V neděli, 1. června spustila své vysílání digitální zpravodajská stanice Z1, jejímž jediným akcionářem je společnost J&T. Start televize poznamenaly potíže s titulkováním a také výpadek vysílání, který způsobila silná bouřka. Informoval o tom sesterský server Digizone.cz. Potíže s technikou, lépe řečeno neobratnost jejího ovládání, se projevila ještě v dalších dnech a už od počátku bylo jasné, že Z1 příliš silnou konkurencí ČT24 zatím nebude. Dosavadní kvalita obsahu to jen potvrzuje.
Business a marketing ano, ale kvalitněji, prosím
Spustit tak rozsáhlý projekt, jakým je televize a navíc ještě zpravodajská, to chce notnou dávku silného sebevědomí a pevných nervů. Šéf Z1 Martin Mrnka předpoklady splnil a televizi úspěšně rozjel, ale značně podcenil svou cílovou skupinu. Tu tvoří podle mluvčí Z1 Ivany Dubášové lidé, kteří rozhodují, vydělávají a investují. Jenže právě tito diváci vyžadují vysokou obsahovou kvalitu, kterou televize zatím nepředvedla.
V programu Z1 se objevují pořady jako:
- Z1 Reality,
- Z1 Business,
- Z1 Marketing,
- Z1 Peníze,
které na cílovou skupinu přesně sedí. Svým zpracování však připomínají amatérský projekt začínající kabelové televize. Jednotlivé reportáže jsou podprůměrné, po obsahové části slabé, a doplňující komentáře odborníků běžné. Nic výjimečného divák neuvidí a klidně se může spokojit s Ekonomikou ČT24, která je navíc v průběhu dne vysílána živě a nikdo se nemusí obávat, že si zapne reprízu, kterou viděl už pětkrát. Navíc sledovat neobratné moderátory, kteří ani místy nevědí, do jaké kamery zrovna koukat a jaké otázky honem rychle ze sebe vydolovat, nikoho nebaví. Myslím, že řada podnikatelů dá raději přednost ekonomickému servisu veřejnoprávní televize, který navíc moderují půvabné a velmi profesionální moderátorky, jakými jsou například Míša Tučková nebo Pavla Renčínová.
Zprávy příliš krátké a se zvukem jako ze sudu
Pokud divák oželí kvalitu pořadů, rád by viděl alespoň kvalitní zprávy. Je milé se po delší odmlce vidět s Veronikou Sedláčkovou, které více než běžné moderování zpráv evidentně sedí diskuzní pořady, ale ani ona svou přítomností nezachrání reportáže, které mají otřesnou zvukovou kvalitu (pozn. testováno na receiveru), a jejich ne vždy dobré zpracování. Navíc překvapení, kdy zprávy končí v průběhu odpoledne v některých případech tři minuty po celé, je opravdu nemilé. V ranním vysílání divák dokonce vidí v celou, v půl a ve tři čtvrtě nejen ty samé reportáže, ale z úst moderátora slyší i naprosto shodné titulky. I když je předpoklad, že právě v ranním vysílání se divák nezdrží u obrazovky déle než 15 minut, lehčí úprava headlinů by opravdu neškodila.
VIDEO: Z1 startuje
Zdroj: YouTube.com
Chyby ve vysílání při startu nové stanice se dají očekávat a lze je i tolerovat. Například problémy s titulkováním v první den vysílání byly sice překvapivé, nicméně jejich absenci běžný divák možná ani nepostřehl. V dalších dnech se však objevily chyby typu, že se po zprávách rozjel sport, který vlastně ani nebyl. Znělka zazněla, podkres jel, obsah nicméně chyběl a ani nebyl, a to v několika případech. Výpadky a zmatenost nasazování znělek, jako například dát ke zprávám grafiku relace z jiné hodiny, byly a možná ještě budou.
Technický tým potřebuje čas na usazení a usadit by se měla i grafika stanice. Ta je bohužel naprosto zoufalá a otřesná u počasí, u jehož motivu každé oko s vkusem zapláče. Stejně jako u zvukového obalu u krátkých zpráv, který se často opakuje, a chytá za ucho svými nehezkými tóny. Když ale opět u počasí zazní stejný zvukový motiv, který se navíc v půlce zasekne, protože právě skončí smyčka, tak si Z1 koleduje akorát tak o přepnutí. Stejně jako v okamžiku, kdy divák slyší ze svých reproduktorů neproškolené hlasy redaktorů, o jejichž zevnějšku, krom pár výjimek, neví vůbec nic.
Porodní problémy „Zet jedničky“, o nichž se zmínil server Digizone, byly a i přes veškerou kritiku nedostatků ve vysílání se mohou tolerovat. Začátky jsou vždy nejtěžší a pokud investor nechce ztrácet čas a počátek vysílání oddalovat, muse prvotní problémy překousnout. Nicméně souhlasím s kolegou Lukášem Polákem, že první dny jsou pro vysílání nejdůležitější a diváci dávají druhou šanci jen málokdy.