Jaký je postup v případě reklamací, pokud podnikatel nakoupí v e-shopu na IČO? Právníci z advokátní kanceláře Fabian & Partners odpovídají a radí v odborných poradnách na forum.podnikatel.cz
Zamítnutá reklamace nakoupeného zboží
Před měsícem jsem v e-shopu zakoupil zesilovač, který se po měsíci provozování pokazil. Reklamačním oddělením mi byla reklamace zamítnuta s následujícím odůvodněním: Nárok na reklamaci je definován pouze v Občanském zákoníku, kterým se Váš nákup neřídí, jelikož jste vyplnil IČO a tudíž na reklamaci nemáte nárok, pokud to není uvedeno v kupní smlouvě. Kupní smlouvou je v případě nákupu přes internetu vytvoření objednávky a Vaše kliknutí na souhlas s obchodními podmínkami a vzápětí i uskutečněná platba a z naší strany zaslání zboží. Objednáním zboží od nás jste souhlasil s našimi obchodními podmínkami a s tím i, že se Váš nákup řídí Obchodním zákoníkem, který právo na reklamaci nedefinuje. Reklamaci proto zamítáme.
Dá se e-shop nějakým způsobem přimět k odpovědnosti? Nepřipadá mi, že jsou v právu. Vše do firmy nakupuji na IČO a nikdy jsem s reklamacemi ostatních věcí neměl problém.
Odpověď z Právní poradny
Pokud jste uzavřel smlouvu, kde jste na základě Vámi uvedeného IČ souhlasil s podřízením smlouvy obchodnímu zákoníku a zboží jste si tak pořídil jako podnikatel, přičemž součástí smluvních podmínek nebylo ujednání záruky za jakost, skutečně se nemůžete domáhat odpovědnosti ze záruky (reklamace).
Podle obchodního zákoníku, a to konkrétně podle ustanovení §422 a násl. tohoto předpisu, však máte možnost se dovolávat vůči internetovému obchodu jeho odpovědnosti za vady zakoupeného zboží.
Krokem k přimění internetového obchodu k odpovědnosti by tak podle našeho názoru mělo být oznámení prodávajícímu, že jím dodané zboží má vady, a z tohoto důvodu se dovoláváte jeho odpovědnosti za vady podle příslušných ustanovení obchodního zákoníku.
Podle ustanovení § 436 obchodního zákoníku jsou nároky kupujícího z vad zboží ve Vašem případě následující.
Kupující může:
- požadovat dodání náhradního zboží,
- požadovat opravu zboží,
- požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny
- nebo od smlouvy odstoupit.
Volbu mezi těmito nároky musí kupující oznámit prodávajícímu ve včas zaslaném oznámení vad nebo bez zbytečného odkladu po tomto oznámení, přičemž Vaše odmítnutá reklamace se dá posuzovat jako včasné podání zprávy prodávajícímu o vadách zboží ve smyslu ustanovení § 428 odst. 1 obchodního zákoníku.
Vypracovala advokátní kancelář FABIAN & PARTNERS
Chcete také poradit? Využijte našich odborných poraden. Položit nový dotaz
Foto: www.isifa.com