Za krach většiny firem si podnikatelé mohou sami. Víte, kde děláte chyby?

21. 10. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Úbytek zakázek nebo zákazníků není ani zdaleka hlavní příčinou krachu firem. Podnikatelé si na problémy často zadělávají sami přímo ve firmě.

Za krach firmy může v drtivé většině případů její vedení nebo vlastník. I tak se dá vyložit žebříček nejčastějších důvodů selhání firem, který na základě svých průzkumů sestavila T.M.A. ČR (Turnaround Management Associtation). Nedostatek zákazníků je mezi důvody krachů až na třetím místě. Před ním jsou nekvalitní finanční řízení se 23 % a nízká schopnost reagovat na aktuální situaci na trhu s 21 %, tedy chyby ze strany managementu. Pokles prodejů má na blížící se krizi a hrozící bankrot vliv jen ve 12 % případů. Až poté následují problémy se strategií, investicemi nebo marketingem.

Bude vás zajímat: 5 podnikatelských oborů, ve kterých vám nejvíce hrozí krach

Nekvalitní finanční řízení

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Drobné podnikatele dlouhodobě likvidují velké řetězce a špatná platební morálka klientů. Až třetina z nich platí faktury po splatnosti. Zákonem stanovená splatnost faktur příliš nefunguje a v reálu se někdy splácejí se dvou i tříměsíčním zpožděním. Pokud se takových nesplacených faktur sejde víc, může to být pro podnikatele likvidační. V takové situaci bývá řešením proaktivní přístup, kdy se majitel firmy musí pečlivěji zaměřit na své finance . 

Pokud firmy přistoupí k řízení financí aktivně a zaměří se na důkladnou kontrolu cash flow, řízení provozního kapitálu a reálné finanční plánování, mohou se nepříjemným situacím vyhnout, říká Petr Smutný, vedoucí partner v oddělení podnikových financí a restrukturalizací PwC ČR. Firmy mají stejný život jako lidé. Pokud člověk žije zdravě, cvičí, rozvíjí se a chodí na preventivní lékařské kontroly, pak má větší šanci včas identifikovat své problémy a napravit je. Když na druhou stranu lékaře navštíví až v pokročilém stádiu zhoubné nemoci, tak se jeho pravděpodobnost na úspěšné vyléčení rapidně snižuje a jde už jen o minimalizaci ztrát. Stejně tak to funguje u firem. Je dobré je neustále tužit a čas od času podrobit preventivní kontrole.

Do problémových situací se podnikatelé často dostávají i vlastní vinou, když podceňují administrativu pohledávek. V konečném důsledku to může vést ke ztrátě jejich vymahatelnosti kvůli zbytečnému promlčení. 70 procent klientů, kteří se na nás obracejí s nezaplacenou fakturou, jsou drobní živnostníci. Titíž ale převažují také na straně dlužníků. Většina podnikatelů do poslední chvíle věří, že se s dlužníkem nějak dohodnou. Právní pomoc využijí až po několika měsících marného přemlouvání, ačkoli už čtyřicetidenní prodleva ve splácení je pro mnohé z nich kritická, upozorňuje Tomáš Medřický, ředitel portálu ePohledávky.cz. Průměrná výše nezaplacených faktur se pohybuje kolem 80 000 korun. Největší problém představují nezaplacené faktury v Praze a Středočeském kraji. Podrobnosti čtěte v článku Neproplacené faktury posílají firmy ke dnu, platební morálka už se ale zlepšuje

Špatné reagování na vývoj trhu

Já bych na první místo dal neschopnost managementu a vlastníků připustit si tvrdou pravdu a včas a důsledně na ni reagovat. Je pak celkem jedno, jestli se jedná o management zkušený nebo nezkušený. Výsledek je stejný. Obzvláště dříve úspěšné a zkušené firmy mají silné tendence časem zpohodlnět a zcela ztratit svůj zabijácký instinkt, upozorňuje Petr Ulrich, krizový manažer a business konzultant z Krizovy-manazer.eu. Trh se podle něj mění čím dál rychleji. Řada firem žije jen ze své podstaty a neuvědomuje si, že je prakticky už teď živá-mrtvá, byť jejich finanční výsledky jsou stále uspokojivé, a dokonce mohou i dočasně zaznamenávat dílčí růst. 

Typickým příkladem jsou cestovní kanceláře. Cestovky dosud úspěšně žijí z dvacet let starého zákaznického kmene husákových dětí a jejich rodičů. Nastupující generace zvyklá na Booking.com, Airbnb, Skypicker, Uber a podobně jim zcela uniká a oni pro ni nemají žádnou konkurenceschopnou vizi, dodává Petr Ulrich. Otázkou je, jak bude jejich byznys vypadat za pět nebo patnáct let. V tomto případě se projevuje zmíněná nízká schopnost reagovat na aktuální situaci na trhu. Schopný a silný management se má na zásadní změny proaktivně připravovat v době hojnosti, a ne až když už hrobník klepe na dveře.

Poučte se z neúspěchů, na západě vás za to ocení

Podle některých odhadů nás v dohledné budoucnosti čeká nárůst krachu firem, a to zejména kvůli silné vlně mladých startupů, které nepřežijí svou inkubační lhůtu, nebo nezvládnou růst. Druhou skupinou budou zavedené firmy, kterým dnešní úspěšné globální startupy zcela předefinují jejich vlastní trh. Situace může být o to horší, že podnikatelé často nejsou schopni zachytit včas moment, od kterého se jejich firma dostává do problémů. Do krize se přitom firmy nedostávají ze dne na den. 

Podle mé vlastní zkušenosti je toho schopen jen malý zlomek podnikatelů. To je ale normální Darwinova evoluční teorie v praxi, která vede nejen k samoregulačnímu pročišťování trhu, ale také k rostoucí zkušenosti manažerů a vlastníků. Každá krize je příležitost, a pokud nějakou krizí projdete, tak získáte nesdělitelnou zkušenost a příště máte šanci být úspěšnější, komentuje krizový manažer Petr Ulrich a upozorňuje na to, že česká mentalita se spokojí jen s úspěchy, ale nečerpá z neúspěchů. Je tu obrovský kulturní rozdíl mezi námi a americkým Silicon Valley, kde hodnota manažera roste nejen s jeho úspěchy, ale hlavně s jeho neúspěchy, kterých má za sebou každý z nich celou řadu. Zkušenost a schopnost se z nich poučit tam má velkou hodnotu, u nás je to dokonce zákonem dané stigma.

MM 25 baliček

Dále čtěte: Podívejte se, jak zchátraly dřívější chlouby československého průmyslu

Když už se firma dostane do potíží, je důležité, aby podnikatel dovedl včas přijmout nápravná opatření. V kritickém momentu je potřeba najít dostatek odvahy pro přijetí potřebných opatření, správně zhodnotit aktuální situaci firmy a její možnosti a taky správně seřídit finanční toky. Zkušený management je schopen odvrátit i hrozící bankrot. Pokud současné vedení selhalo, bude ale v některých případech nutné ho nahradit novým krizovým managementem. To společnosti pomůže znovu získat důvěru klíčových partnerů, zejména zákazníků a věřitelů, a nastoupit cestu úspěšné restrukturalizace, říká David Plch, místopředseda T.M.A. ČR.

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).