Z autorádií autorské poplatky neplaťte, koncesionářským se ale nevyhnete

17. 6. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Stále platí, že za autorádia ve firemních vozech se autorské poplatky platit nemusí. Podnikatelé by ale neměli zapomínat na koncesionářské poplatky rozhlasu.

Nedávný rozsudek ústavního soudu opět podnikatelům připomněl problematiku autorských poplatků. V té souvislosti se znovu objevila řada otázek a nejasností. Na server Podnikatel.cz se obrátili někteří podnikatelé s dotazem, jak je to s autorskými poplatky u autorádií ve firemních vozech. Oslovení právníci se shodují, že až na výjimky, jako jsou prostředky pro hromadnou přepravu či taxislužba, se platit nemusí. Jak však navíc upozorňují, je klidně možné, že brzy dojde k přehodnocení povinnosti platit poplatky i u taxikářů.

Čtěte také: Restauratér pokořil Intergram, za pouštění svobodné hudby mu nemusí nic platit

Z autorádií ve firemních vozech se autorské poplatky neplatí

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Z autorádií se autorské poplatky neplatí.

V prosinci roku 2011 začal Intergram, jeden z kolektivních správců, vybírat poplatky za užití autorádií ve firemních vozech. Tím ale odstartoval velkou vlnu protestů a na ministerstvo kultury, které má problematiku autorských práv na starost, se valila jedna stížnost podnikatelů za druhou. Ministerstvo se nakonec postavilo na stranu podnikatelů a vydalo stanovisko, ve kterém vyjádřilo s postupem Intergramu nesouhlas. V rámci provedené rešerše nebyl zjištěn žádný členský stát EU, ve kterém by se (ať už na základě tamní právní úpravy, judikatury či aplikační praxe kolektivních správců) licencovalo užití autorádií ve služebních/firemních vozech a vybíraly za takové užití odměny, doplnilo v závěru stanoviska ministerstvo.

Čtěte více: Stovkám podnikatelů vrátí Intergram zaplacené autorské poplatky

Sám Intergram pak na začátku roku 2012 od vybírání poplatků z autorádií ustoupil a přestal je požadovat. Dodnes tak platí, že za autorádia ve firemních vozech se platit nemusí. Podnikatelé za užívání autorádií ve firemních vozech nemusí platit poplatky. Poslech rádia ve služebním voze slouží individuálně určené osobě – podnikateli a navíc pro něj nemá hospodářský prospěch, vysvětlila serveru Podnikatel.cz Monika Zábranská z advokátní kanceláře FABIAN & PARTNERS.

Petr Chmelíček, zástupce vedoucího divize vysílání, veřejných produkcí a dalšího užití společnosti Intergram ale zároveň upozornil, že poplatky z autorádií Intergram stále požaduje u dopravních prostředků pro hromadnou i smluvní přepravu osob, vozidla taxislužby a vozidla autopůjčoven. Podle právníků se však možná i tyto poplatky brzy stanou minulostí. Ve světle poslední judikatury se toto vybírání poplatků především ve vztahu k vozům taxislužby podle našeho názoru jeví jako sporné (řidič taxislužby nepouští ve většině případů hudbu pro zákazníky, ale pro sebe). Lze očekávat, že k tomuto tématu se ještě v nejbližší době soudy dostanou, domnívá se Petr Dobeš, advokát a partner TaylorWessing e|n|w|c Advokáti.

Z autorádií musíte platit koncesionářské poplatky

Přestože se z autorádií ve firemních vozech nemusí platit autorské poplatky, podnikatelé by neměli zapomínat, že musí podle zákona o rozhlasových a televizních poplatcích platit koncesionářské poplatky. Ty jsou totiž vázány na vlastnictví nebo držení, až na výjimky, jakéhokoli zařízení technicky způsobilého k reprodukci rozhlasového vysílání. Koncesionářský poplatek se tedy neplatí jako poplatek za zpřístupňování děl, ale jako státem uložená povinnost přispívat na provoz veřejné služby – Českého rozhlasu, dodal advokát Petr Dobeš.

Podle zákona platí, že pokud je rozhlasový přijímač příslušenstvím dopravního prostředku, poplatníkem je provozovatel dopravního prostředku. Zatímco podnikatel, který je právnickou osobou, platí rozhlasový poplatek z každého rozhlasového přijímače, který používá k podnikání nebo v souvislosti s ním, podnikatel, který je fyzickou osobou, platí rozhlasový poplatek pouze z jednoho takového přijímače, i když jich vlastní, drží či jinak užívá vícero. V současnosti činí poplatek 45 korun za měsíc a za jeden přijímač.

Čtěte také: Pokud v provozovně hrají rádia typu Jamendo, OSA platit nemusíte, tvrdí právníci

Autorské poplatky se nemusí platit automaticky

Samotou problematikou autorských poplatků, které mají kolektivním správcům platit podnikatelé, se zhruba před měsícem zabýval i Ústavní soud ČR. Řešil spor podnikatelky a Ochranné asociace zvukařů (OAZA) kvůli umístění rádia v prodejně jízdních kol a placení autorských poplatků, které OAZA požadovala. Podnikatelka odmítala zaplatit poplatky s tím, že rádio měla v prodejně její zaměstnankyně puštěné jen pro svoji potřebu a že jí nepřineslo žádný ekonomický prospěch. Soud jí dal za pravdu a stanovil, že autorskému svazu nemusí platit žádné poplatky.

Čtěte více: V jakých případech se nemusí platit autorské poplatky? Odpovídají právníci

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Nález měl podle odborníků několik obecných dopadů na dosavadní rozhodovací praxi soudů. Předně ústavní soud určil, že soudy nižší instance nesmí rozhodovat formalistickou aplikací zákonných ustanovení, aniž by zkoumaly předložené důkazy a argumentaci žalované strany. Podle ústavního soudu měl Krajský soud v Hradci Králové zkoumat, zda šíření zvukových záznamů k prodeji kol patří, zda veřejnost byla vnímavá vůči provozování rádia zaměstnankyní, zda hudba sloužila jako kulisa k navození „lepší nákupní atmosféry“, respektive k „nárůstu počtu zákazníků, uvedl serveru Podnikatel.cz Petr Dobeš, advokát a partner TaylorWessing e|n|w|c Advokáti.

To, zda podnikatel musí, nebo nemusí platit autorské poplatky, musí vždy vycházet z kontextu konkrétního případu. Kolektivní správci proto nemohou automaticky požadovat poplatky z každé puštěné hudby v provozovně. Jak vysvětlili serveru Podnikatel.cz oslovení právníci, pro posouzení nároku kolektivního správce je rozhodující, zda uživatel provozoval zařízení umožňující sdělování autorského díla veřejnosti po dobu tvrzenou kolektivním správcem, zda ke sdělování autorského díla veřejnosti docházelo po celou tuto dobu, a zda se jednalo o autorská díla autorů, jejichž práva je konkrétní kolektivní správce oprávněn spravovat.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).