Daně a jak na ně
V roce 2008 jsem zahájila podnikání OSVČ. Jsem osvobozena od daně na dva roky? Musím podávat daňové přiznání a přehledy pro pojišťovny? Je to stejné i pro vedlejší činnost OSVČ?
Odpověděl/a: Pavel Říha
Bude nejlepší, když si najdete daňového poradce nebo účetního, od daní určitě osvobozena nejste.
Jak dlouho trvá vrácení přeplatků na dani?
Jak dlouho trvá vrácení případného přeplatku na dani?
Odpověděl/a: Pavel Říha
Vrácení přeplatku na dani trvá 30 dní po termínu podání daňového přiznání
Lze si pořízený notebook uplatnit do nákladů jako zřizovací výdaj?
V říjnu 2008 jsem začala podnikat, ale v dubnu jsem si pořídila notebook. Je možné ho uplatnit do nákladů jako zřizovací výdaj?
Odpověděl/a: Pavel Říha
Notebook lze uplatnit v nákladech jako zřizovací výdaj. Respektive v daňovém přiznání do položek snižujících základ daně pokud je to do 60 000 Kč.
Přerušení odepisování dle zákona
V textu zákona o dani z příjmu § 26 odst 8) je uvedeno, že opisy lze přerušit, ale při dalším odpisování je nutné pokračovat způsobem, jako by odpisování přerušeno nebylo. Znamená to, že když je neuplatním v roce 2008 a v roce 2009 je uplatnit chci, tak zaúčtuji odpis na rok 2009 a ten rok 2008 až na konci?
Odpověděl/a: mufy01 (neregistrovaný)
Vysvětlení lze nalézt v § 30 v odst. 7, kde se vysvětluje, že toto přerušení platí pro odst. 4 až 6, čili otvírky lomů, pískoven, hlinišť, technické rekultivace a podobně. Takže změna se vás netýká, pakliže neodpisujeme lomy.
Odpověděl/a: xxx (neregistrovaný)
Z hlediska daně z příjmu můžete odpisy libovolně přerušovat, pokud to není v zákoně výslovně zakázáno. Účetní odpisy mají vyjadřovat skutečný stav majetku a tak je těžko představitelné, že účetní odpisy přerušíte a majetek i nadále používáte. V tomto případě dochází k porušení § 7 zákona o účetnictví. V případě auditu, by auditor měl výhrady k pravdivému sestavení účetní závěrky.
Odpověděl/a: Pavel Říha
V případě auditu by měl auditor také výhrady k tomu, že se účetní odpis nerovná daňovému. Pozastavení daňových odpisů má to i své mínusy:
- rozejdou se vám daňové a účetní odpisy
- rozejdou se vám daňové a účetní zůstatkové ceny
- pokud jste akciová společnost nebo pod auditem, musíte udělat odloženou daň (alespoň ji vypočítat – vznikne pohledávka a o ní účtovat nemusíte – pokud tedy každý rok nejste v hlubokém zisku).
DPH a paušální výdaje
Je možné uplatňovat DPH na vstupu například za nákup kancelářských potřeb při vedení daňové evidence spolu s uplatňováním paušálních výdajů?
Odpověděl/a: pepé (neregistrovaný)
Jste-li plátce DPH, můžete uplatnit výdaje paušálem, ale musíte zároveň vést evidenci pro účely DPH, tj. schovávat vydané i přijaté daňové doklady stejně jako při klasickém uplatnění výdajů.
Evidence zboží při provozování e-shopu
Provozuji e-shop s drobným zbožím. Musím vést během roku evidenci zásob? Co nakoupím, prodám, nebo použiji pro osobní spotřebu? V administraci e-shopu zapisuji příjmy na sklad, výdaje se odečítají automaticky, když si někdo zboží objedná. Stačí taková evidence, nebo musím vést například skladové karty?
Odpověděl/a: xxx (neregistrovaný)
Zjištění skutečného stavu zásob, hmotného majetku, pohledávek a závazků provede poplatník k poslednímu dni daňového období (většinou to bude k 31.12.). O tomto zjištění musí být proveden zápis a ten se stane součástí daňové evidence. Rozsah vaší evidence stačí, vedete si vlastně deník zásob.
Sociální a zdravotní pojištění v daňové evidenci
Musím účtovat v daňové evidenci o zálohách na sociální a zdravotní pojištění. Jak je budu uvádět v daňovém přiznání?
Odpověděl/a: Pavel Říha
Zálohy na zdravotní a sociální pojištění jsou nedaňový výdaj. Pokud vedete daňovou evidenci, tak v ní musíte tyto zálohy uvést v kolonce nedaňový výdaj.