2 miliardy na propagaci tuzemské dovolené: Malá domů pro Novu, Primu a Agrofert

27. 7. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Ministerstvo pro místní rozvoj chce, aby lidé cestovali po České republice a má v této souvislosti v plánu reklamy za 2 miliardy.

Inzerce by se měla objevit v českých televizních a rozhlasových stanicích, tištěných médiích, na internetu i prostřednictvím venkovní reklamy. Nejvíce má dostat Nova a Prima. „Na suchu“ nezůstanou ani firmy z koncernu Agrofert. Veřejnoprávní média pak mají dostat jen zlomek.

Důvodem mají být problémy cestovního ruchu

O záměru státu informoval server Zdopravy.cz, kde jeho autor Jan Sůra vycházel z materiálu, které Ministerstvo pro místní rozvoj ČR rozeslalo do meziresortního připomínkového řízení. Obrovské výdaje určené na inzerci v něm vysvětluje velkými problémy celého oboru cestovního ruchu. Propagace míst České republiky a možností turismu představuje významnou motivaci k účasti na cestovním ruchu v ČR.

Pokles poptávky po službách cestovního ruchu může vést až k omezení nabídky služeb v cestovním ruchu s dopadem do navýšení nezaměstnanosti (uzavírání zařízení, propouštění personálu). Tento jev bude mít negativní dopad na regiony ČR, rezidenty z pohledu omezení nabídky služeb poskytovaných v regionu, ale i na kvalitu života občanů ČR, uvádí ministerstvo. 

Podporu domácího cestovního ruchu mimo hlavní turistickou sezonu jako nejvhodnější možnost eliminace dopadů volí podle zprávy ministerstvo vzhledem k průběžnému monitoringu cestovatelských nálad nejen v České republice, ale také na zahraničních trzích.  Přečtěte si také o programu Ministerstva místní rozvoj COVID Ubytování: Penziony dostanou 14 400 korun za pokoj, luxusní hotely 23 760 korun 

Nejvíce peněz půjde Nově a Primě

Podle tabulky zveřejněné také serverem Zdopravy.cz nejvíce peněz připadne televizím. Půlminutových spotů bude celkem několik tisíc a částka za ně činí dohromady 700 milionů. 350 milionů má dostat Nova group (50 %), 301 milionů Prima Group (43 %), 35 milionů Barrandov Group (5%) a 7 milionů Óčko group a Česká televize (obě 1 %).

Na inzertní kampaně a on-line reklamu půjde po 400 milionech, následuje reklama v rádiu za 350 milionů a 150 milionů připadá na venkovní reklamu například ve formě cityligtů nebo billboardů.

Pro srovnání, dvě miliardy jsou třetina ročního rozpočtu Akademie věd ČR (2019 ~6mld., 2020 ~6.5mld), uvádí jeden komentář u sdíleného článku na Twitteru Zdopravy.cz. Jiný diskutující zase podotýká: Zajímavý pokus v době, kdy většina lidí tráví dovolenou právě v Česku. A bez soutěže, opravdu to asi někde hoří. Editor Forum24.cz Jan Jandurek se v článku zamýšlí nad tím, že když vezmeme částku dvě miliardy, mohli bychom ji po jednom milionu rozdat rovnou dvěma tisícům subjektů. Nebo dát milionu lidí každému dva tisíce jako poukaz na zaplacení služeb souvisejících s turistickým ruchem.

Jak upozornil web Hlídačstátu.cz, absurditu a nesmyslnost záměru MMR ukazují oficiální čísla o reklamním trhu za rok. Podle Focus agency český reklamní trh v roce 2019 opět rostl, značný náskok před ostatními mediatypy si udržely televize. Nejsilnějším zadavatelem roku 2019 byl internetový obchodník Alza.cz, jehož inzerce dosáhla hodnoty necelých 1,8 miliardy korun. Druhý Kaufland umístil reklamu v médiích v hodnotě 1,7 miliardy korun a reklama třetího Lidlu přesáhla 1,5 miliardy korun v ceníkových cenách. Nabízí se podezření, že po nemožnosti podpory médií na přímo, které plánovalo ministerstvo kultury, se jedná o obdobnou podporu médií, ovšem skrytou za podporu cestovního ruchu v České republice. Nemusíme připomínat, že mezi největší zpravodajské deníky, největší internetová média a nejposlouchanější rozhlasové stanice patří firmy vlastněné premiérem Babišem, napsal Hlídačstátu.cz.

Kampaně půjdou přes CzechTourism

Agentura CzechTourism nyní zavádí dynamický nákupní systém (DNS) na zajištění inzertního prostoru pro propagaci turistických cílů Česka. Má pomoci na čtyři roky kvalifikovat dodavatele inzertního prostoru v ČR a zahraničí v celkovém objemu přes 300 milionů korun. Agentura v této souvislosti hledá dodavatele v šesti oblastech pořizování inzertního prostoru, kterými jsou integrované marketingové kampaně, on-line reklama, venkovní a vnitřní reklama a reklama v tisku, televizním nebo rozhlasovém vysílání. 

Zájemci o dodávku inzertního prostoru a také souvisejících služeb se do systému mohou hlásit průběžně po celou dobu jeho fungování. Ředitel agentury CzechTourism Jan Herget k tomu v tiskové zprávě dodává, že si od dynamického nákupu slibují transparentnost výběrových řízení a flexibilitu při provádění reklamních kampaní. 

Ministerstvo pro místní rozvoj při zadání kampaní využije právě dynamický nákupní systém. Uvádí, že prostřednictvím tohoto systému může zacílit kampaň na podporu cestovního ruchu cíleně v daném čase oslovením již zavedených dodavatelů. Vysílací čas v médiích si však bude nakupovat na základě výjimky bez soutěže.

Psali jsme také: V Praze jako doma. Česká města lákají turisty, chtějí pomoct svým podnikatelům

Reklamy na dovolenou v ČR frčí

Dovolenou po České republice tyto prázdniny propaguje také například T-Mobile s kampaní nazvanou Spolu po magnetové. Ta spočívá v tom, že za návštěvu vybraných lokalit dostanou jejich zákazníci neomezená data zdarma na 24 hodin. Operátor oslovil více než 500 svých firemních zákazníků z oblasti cestovního ruchu gastronomie a hotelnictví a ve spolupráci s redakcí portálu Kudyznudy.cz agentury CzechTourism byla nabídnuta účast dalším 1 700 subjektům po celé republice. Hledali jsme způsob, jak po uvolnění opatření zpříjemnit našim zákazníkům jejich odpočinek a zároveň podpořit podnikatele v cestovním v ruchu, včetně našich firemních zákazníků, vysvětluje Juraj Bóna, výkonný ředitel T-Mobile pro Českou republiku. 

V červnu spustil kampaň s heslem „Letní dovolená v Česku začíná u nás“ slevový portál Slevomat. Prostřednictvím herců Richarda Jaroslava Müllera a Anny Randárové tak ve videích představil nabídku pobytů v Adršpachu, na Lipně nebo Pálavě. Brand manažerka společnosti Pavlína Štochlová k tomu pro portál MediaGuru řekla: Slevomat se za deset let své existence vyprofiloval jako významný prodejce dovolených s výrazným vlivem na tuzemský cestovní ruch. Od kampaně si slibujeme, že se Slevomat stane pro mnoho zákazníků synonymem pro dovolenou v Česku.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).