Z garážového řešení vybudoval úspěšnou značku produktů s dobrou karmou

20. 9. 2024
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Vyrábí produkty prospěšné jak přírodě, tak člověku. Příběh Stanislava a jeho e-shopu ukazuje, jaké výzvy a úskalí tato práce obnáší.

Majitel značky Goodie je Stanislav Šareš. Na e-shopu i v prodejně spojené s kavárnou nabízejí mnoho výrobků pro péči o tělo a také nejrůznějších doplňků a pomůcek. Zakládají si přitom jak na kvalitě, tak na respektu k přírodě.

Co se dozvíte v článku
  1. Vzdal se megalomanských vizí
  2. Na každý produkt je pyšný
  3. Důležitá je příroda i lokální dopady
  4. Zkušenosti s expanzí
  5. Spojení kavárny s prodejnou funguje
  6. Hodně záleží na lidech
  7. Tip na další příběh

Vzdal se megalomanských vizí

Goodie se zrodilo ještě z jednoho předchozího projektu v podobném oboru, za kterým stál Stanislav Šareš a jeho další dnešní kolegové. Předtím dělal v zemědělství, kde hodně cestoval a věnoval se nákupu komodit, jako je mák nebo ořechy. Šlo o konvenční kvalitu zaměřenou na cenu. Pro mě to byla zajímavá zkušenost. Poté jsem začal přicházet na to, že mi vadí, jak se zachází s půdou a jak jde jen o peníze a nehledí se, jak vypadají věci kolem, jaký to má dopad a jak to odnáší životní prostředí nebo sociální vrstvy, popisuje Stanislav s tím, že to ho přivedlo k prvnímu projektu. Důležitou roli hrálo také to, že chtěl budovat nějakou značku a hodnoty a nebýt nahraditelný.

První projekt byl pro Stanislava Šareše také zajímavou zkušeností. Vložil do něj jak své peníze, tak velkou vizi, ale nárazově skončil s předchozím podnikáním, což zpětně vidí jako chybu. Musel tehdy najít investora, v čemž byl zakopaný pes a nejednalo se o šťastné řešení do budoucna. Začal tedy znovu od nuly a úplně jinak. Místo megalomanského řešení bylo vlastně až garážové. Byla tam vize a nadšení lidé kolem, kteří s námi dělali už na prvním projektu a nelíbilo se jim, jak to dopadlo. Goodie tak postupně organicky rostlo, doplňuje.

V začátcích značku postavili na jednoduché myšlence – vytvořit brand vyrábějící kvalitní produkty, které budou lidi provázet celým zdravým životním stylem po celý den, od rána do večera. Nedrželi se tedy jednotlivého produktu, ale životního stylu a doplňovali věci k tomu. Proto se sortiment rozšiřoval o doplňky stravy, kosmetiku a další produkty do domácnosti.

Na každý produkt je pyšný

Značka Goodie začínala s potravinami, protože to pro ně bylo nejjednodušší. Stanislav Šareš díky svým předchozím zkušenostem měl k potravinám blízko a věděl, jak je nakoupit Dneska už to není tak složité a hodně se to posunulo. Ořechové krémy byly jedny z prvních produktů, co jsme dělali, a nyní už jsou všude možně a nepovažuji je za ojedinělou věc, usmívá se a doplňuje, že z potravin se u nich stal okrajový sortiment. 

Co se týče schvalování nebo vylaďování produktů, podle Stanislava je vždycky nějaká složitá cesta a existuje spousta příběhů kolem jejich produktů. Naposledy se například prali s opalovacím krémem s ochranným faktorem, který podléhá přísným kontrolám státního zdravotnického ústavu. Hodně dlouho produkt vylaďovali a tuto sezónu to nestihli. Bylo by jednodušší koupit si nějaký takzvaný white label, který by byl připravený, ale my právě touto cestou nejdeme. Takže ten vývoj je dražší, zdůrazňuje a dodává, že je vždycky pyšný, když se jim podaří takový produkt, a ví, že má ohlas mezi lidmi a prodejnost a že se vyplatilo do toho věnovat energii.

Už v předchozích dílech našeho seriálu podnikatelé zmiňovali paradox u procesu schvalování produktů v tom, že u doplňků stravy je jednodušší legislativa než například u přírodní kosmetiky. Stanislav s tím souhlasí a prozrazuje, že začali s jejich ambasadorem připravovat doplňky stravy i pro zvířata. Mysleli si, že to bude jednodušší než pro lidi. Naopak to bylo daleko složitější. Sám by byl rád, kdyby u doplňků stravy bylo schvalování složitější, protože by pak neexistovalo tolik firem. Některé totiž jedou výše zmíněný white label, který jim nabízí nějaká společnost. Ta pak absolutně netuší, co tam mají nabalené. Jediná jejich povinnost je někam poslat e-mail nebo oznámení, že mají nové doplňky stravy. A dokud to někoho neotráví nebo přímo na ně nepřijde kontrola, tak to prakticky nedohledá, podotýká s tím, že to u zákazníků pak vyvolává velkou nedůvěru.

Na druhou stranu kosmetika má pro Goodie největší přidanou hodnotu, protože není jednoduše zkopírovatelná. Dnes je zde takzvané INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients, mezinárodní názvosloví kosmetických ingrediencí), ale jak upozorňuje Stanislav, ze složení nelze poznat, co v té kosmetice je a v jaké formě. Poznáte z toho jednotlivé složky, ale nepoznáte jejich kvalitu. U potravin a doplňků stravy je to jednodušší, protože ten, kdo tomu rozumí, to může prakticky hned vyčíst.

Nejoblíbenější produkty se u Goodie hodně mění v čase. Většinou jsou to produkty, které děláme ve spolupráci s nějakými ambasadory, prozrazuje Stanislav Šareš. Oblíbené je tonikum, kde jsou zajímavé a drahé suroviny, jako je například celulární extrakt z borůvky. Je dražší, ale prodává se hodně. Většina zákaznic, které si ho koupí, si ho pak kupuje pořád, doplňuje. Stanislav.

Důležitá je příroda i lokální dopady

Pro Stanislava Šareše je příroda velkou inspirací. Říká, že i syntetické věci jsou z velké části inspirované přírodními složkami. Když to podle něj začnete zkoumat do detailů, zjistíte, že i například rostliny si v sobě vytvářejí chemické látky k obraně a podobně. Člověk se na různé rostliny také dokáže napojit a využít jejich látky ve svůj prospěch nebo neprospěch.

Goodie se hodně ohlíží také na životní prostředí. Podle Stanislava by to pro velké firmy měl být do budoucna velký závazek, a to nejenom z hlediska pravidel Evropské unie nebo politiky, dívat se na to, co způsobují tím, kde nakupují a jak nakupují. Nebo jaký je sociální dopad, protože to vše má velký vliv na životní prostředí. Rád jako příklad používá rajčata, která se dováží z Maroka do obchodních řetězců, protože je to byznysově zajímavější. I zelenina má obrovský dopad na zemědělství, když je byznys průmyslový a ve velkém.

My při nákupu hodně koukáme na to, aby to tak nebylo, abychom kupovali od malých producentů a abychom věděli, jaký to má lokální dopad. Například kupujeme dražší bambucké máslo s vysokou kvalitou ze středu Afriky oproti tomu z Pobřeží Slonoviny, kde roste masově, uměle se pěstuje a těží z toho velké firmy, popisuje.

Zkušenosti s expanzí

E-shop Goodie už expandoval do Polska a v plánu je Maďarsko. Stanislav Šareš přiznává, že expanze do Polska se připravovala rok a půl, byla nákladná a neobešla se bez chyb, i když se snažili poučit z chyb druhých. Například zbytečně vložili peníze do překladů od agentury místo využití umělé inteligence. V rámci expanze se snažili připravit jejich produkty tak, aby nemuseli dělat pro každý trh jinou verzi produktu. Nakonec jsme produkty nechali v angličtině, která je univerzální. Legislativní minimum máme zautomatizované na skladě. Sklad pozná, do jaké země produkt jde a podle toho vytiskneme etiketu splňující legislativu, dodává.

Na hodnocení polského trhu je ještě brzo, ale obecně má každá země svá specifika, která nemusejí být vidět na první pohled. Zákazníci například můžou být zvyklí na jinou cenu dopravy nebo odlišně fungovat v rámci reklamací. Například pro českého zákazníka je jasné, že jsou všichni na Heuréce a mají tam hodnocení. Máme připravenou marketingovou strategii, kterou budeme v Polsku postupně zapínat. Nechceme tam nějakou agresivní expanzi, která by nás vyčerpala, ale spíše postupně budeme vracet peníze, které se nám tam mohou generovat, potvrzuje dále Stanislav.

Spojení kavárny s prodejnou funguje

Na přelomu února a března firma Goodie otevřela na pražských Vinohradech, nejprve v testovacím provozu, první prodejnu spojenou s kavárnou. Výzvou pro ně bylo poprat se se stavbou a navíc chtěli, aby šlo o zkopírovatelný koncept. Pro mě bylo důležité dostat procesy do takového stavu, jaký je vidět u různých franšíz nejen s rychlým občerstvením. Ty mají opravdu vymakaný proces toho, jak urychlit výrobu, jak komunikovat se zákazníkem nebo jak nabídnout zákazníkovi pokaždé naprosto stejný produkt, popisuje Stanislav Šareš. Také chtěli, aby vše bylo připraveno tak, aby tam mohl přijít brigádník a mohl po lehkém zaučení fungovat. To pro ně byla největší výzva, která se jim podařila.

Když otevřeli v květnu a bylo před nimi léto, báli se, jak to bude s návštěvností. Léto bývá totiž obecně v Praze špatné, protože všichni odjedou mimo město. Nakonec k nim chodili turisté. Léto tak bylo dokonce nad průměrem. Provoz tedy dále ladí, ale podle Stanislava Šareše to vypadá, že koncept bude úspěšný. Cíl, abychom byli u nás v dobrých číslech a aby lidé, co přijdou do kavárny, měli čas podívat se na výrobky a naopak ti, co přijdou do prodejny, si dali kafe, jsme splnili, shrnuje.

Stanislav Šareš si myslí, že v dnešní době udělat pouze prodejnu, není pro lidi lákavé a není to budoucnost. Tu vidí ve větší interakci se zákazníkem. Zatím vše ještě vyhodnocujeme, ale dá se říct, že téměř většina lidí, co tam přijdou na kávu, se jdou kouknout na to, co tam prodáváme, říká.

Dává podle vás smysl spojení prodejny s kavárnou?

Hodně záleží na lidech

Ve výše popsaném provozu jsou také velmi důležití lidé. Jak uvádí Stanislav, na e-shopu máte velký časový prostor, si rozmyslet, jak budete reagovat, když se vám něco pokazí. A co se týče kavárny, tam žádný takový prostor není. Navíc ne vždy obsluhující holky můžou mít dobrou náladu, takže se neusmějí na zákazníka tak, jak to potřebuje. Je to o tom to pořád ladit a školit, a to také z hlediska poradenství ohledně produktů. To je však složité z hlediska šíře sortimentu. Mám před sebou kus práce, jak to co nejefektivněji udělat, aby to bylo i ekonomické a a zároveň co největší přínos pro lidi, přiznává Stanislav. V plánu je další pobočka v Praze, Brně nebo Bratislavě.

skoleni_8_1

S Goodie úzce spolupracuje řada odborníků a ambasadorů. Zatímco někteří ambasadoři s nimi spolupracují proto, že mají rádi značku a dávají jim zpětnou vazbu k produktům, s odborníky více diskutují a vyvíjí podle nich to, co jim chybí na trhu nebo při vývoji. Sami věcem interně hodně rozumíme, ale u kosmetiky nebo u doplňků stravy se musíme spojovat s různými odborníky. Jsou různé pohledy na stejné věci a my musíme mít vždycky jasný pohled a verifikovat si to s tím, že je to správné, vysvětluje v závěru Stanislav.

Tip na další příběh

Narození syna jako inspirace. Díky tomu prodává hračky zaměřené na rozvoj dětí

Jana Vyhlídalová využila svých zkušeností z marketingu a reklamy a po narození syna se zaměřila na hračky. Dnes má úspěšné hračkářství plné originálních a netradičních hraček podporujících vývoj dětí. Více v článku.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).