E-shopům v poslední době přibyla spousta zákazníků a musely se potýkat například s nedostatkem určitého zboží. Stoupla také jejich konkurence, a proto je důležité sledovat trendy a vědět, na co zákazníky nalákat a co zařadit do marketingové strategie.
Co se dozvíte v článku
Alexander Safonov ze společnosti Merehead na úvod zdůrazňuje, že lidé budou na dané webové stránce pouze tehdy, pokud se na ní snadno orientují a je to pro ně pohodlné. Čas je důležitým zdrojem a není potřeba přicházet s ničím složitým. Pokud objednávka činí zákazníkům nějaké potíže, rozhodně budou hledat jiný e-shop. Možností, jak jim nákup usnadnit, je celá řada. Patří mezi ně: vytvoření objednávky jedním kliknutím, urychlení placení, nabídka oblíbené platební metody nebo splátek, ukládání dat uživatelů, nákup přímo na stránce produktu a také zviditelnění ceny a doby dodání.
1. Stále porostou mobilní nákupy
Nákup a prodej zboží pomocí mobilních zařízení, jako je chytrý telefon nebo tablet, je stále častější s tím, že nákupy probíhají buď na mobilním webu, nebo přímo v aplikaci. Provozovatelé e-shopů mohou tak snadno zjistit, co jejich zákazníci dělají na svém telefonu. Shromážděním těchto dat z aplikací a webů mohou zjistit, kde, kdy a co nakupují a tyto informace pak použít k inzerci. S tím souvisí také takzvaný social commerce spočívající v prodeji přímo prostřednictvím sociálních médií. Využívá toho, že krátká videa, placené reklamy a příspěvky ambasadorů pomáhají při rozhodnutích o nákupu. Primárním cílem tohoto procesu je zvýšit povědomí o značce a získat více návštěvníků a zákazníků z platforem, kde tráví většinu času. Například TikTok navázal nedávno partnerství s platformou elektronického obchodování Shopify. Společnost Cloudifyapps na blogu uvádí, že podle průzkumu trhu společnosti Infographic mělo 37 milionů návštěv sociálních sítí za následek asi 529 tisíc objednávek.
2. Prioritou bude omnichannel
Chcete-li mít více objednávek, musíte zboží ukázat co nejvíce lidem, což můžete udělat prostřednictvím co nejvíce kanálů. Často se stává, že zákazníci někdy vidí produkt v prodejně a pak jej hledají na internetu. O omnichannelu, tedy multikanálovém prodeji, se stále hodně mluví, má velký vliv a jeho důležitost stále roste. Podle Annie ze Simicart je omnichannel rozhodně rostoucím trendem, a to zvláště poté, co si kamenné obchody uvědomily, jak zraňující může být ztráta offline přítomnosti. Omnichannel je nový přístup k obchodování, který zákazníkům nejen nabízí různé možnosti nakupování, ale také je integruje tak, aby zákazníkům poskytoval bezproblémový zážitek napříč různými kanály,
popisuje dále na blogu. Namísto úplného nahrazení kamenného obchodu tím internetovým je nabídka online i offline kanálů zákazníkům užitečnou praxí, jak využít oba prodejní kanály a přispět k dlouhodobému rozvoji obchodního růstu.
Snigdha C z DCKAP dokládá, že podle statistik téměř 50 % všech on-line vyhledávání pocházejí z Amazonu, eBay a Etsy a 51 % jednotek prodaných na Amazonu pochází od prodejců třetích stran. Také zpráva Harvard Business Review odhalila, že 73 % nakupujících využilo více kanálů a webů, což jim umožnilo objevit a koupit nové produkty. Podle blogu TeamWorkCommerce v nadcházejících letech bude mít kamenná prodejna i nadále svůj význam v nákupním procesu pro mnoho spotřebitelů, ale musí být doplněna technologickými pokroky, aby dokázala dokončit a zlepšit zákaznickou zkušenost. Patří mezi ně rozšířená a virtuální realita, doručování prostřednictvím dronů nebo nové platební metody. Omnikanál je také výhodou pro věrnost zákazníků. Online nakupující navštěvují o 23 % více kamenné obchody a je také pravděpodobnější, že značku doporučí rodině a přátelům,
shrnují zde.
3. Alternativy platebních metod jsou žádoucí
Volba platebních metod patří ke kritickým místům nákupního procesu. Zákazník si může nákup rozmyslet, pokud nenajde možnost platby, kterou chce využít. Placení tak nemůže být příliš komplikované a na druhou stranu je žádoucí nabídnout několik alternativ. Sektor kryptoměn je nestabilní a nepředvídatelný, přesto začíná hrát roli i v e-commerce a některé obchody přijímají platby například v bitcoinech. Na blogu Cloudifyapps podotýkají, že jakmile si zákazníci budou lépe rozumět s představou placení bitcoiny, můžeme v budoucnu očekávat lépe definované standardy pro přijímání těchto plateb. Podle zaměstnanců firmy Glood implementace mobilních bran s několika platebními možnostmi umožní podnikům prosperovat v mobilním nakupování. Zmiňují Amazon Pay, kreditní i debetní karty a elektronické peněženky. Spotřebitelé milují pohodlí mobilních plateb, jako jsou Apple Pay, Samsung Pay a Android Pay. Zefektivňují transakce a zákazníci mají důvěru ohledně bezpečnosti údajů. Navíc odstraňují potřebu ručně zadávat podrobnosti a zvyšují konverze tím, že zákazníkům velmi usnadňují placení,
dodává Buse Tarakcioglu ze Sendcloud.
4. Odložené platby získávají na oblibě
Odložené platby (BNPL, buy now pay later) spočívají v tom, že zákazník zaplatí až poté, co má zboží v ruce. Jedním z klíčových rozdílů mezi touto platební technologií a běžnými platbami kreditní kartou je to, že umožňuje spotřebitelům rozdělit náklady na nákup a dodržovat platební plán po dobu splátek, ale nemusí platit žádné úroky ani poplatky,
doplňuje Annie z Simicart. Jak jsme psali, tato platební metoda odbourává psychologické bariéry pro placení v e-shopech, kdy zákazníci buď nechtějí zadávat na internetu číslo karty, nebo nechtějí platit předem před obdržením zboží. V České republice je možné využít službu Platím Pak od Equa bank, Twisto Pay, Mall Pay nebo službu Třetinka od Alzy. V zahraničí se jedná o platformy Klarna, PayPal, Afterpay, Affirm nebo Sezzle. K výhodám odložených plateb podle Gaurava Bakshiho z NetSolutions patří snižování míry opuštění košíku, zvyšování prodejů, urychlení nákupního procesu a zvýšení velikosti hodnoty objednávky.
5. Zákazníci si všímají i udržitelnosti
Holly A. Phillips z Manychat v článku popisuje, že od roku 2019 do roku 2020 vzrostlo online vyhledávání o dopadu online nakupování na životní prostředí o 2 250 procent. Obavy ze změny klimatu jsou nyní hlavním problémem a je tak kladen větší důraz na udržitelnost životního prostředí a zákazníci chtějí vědět, jak jejich peníze přispívají k pozitivní budoucnosti. Jako značka se ujistěte, že odebíráte produkty od organizací fair trade a používáte ekologické obaly a balicí materiály,
doporučuje. Také na blogu Glood vyjmenovávají, že majitelé e-shopů mohou splnit standardy udržitelného průmyslu provedením několika kroků: podporou charitativních organizací, darováním části svých příjmů potřebným, využíváním obnovitelných surovin pro výrobní procesy i pro balení produktů nebo například zavedením elektromobilů pro doručení zboží. Zásadním problémem je také používání méně chemikálií nebo více přírodních složek v produktech.
Jak uvádí Annie, mnoho maloobchodních značek se začalo pokoušet zavádět postupy šetrné k životnímu prostředí a dlouhodobě udržitelné postupy snižováním digitální uhlíkové stopy, používáním ekologických materiálů, bezpapírováním (pokud je to možné) a využíváním biologicky rozložitelných obalů a recyklovatelného spotřebního materiálu. Například kosmetická značka Lush tvrdí, že 90 % jejich obalového materiálu je recyklováno a na zbývajících 10 % pracují, aby bylo 100 % obalů recyklovatelných nebo kompostovatelných. Také Jeff Bezos a jeho tým v Amazonu se zavázali k řadě iniciativ ke snížení své uhlíkové stopy s cílem dosáhnout do roku 2040 nulové uhlíkové stopy. Mnoho dalších prodejců elektronického obchodu již zavedlo doručovací služby šetrné k životnímu prostředí, jako jsou kurýři na jízdních kolech nebo vozidla na baterie. K tomu se zavázaly společnosti, jako je H&M nebo FedEx.