Po svém navazují na tradici z první republiky. Nebo ji vůbec neřeší. Zato řeší, že se lidem do oboru moc nechce. Tvrdě se v něm pracuje a prázdniny jsou v zimě.
I na malé ploše slušný zisk
Janu Pospíškovou, majitelku znojemské květinové farmy Řezanka, však její práce baví. Motivuje ji proto, že je při podnikání svou vlastní paní a výsledky odrážejí její schopnosti a znalosti. Motivuje ji i potěšení z krásy květin a pocit smysluplné práce, když vidí, že její produkt dělá zákazníkovi radost. To člověku vrací obrovský kus energie, který do práce musel vložit,
dodává.
Výhodou pěstování řezaných květin, na které se sama soustředí, je podle ní jejich velká výnosnost. I na relativně malé ploše můžete vygenerovat slušný zisk, zvlášť pokud k produkci přidáte i služby – vazbu a prodáváte koncovému zákazníkovi. Což je u květin určitě výhodné řešení,
vysvětluje pro server Podnikatel.cz. Květiny jsou podle její zkušenosti také marketingově nenáročné zboží, samy o sobě jsou hodně vizuální a fotogenické, takže správná reklama má rychlý efekt. Pro rozjezd podnikání s vlastními květinami navíc nepotřebujete velký kapitál, a to je rozhodně také plus,
objasňuje dále.
Jaká reklama zabírá na nejmladší generaci Z, se dočtete v článku Generaci Z klasickou reklamou neoslníte.
Sezonnost a rozmary počasí
Za nevýhodu naopak Jana Pospíšková označuje sezonní charakter pěstování a prodeje květin. To klade velké nároky na správné řízení financí, popřípadě jiná řešení příjmů v neprodukčním období, což je až pět měsíců. Květiny jsou navíc spíše luxusní zboží, lidé je k životu nutně nepotřebují. To může způsobit problémy v době finančních a jiných krizí obecně,
zamýšlí se. Přesto, jak dodává, mají květiny své nenahraditelné místo u určitých událostí, jako jsou svatby, pohřby nebo narozeniny, kde vidí poptávku po nich jako víceméně stabilní. Za nevýhodu označuje i závislost na počasí. Jsem ale přesvědčená, že chytrý pěstitel se dokáže vždy přizpůsobit podmínkám. Květin je nepřeberné množství a tak může každý pěstovat to, co je v jeho podmínkách smysluplné,
tvrdí s tím, že při prodeji koncovému zákazníkovi má potom pěstitel velkou volnost v tom, co může pěstovat, a není závislý na diktátu odběratelů.
Za letošním počasím ale sčítá i ztráty. Byly podle ní významné, zvlášť ve spojení s brzkým prvním mrazem, který jí zkrátil sezónu o měsíc. Nicméně mě tyto události poučily o tom, co je třeba udělat, a tak je vlastně hodnotím jako dobrou lekci. Větší druhová pestrost nabídky, ochrana proti mrazu a především sofistikovanější přístup k řešení závlahy budou rozhodně zásadní pro další úspěch,
vypočítává.
Náročný rok a hlavně léto mají za sebou i Karolína a František Hábovi na květinové farmě Loukykvět v Mšeckých Žehrovicích. Podívejte se, jak to na jejich farmě vypadá:
Tentokrát jim pomohla těžká jílovitá půda i to, že jejich zákazníci spojení kytek a počasí vnímají. Když v obrovských vedrech ne vždy dokázali dodat stoprocentní produkt, jejich zákazníci to pochopili. Příjemně nás překvapilo, jak jsou shovívaví a chápaví,
říká František. Podrobnosti o jejich podnikání najdete v článku Na květinové farmě vsázejí na čerstvost a lokálnost. Jak jejich byznys funguje?
Pracovní léto není pro všechny
Plány Jany Pospíškové směřují ke zlepšování podnikání ve všech směrech. Chce vybudovat stabilní podnik, který uživí několik lidí a neotřesou jím nečekané výkyvy v počasí nebo poptávce. Její priorita je budování dobrého jména a zkvalitňování produktů pro lokální trh.
Ačkoliv zatím nemá zaměstnance, ví z vlastní zkušenosti, jak náročná práce zahradníků a farmářů je. Jak je fyzicky těžká a nepohodlná. Což by se podle ní mělo odrážet i v jejich ohodnocení. A zdůrazňuje i související potřebu péče o fyzické zdraví, která je ale podle ní docela zanedbávaná. Mladým lidem brzy dochází, že s takovou náloží práce, jaká se po nich v oboru vyžaduje, to rozhodně do důchodu nevydrží (ve zdraví). Zajištění práce v mimosezonním období je pro udržení zaměstnanců to nejdůležitější, zároveň nejtěžší, a je to pravděpodobně hlavní důvod, proč je náročné spolehlivé zaměstnance najít,
vysvětluje s tím, že se také každému nechce obětovat hezké měsíce v roce práci a dovolenou si dopřát až v zimě; což je ale v oboru nezbytné.
O tom, jak hledat zaměstnance, píšeme více v článku Nejsou lidi? Sami šéfové teď musí jít při náboru s kůží na trh.
Fyzická práce nováčky odrazuje
Sehnat v oboru nové zaměstnance není jednoduché, ať už se to týká květinářství, floristiky, ovocnářství, zelinářství nebo architektury zahrad. Od našich zákazníků víme, že sehnat nové zaměstnance je velmi složité a trvá to i několik měsíců. Inzeráty v podstatě nefungují, proto zahradnictví hledají nové zaměstnance buď na doporučení, nebo na středních odborných školách,
tvrdí Petr Hajdú, majitel velkoobchodu s květinami St. Gabriel Flowers. Zaměstnance podle něj získá ten, kdo nabídne lepší podmínky, takže i absolventky a absolventi si mohou vybírat z více nabídek najednou.
Jak dodává Miloslav Janeček, ředitel Střední odborné školy Jarov, zahradnický obor v podstatě zažívá rozmach. A to i s tím, jak se rozvíjí trend bydlení v zeleni.
Více o tom, proč myslet na zeleň i v kanceláři, se dozvíte v článku Chcete u zaměstnanců zvýšit výkonnost i kreativitu? Jděte do zelené i zeleně.
Vytvářet zelené střechy, vegetační stěny a další nové postupy přitom podle něj vyžaduje kvalifikované lidi s odborným vzděláním. Poptávka po zaměstnancích počty absolventů převyšuje, jenže zájem o studium oboru zároveň klesá. I Miloslav Janeček to dává do souvislosti také s fyzickou náročností zahradnických prací.