Z diskuze: Vše o daňové evidenci

13. 10. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Jsem OSVČ a uplatňuji výdaje paušálem. Musím vést daňovou evidenci (DE)? A jak to s DPH u paušálních výdajů a daňové evidence? Odpovědi na tyto a i další otázky přináší další díl seriálu věnovaný tématům z naší diskuze.

Jak na paušální výdaje u OSVČ

V rámci podnikání uplatňuji výdaje paušálem 50 % z příjmů, jsem povinna vést daňovou evidenci? Vedu si přehled o příjmech a výdajích a přehled o pohledávkách a závazcích (přijaté a vydané faktury). Mate mě příloha č. 1 k přiznání k dani z příjmů FO, kde se zatrhává, zda vedu daňovou evidenci či uplatňuji výdaje procentem z příjmů. Kdo má povinnost vést daňovou evidenci? Jaké jsou podmínky? V zákoně to není výslovně uvedeno.

Odpověděl/a: xxx (neregistrovaný)

Pro poplatníky, kteří uplatňují výdaje procentem, je povinnost vést záznamy o příjmech a evidenci pohledávek vzniklých z podnikání či jiné samostatné výdělečné činnosti. Žádná jiná povinnost není stanovena. Při evidenci pro uplatňování výdajů procentem příjmů je jejím předmětem pouze evidence příjmů. Pro evidenci pohledávek prokázání její správnosti, a to zjišťováním jejich skutečného stavu.

Máte jiný názor? Reagujte...

DPH u paušálních výdajů

Je možné uplatňovat DPH na vstupu (např. za nákup kancelářských potřeb) při vedení daňové evidence spolu s paušálními výdaji?

Odpověděl/a: pepé (neregistrovaný)

Jste-li plátce DPH, můžete uplatnit výdaje paušálem, ale musíte zároveň vést evidenci pro účely DPH, t.j. schovávat vydané i přijaté daňové doklady stejně jako při klasickém uplatnění výdajů.

Máte jiný názor? Reagujte...

Sociální a zdravotní pojištění v DE

Musím účtovat v daňové evidenci o zálohách na sociální a zdravotní pojištění, tudíž je ani nebudu uvádět v DP jako výdaje neuznatelné a zvyšující příjem?

Odpověděl/a: Pavel Říha

Zálohy na pojištění jsou nedaňový výdaj, pokud vedete daňovou evidenci, tak musíte tyto zálohy v ní uvést a uvést je v kolonce nedaňový výdaj.

Máte jiný názor? Reagujte...

Daňový bonus v DE

Zaměstnanci vyplácíme k výplatě daňový bonus a mzdu, a odvody pak účtuji až z výpisu banky. A protože vrácení bonusu FÚ by mělo být nedaň. příjmem, tak mám asi špatně naúčtovaný jeho výdej. Dávám do nákladů celou výplatu včetně bonusu. Měla bych tedy naúčtovat zvlášť výplatu a zvlášť daňový bonus a ten dát jako nedaňový výdaj?

Odpověděl/a: Pavel Říha

Ano, přesně tak. Daňový bonus je nedaňový výdej. Vy jste jenom zprostředkovatelem mezi státem a vašim zaměstnancem.

Máte jiný názor? Reagujte...

Jak zařadit drobný hmotný investiční majetek v DE?

Od jaké výše se musí zařazovat nákup do DHIM v DE? Nebo záleží na OSVČ, jakou výši si určí?

Odpověděl/a: Pavel Říha

Dlouhodobý hmotný majetek musím zařadit, pokud je pořizovací cena víc než 40 000 Kč a doba použitelnosti delší než 1 rok. Majetek, který nedosahuje této ceny a jeho doba použitelnosti je delší než jeden rok, (tzn. DDHM nebo DHIM nebo klasicky česky z dob dávno minulých DKP), podnikatel zařadit nemusí. Ani nemusí mít žádnou hranici, od kdy zařazuje.

Například je vhodné zařadit majetek, ke kterému vznikají další náklady (tiskárnu – kvůli toneru, mobilní telefon – kvůli hovornému, atd.).

Máte jiný názor? Reagujte...

Majetek a závazky v DE

Začala jsem podnikat v říjnu 2008, vedu daňovou evidenci (DE), výdaje uplatňuji paušálem. V DE se vede přehled o majetku a závazcích, proto se chci zeptat: K podnikání využívám počítač, od kterého již nemám fakturu ani jiný doklad o zaplacení. Musím jej zadat jako majetek do DE, nebo nemusím? Pokud ano, jak jej mám ocenit, když k němu nemám doklad? Jak by to bylo s odpisy? A co další věci jako např. mobilní telefon apod.? Musí být uvedeny v DE? Nebo by stačilo, kdybych vedla jen evidenci pohledávek a závazků?

Odpověděl/a: Hanka (neregistrovaný)

Fyzická osoba sama sobě počítač a mobilní telefon prodat nemůže. Budete pouze zařazovat majetek nově pořízený nad 40 000 do HM – odpisy i v případě uplatňování paušálu musíte vést, i když se do daně nepromítnou – nad 3000 do drobného majetku. Evidence pohledávek a závazků je povinná.

Máte jiný názor? Reagujte...

Jak uvádět v daňové evidenci poštovné?

Nakupuji a prodávám zboží. Vedu daňovou evidenci a nejsem plátce DPH. Chci se zeptat: nakoupím zboží a na faktuře je částka včetně poštovného. Tuto částku zapíšu do výdej na účtu. Mám tedy někam v daňové evidenci rozepisovat toto poštovné?

skoleni_8_1

Odpověděl/a: xxx (neregistrovaný)

Není potřeba, jenom v případě, že jste plátce DPH, tak je potřeba rozdělit základy.

Máte jiný názor? Reagujte...

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).