Workshopy pro zákazníky jsou trend. Platí teď pro podnikatele „učím, tedy jsem“?

12. 11. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Proč dnes mnoho podnikatelů nezaváhá, když jsou vyzváni k tomu, aby sdíleli své know-how? Jsou firemní workshopy a festivaly jen další marketingový trik?

Česko prožívá vzdělávací boom. Chodit na hodiny čehokoliv, účastnit se workshopů, pořádat nebo navštěvovat přednášky je trendy. A do této vlny se zapojují i podnikatelé, pro které vzdělávání (na první pohled) není klíčovou podnikatelskou aktivitou.

Vzdělávací impuls

Ale možná je to složitější. Když podnikatel svůj byznys postaví na jasně definovaných hodnotách a má vizi, do jejíhož středu vřadí i upřímně myšlenou společenskou či sociální odpovědnost, má v sobě takové podnikání vlastně automaticky silný edukativní impuls. Vysvětlování a šíření firemních hodnot a filozofie může být vzděláváním a učením, nejen přímou podporou prodeje služeb či produktů.

Je právě tohle důvod, proč dnes mnoho podnikatelů ani chvilku nezaváhá, když jsou vyzváni k tomu, aby se svými zákazníky, dalšími podnikateli nebo podnikateli – začátečníky sdíleli své know-how? Jaký to pro ně má smysl? Nebo jsou přednášky, workshopy a festivaly, které pořádají firmy a podnikatelé, jen další formou komunikace se zákazníky, jen dalším marketingovým tahem či dalším způsob, jak vydělat?

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek

Čtěte také: Originální popisky zboží zvedají prodej až o třetinu. Pohrajte si s texty

Podnikatel.cz si ve snaze zamyslet se nad těmito otázkami vybral několik příkladů firem, podnikatelek a podnikatelů, kteří se na svůj byznys dokáží podívat z netradičního úhlu pohledu. Těch, kteří hledají neotřelé cesty nejen ke svým zákazníkům, ale často i k širší komunitě. Pro každého z nich jsou navíc důvody pro vzdělávání odlišné a ukazují tak příklady záměrů, které se mohou se vzdělávacími aktivitami spojovat.

Budujeme komunitu

Martina Sikorová provozuje kadeřnický salon, který do Česka přinesl profesionální vlasovou kosmetiku Rolland Oway. O značce říká, že je na trhu komunikována jinak, než je v případě kadeřnických služeb běžným zvykem. Její ECOart SALON ROLLAND tak není jen kadeřnictví, ale nabízí rovněž hodiny jógy, kurzy raw stravy (živé stravy) a i jinak se angažuje ve vzdělávání.

V první řadě jde o vytvoření komunity, která se prolíná v různých směrech, podobném zaměření, odpovídá na otázku, co je pro ni hlavním důvodem pro vytvoření takového konceptu. Souvisí to podle ní s tím, že vlasová kosmetika, se kterou salon pracuje, oslovuje specifickou skupinu klientů. Cílíme na kosmopolitní a alternativně smýšlející zákazníky, kteří chtějí příběh, osobní přístup a rozšíření služeb. Naše zákazníky si vychováváme a vzděláváme tak, aby měli důvod se k nám vracet a věděli, v čem je naše značka jiná, objasňuje.

Vzdělávací aktivity jako jsou semináře, rekvalifikace a workshopy proto Martina Sikorová považuje za nedílnou a zásadní součást své podnikatelské činnosti. Jednotlivé aktivity se v salónu vzájemně podporují, prolínají a doplňují. Pozitivní ohlas od zákazníků pak podnikatelka považuje za důkaz správného směru.

Podobně ve vztahu k přirozenému budování komunity funguje také Pohled_pracoviště. Je to showroom britské designérské značky Designers Guild, ale také „místo pro osobní růst prostřednictvím sebevyjádření a krásy“. Neboli netradiční showroom s napěchovaným kalendářem akcí – s hodinami tance a jógy, se seberozvojovými semináři a kurzy.

Pomáháme ostatním

NILA „je malá značka bytových doplňků a udržitelné módy“. Pracuje s lokálními řemeslníky a rodinnými firmami po světě, prodává fairtrade produkty nebo módu z biobavlny, a to v kamenném butiku i online. Eva Urbanová, spoluzakladatelka značky, také nabízí workshopy na téma, jak začít podnikat v retailu a tomuto tématu se věnuje i na svém blogu. Z jakého důvodu podává pomocnou ruku své potenciální konkurenci? Hlavním důvodem je pro nás sdílení zkušeností. Jsem původním povoláním advokát, poradenství a pomoc ostatním vnímám jako svou úlohu tam, kde mám co předat, vysvětluje svůj postoj. Záleží nám na rozvoji nezávislého maloobchodu v České republice a naše semináře jsou také způsobem, jak tuto podnikatelskou příležitost propagovat a informacemi zpřístupnit, dodává.

Čtěte také: Maloobchod hledá nové cesty ke svým zákazníkům

Samotné značce snad mohou takové semináře přinést goodwill (tj. renomé, dobré jméno neboli trhem oceňovaná hodnota značky), zamýšlí se Eva Urbanová. Svou motivaci však označuje za spíše lidskou, než čiště podnikatelskou. Ráda se potkávám se zajímavými lidmi a navazuji kontakty v rámci své komunity, říká s tím, že semináře jsou její osobní iniciativou a s jejím vlastním podnikáním jako majitelky značky NILA jsou spojené spíše nepřímo – čerpá z něj zkušenosti, které předává dál, ale v širším kontextu.

Rozšiřujeme kontext

Chápání vlastní podnikatelské aktivity v širším kontextu je vlastní i firmě Lifefood, která nabízí ručně dělané raw a bio produkty a také je hojně exportuje. Každoročně pořádá vlastní festival RawFest, kde nejen propaguje vlastní produkty, ale také podporuje celou raw scénu a další podnikatele na ní, edukuje zákazníky a fanoušky živé stravy i obecně zdravého životního stylu, zve hosty ze zahraničí, sdílí zkušenosti, pomáhá navazovat kontakty, motivuje zájemce, aby tzv. raw food ochutnali a měli vlastní zážitek. Nejde tak jen o vlastní marketing a budování trhu – i když i to je jistě jedním ze smyslů festivalu. Za tím je ale širší kontext – propagovat a podpořit celou filozofii raw stravy. A tak se zase kruhem vztáhnout k vlastním podnikatelským hodnotám.

Čtěte také: Co tlačí podnikatelky k úspěchu? Vytrvalost a touha po samostatnosti

Zvyšujeme obrat

Jinou ukázkou přístupu ke vzdělávacím aktivitám je prodejce fototechniky se zaměřením na digitální fotografii, firma Megapixel. Pořádá fotografické kurzy, které vedou jak její zaměstnanci, tak renomovaní hosté – aktuálně třeba fotograf Antonín Kratochvíl. A chápe je jako pevnou součást své strategie a podporu svých podnikatelských cílů. Hlavní cíle pořádání fotografických kurzů a workshopů jsou zvýšení obratu, odlišení od konkurence a potvrzení role foto specialisty, uvádí pro server Podnikatel.cz ředitel společnosti Tomáš Matějček. A dodává, že vzdělávací aktivity posilují důvěryhodnost firmy, což zvyšuje hodnotu značky.

Zde lze doplnit paralelu třeba s aktivitami globální značky Electrolux. Ta v zahraničí podporuje prodej svého systému Cook & Chill pro profesionální kuchyně pořádáním workshopů pro šéfkuchaře. Nechá jednoduše své zákazníky, aby si spotřebič vyzkoušeli v praxi. Nejen že potom pravděpodobně svou vlastní zkušenost promítnou do nákupního chování, ale navíc si z workshopu odnesou nové dovednosti a rozšíří tak své vlastní profesní know-how. A to se na vlně vzdělávání a osobního rozvoje zatraceně hodí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).