, spol. s.r.o.
Komunikace může probíhat i "one to many" (chatovací skupiny), záleží na uživatelích, ale co se týče soukromí a pocitu bezpečí, tak to je účelové zkreslování. WhatsApp je vlastněn Facebookem a podobně jako Facebook, má za účel především sběr informací.
Nicméně vás, paní Langerová, musím pochválit, že jste snad poprvé uvedla správný název funkce bez míchání češtiny a angličtiny jako jsem například zmiňoval v komentáři k https://www.podnikatel.cz/clanky/vyplati-se-pouzivat-smajliky-napovi-vysledky-studie-i-zkusenosti-odborniku/ Velmi to oceňuji a děkuji.
>> Když vám přijde SMS nebo zpráva z WhatsAppu, hned si ji chcete přečíst.
To je manipulativní tvrzení. Lidé si chtějí přečíst zprávy, které jim mobil oznámí pípnutím bez ohledu na to, jestli ty zprávy přišly jako SMS, přes facebook (messanger), google+, whatsapp, telegram, signal, viber, twitter, tinder ... Záleží na preferenci uživatelů, kterou platformu používají a ty zprávy si uživatelé čtou proto, že přišla přes jimi používanou platformu, nikoliv proto, že "to je zpráva z whatsapp". WhatsApp často lidé používají jako "bezplatné SMS", čímž nemusí platit za klasické SMS.
>> Obchod tak například bude moci uživateli přímo zasílat oznámení o potvrzení objednávky (poděkování), čas doručení nebo slevové akce. "Ty by mohly být segmentované např. dle polohy, blízkosti dané provozovny nebo dle dosavadní historie životního cyklu uživatele," doplňuje Filip Fríd.
To je dobrý příklad, jak narušit iluzi pocitu bezpečí (zmiňovanou výše) tomu, kdo o fungování těchto věcí moc neví. Projedete autem kolem nákupního centra a už máte na mobilu zprávu o právě probíhající výhodné slevové akci. Někdo to vyhodnotí jako "super, jdeme nakupovat", ale u někoho jiného to může být interpretováno jako obtěžování nevyžádanou reklamou nebo dokonce jako "ty k.rvy mě sledují".
>> "Platforma může být použita i jako marketingový nástroj, kdy mohou společnosti oslovovat uživatele např. pomocí placené reklamy, která bude ukryta mezi příchozími zprávami podobně, jako je to možné vidět v e-mailových klientech," upřesňuje dále Fríd.
Spamování u emailů došlo dnes tak daleko, že bez antispamového filtru se email snad ani nedá používat. Běžní uživatelé si toho nemusí být vědomi, protože emailové služby toto často dělají bez nutnosti jakéhokoliv zásahu uživatele a ten tak nemusí nic moc řešit, alespoň ne často. Ale pokud se spamováním zničí "image" dalších komunikačních služeb, jejich obliba pujde výrazně dolů.
>> Filip Fríd si myslí, že mnoho uživatelů o WhatsAppu neví a nepřemýšlí.
Pan Fríd si toto může myslet a má na to plné právo, ale na oplátku si zase já myslím, že pokud je o tomto přesvědčen, jako digital marketing specialist významně selhal. Mnohem pravděpodobnější je, že pan Fríd ví o tom, že WhatsApp je v povědomí běžných uživatelů, pouze chce tento komunikátor z nějakého důvodu zpropagovat a přesvědčit lidi, aby jej používali. Jinými slovy, snaží se, aby množina lidí, kteří o WhatsAppu ví, byla co nejshodnější s množinou lidí, kteří WhatsApp používají. Tím pádem vlastně plní svou roli "profesionálního manipulátora", protože díky statistikám zná přibližně reálný stav a pouze chce manipulační technikou vyzvat lidi, aby ho přesvědčili o jeho omylu tím, že budou WhatsApp používat více a ideálně i propagovat WhatsApp dále mezi své soukmenovce. Je to podobný způsob manipulace jako když chcete někoho přinutit udělat něco, co by normálně neudělal. Například když se s někým vsadíte o něco bláznivého, co očividně nemůžete vyhrát a pak opravdu prohrajete, ale zároveň jste se s někým jiným vsadili o něco důležitého, o co vám opravdu jde a tou prohrou první sázky vyhrajete sázku druhou. Prostě klasické hecování, vsadím se, že nedokážeš ...