Pokud je vám 30 a víc, zřejmě jste o nich nikdy neslyšeli. Určitě je ale budou znát vaše děti nebo vnoučata. Řeč je o youtuberech. Tedy o lidech, kteří si na YouTube založí vlastní kanál, nahrávají na něj videa, v nichž jsou ústřední postavou, informují o svém životě, nabízí zajímavé postřehy, a ty nejúspěšnější sledují statisíce fanoušků. Díky mnohdy i velmi amatérským a naivním videím se z youtuberů stávají mnohem slavnější a vlivnější osobnosti, než jakými jsou herci, zpěváci, modelky nebo sportovci. To dokazuje i každoroční žebříček nejvlivnějších osobností sestavovaný americkým magazínem Variety. V poslední TOP 10 patří hned osm míst právě youtuberům.
Jejich vlivu a zejména množství subscriberů si už všimly mnohé firmy a mnohé marketingové společnosti. Fenoménu YouTube podléhají hlavně mladí lidé ve věku od 10 do 25 let patřící do generace nazývané Digital Natives. Je to skupina, která vyrůstá zcela ve vlivu internetu a ke které je velice složité dostat klasickou reklamu. Na internetu ji ale berou, protože je to jejich přirozené prostředí,
vysvětluje Milan Zvára, Head of Client Service agentury Dark Side. Kritici této formy reklamy namítají, že děti nemají peníze a přestože videa youtuberů jich sledují miliony, nemohou nijak zásadně ovlivnit prodeje. Jenže opak je pravdou. Věk lidí sledující youtubery se neustále zvyšuje, a proto tento marketingový formát dokáže zafungovat i u výrobků určených pro dospělé.
Jako důkaz slouží třeba kampaň na holící strojek značky Philips. Tato značka loni přišla s novým typem strojku, který potřebovala uvést na trh a zároveň chtěla cílovou skupinu seznámit se současnými trendy v holení a péči o tělo. Marketéři vsadili na spolupráci s videoblogery na Youtube. Vytvořili pro ně sérii výzev, do jejichž výběru byla zapojena veřejnost. Vytvořili microsite, na které se shromažďovala videa a na které bylo možné najít info o holícím strojku i videa jak se holit. Probíhalo hlasování. To vše pod záštitou značky Philips. Výsledek se dostavil velmi rychle. Během prvních 10 dní měla kampaň přes 500 000 zhlédnutých videí, 100 000 návštěv webových stránek, přes 16 000 registrovaných uživatelů. A na Alza.cz se konkrétní typ holícího strojku stal jedničkou svého oboru,
komentuje Milan Zvára.
Online video zabírá zdaleka nejvíc z přenosové kapacity internetu a stává se stále populárnějším. V roce 2014 si Češi na internetu prohlédli tři čtvrtě miliardy videí, v roce 2016 už se toto číslo pohybuje kolem dvou miliard. Potenciál, který YouTube skýtá pro obchodníky, je skutečně velký. 76 % lidí pod 25 let přiznává, že se na internetová videa podívá aspoň jednou měsíčně, 54 % to dělá minimálně jednou týdně a 25 % pak denně,
uvádí David Špinar, Head of Performance pro český trh společnosti Google. A to jen dnes. Z dětí se postupně stanou dospělí zákazníci, kteří budou zvyklí nechat se ovlivňovat názory youtuberů a tak má význam YouTube své nejlepší dny zřejmě teprve před sebou.
Dále čtěte: 3 důvody, proč mít firemní blog
Prodává vtip i naivita, hlavní je autentičnost projevu
Youtubeři dělají reklamu převážně formou product placementu. Jde tedy o cílenou propagaci produktu v audiovizuální podobě. Nepředstavujte si ale internetovou obdobu teleshoppingu s Horstem Fuchsem. Výrobky, služby, názvy firem a loga značek youtubeři umisťují do svých videí většinou zábavnou formou. Vzhledem k věkovému průměru divácké základny má YouTube největší potenciál v oblastech PC her & IT technologií, lifestylu & zábavy a také v kategorii beauty & fashion.
Pokud se rozhodnete pro spolupráci s úspěšným youtuberem, nečekejte, že video na jeho profilu bude fungovat samo o sobě. Zatím je tento kanál stále jen jednou ze součástí celé kampaně. Stejně jako v dalších formách reklamy je proto nutné, aby byla celá kampaň promyšlená a měla pro cílovou skupinu jednotný vzkaz. A to i přesto, že zadání zpracované youtuberem bude pravděpodobně svérázné a autentické. Jestli si od spolupráce s youtubery slibujete výsledek podobný televiznímu spotu, raději se do ní vůbec nepouštějte. Jejich kanály jsou sledované proto, že jsou unikátní. Málokdy zafunguje to, že natočí něco podle přesného zadání inzerenta, které ale neodpovídá charakteru youtubera ani stylu jeho fanoušků,
upozorňuje Milan Zvára. Je ale víc než nutné dát youtuberům jasné mantinely, což potvrzuje i jeden z nejúspěšnějších Čechů v tomto oboru, Jan Valeš, známý jako Johnny Valda: Já jsem hodně kontroverzní a neberu si servítky. Klient mě musí dopředu varovat, co nesmí video obsahovat. Samozřejmě ale mám morální hranice. Já i ostatní youtubeři jsme rádi za volnou ruku. Díky tomu jsme schopní přizpůsobit zakázku charakteru našich kanálů a líp se nám pracuje.
Zpracování se někdy může zdát docela hloupé, ale přesto funguje. Dalším z důkazů může být třeba kanál Týnuš Třešničkové. Tato mladá dívka dokáže přesvědčit tisíce svých fanynek o koupi nového parfému i pár slovy typu „ta vůně je vážně super“. Stačí se zmínit, že na parfém narazila v obchodě nebo ho cítila u kamarádky. Styl Týnuš a dalších jí podobných prostě stačí. Jakákoli stylizace nebo tlačení do jiné role, než jakou si vybudovala sama youtuberka, by nejen v jejím případě působila jako pověstná pěst na oko a nebyla funkční.
Psali jsme: 10 podnikatelských blogů, které se vyplatí sledovat
Za víkend na horách vám rozjedou další kampaň
Dlouhé statusy a komentáře na Facebooku postupně nahrazují tweety a fotografie z Instagramu, ostatní sociální sítě ovládlo sdílení videí. Tomuto trendu se nedávno přizpůsobila i značka Bubbleology, která rozjela velkou kampaň na YouTube, Facebooku, Instagramu, Twitteru a Snapchatu. A šla ještě dál, když jako poděkování za spolupráci připravila pro české influencery zážitkový event v podobě zimní víkendové akce.
Na celodenní zimní party ve slovenských Donovalech zvaly fanoušky teasery, které vyzývaly ke sledování víkendového dění na sociálních sítích. Na Youtube se celý víkend objevovaly přímé přenosy, které mohli návštěvníci párty sdílet společně s dalšími uživateli na ostatních sociálních sítích,
říká Zuzana Zusková, marketing manažer v Bubbleology. Víkend plný zážitků zahrnoval jízdu na psím spřežení, masáže, lyžování, osobní setkání s Darou Rolins a nezbytně i ochutnávku speciálního Bubbleology. Veškeré dění sdíleli blogeři a youtubeři na svých účtech na sociálních sítích pod unikátním hashtagem #Bubbleologysblizuje. Kromě živých vysílání sledovali fanoušci také exkluzivní livestory na síti Snapchat, která jsou zde dostupná jen 24 hodin. Kromě sdílení videí kampaň pokračovala komentáři na Twitteru, statusy na Facebooku a sdílením fotografií na Instagramu.
Připomeňte si: Novinky a trendy na sociálních sítích v roce 2016
Youtubeři si svůj vliv uvědomují a umí toho využít. Proto jim je vyčítáno, že jsou prodejní. Pokud konkrétní produkt dostanou nebo jsou pozváni třeba na zábavný víkend na horách, rádi přijmou. Zadavatelé reklamy by proto měli vybírat jen mezi skutečnými profesionály. Ti totiž mají nejširší fanouškovskou základnu a navíc dbají i na exkluzivitu. Pak se nestane, že každé dva měsíce propagují jinou značku džínů, parfému nebo mobilu. Důraz na exkluzivitu je zatím menší, než by bylo potřeba, ale i youtubeři už se poučili a tento problém velmi rychle zmizí,
říká Milan Zvára z agentury Dark Side. Na druhou stranu, když youtuber dostane příležitost si nejen vydělat, ale ještě i nějaký ten bonus, dokáže kampani dát mnohem větší rozměr. Naší výhodou je, že neděláme televizní reklamu. Jsme v neustálém kontaktu s fanoušky a díky tomu umíme prodat líp než televize. Když výrobek dostanu, tak o něm nenatočím jen video. Používám ho a dávám o tom příspěvky na sociální sítě, takže přidávám další možnosti prezentace,
vysvětluje Johnny Valda.
Podívejte se na svět očima jiných lidí
Vedle rizik má využití YouTube pro reklamu své neoddiskutovatelné výhody. Zatímco televizní spoty dřív nebo později končí v propadlišti dějin, videa na internetu zůstávají. Pokud si divák oblíbí některého z youtuberů, určitě se podívá i na jeho starší tvorbu a na video narazí. Je proto potřeba při zadávání zakázky přemýšlet i nad touto eventualitou a video připravit tak, aby se později neotočilo proti zadavateli.
Ještě stále nejste přesvědčeni? V České republice je přes 60 youtuberů, kteří mají přes 100 000 pravidelných diváků. Jsou proto schopni garantovat stovky tisíc zhlédnutí. Třeba zmíněný Johnny Valda má přes 307 000 pravidelných odběratelů, čímž už může konkurovat menším televizním kanálům i některým pořadům zavedených televizních stanic. A mnozí jeho kolegové z YouTube branže jsou na tom co do počtu fanoušků ještě mnohem lépe. Pokud tedy máte službu nebo produkt, která by mohla prorazit především mezi mladými, je YouTube zajímavou cestou k zákazníkům.
O tom, jak je YouTube silné médium, svědčí i to, že například bláznivá Zoe Sugg dokázala během jediného týdne prodat 78 000 výtisků knihy, pod kterou byla podepsána jako autorka. Je jedno, že knize Online Girl jen propůjčila svůj alias a knihu podle jejího námětu zpracoval tým zkušených autorů. Její značka to dokázala a Zoe strčila do kapsy nejednoho renomovaného literáta. A úspěch může YouTube přinést i opačně. Vzpomeňte na mistra světa v hodu oštěpem Julia Yega. Tento mladík z Keni se mezi světovou elitu dostal také jen díky internetu. Na YouTube sledoval nejlepší oštěpaře světa a techniku dotáhl k dokonalosti bez trenérů, jen díky těmto neoficiálním videonávodům.
Mohlo by vás zajímat: Zkuste se propagovat přes síť Evensi. Je to efektivní a skoro zadarmo
Video není výsadou YouTube, jde to i jinak
Nové možnosti online marketingu přináší i propojení streamovací služby Periscope s Twitterem. Dosud jste mohli prostřednictvím sociálních sítí na livestream pouze odkazovat, nyní lze živé video sledovat přímo na timeline Twitteru bez nutnosti přeskakovat z platformy na platformu. Videa automaticky přehrávaná v tweetech mají několikanásobně větší dosah než pouhé odkazy a vzbudí zájem uživatelů mnohem lépe než dnes už trochu zastarávající formát fotografie.
Na rozdíl od mladé platformy Periscope má Twitter více než 300 milionů uživatelů po celém světě a asi 400 000 v České republice. Díky přehrávači integrovanému přímo do příspěvků na Twitteru se tak video dostane i k lidem, kteří Periscope nepoužívají, nebo dokonce ani neznají,
říká Vojtěch Lambert, ředitel společnosti LCG New Media. To představuje pro marketéry velkou příležitost, protože tato novinka přichází právě v době, kdy klasické formáty jako odkazy a fotky začínají být ve velkém válcovány videi. Twitter tak pokračuje v trendu, který udává Facebook.
Periscope je služba, kterou představil Twitter v minulém roce jako nástroj pro živé streamování videa. Stisknutím jednoho tlačítka můžete přenášet události kolem sebe, rozhovory a další zajímavé zážitky online a ostatní, kdo mají odkaz nebo sledují váš profil, se mohou dívat a v reálném čase se k nim vyjádřit. Tuto platformu si velmi oblíbily například celebrity kvůli přenosu živých koncertů.