Za nákup v e-shopu dárek zdarma. Jak ho dostat zpět při odstoupení od smlouvy?

7. 4. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Chcete, aby spotřebitel vrátil při odstoupení od smlouvy také dárek, který dostal zdarma? Nabízíme právně doporučený postup pro e-shopy.

Provozovatelé internetových obchodů často používají dárek k objednávce zdarma jako součást své marketingové strategie. Řada spotřebitelů využije takových nabídek, následně však někteří z nich odstoupí od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu. Podnikatelé žádají vrácení dárku, který spotřebitelé ale vracet nechtějí.

Mohlo by vás zaujmout: Chcete úspěšně proniknout mezi e-shopisty? Začněte právě teď na jaře

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Jak dostat zpět dárek, který získal spotřebitel za nákup v e-shopu, ale později od smlouvy odstoupil? 

E-shopařům proto nabízíme právní postup, jak vhodně ošetřit celý objednávkový proces. Právo rozlišuje několik různých situací, kdy má spotřebitel povinnost vrátit e-shopaři dárek a kdy naopak dárek vracet nemusí. 

Na dárek musíte předem upozornit

Pokud spotřebiteli zašlete k objednávce dárek, na který jste ho během objednávky neupozornili, jedná se o tzv. neobjednané plnění. Spotřebitel nemá povinnost vracet neobjednané plnění, a to ani při reklamaci či odstoupení od smlouvy.

Čtěte také: Pokuta za více než 4 miliony pro e-shopy. Klamou a nevyřizují reklamace

Dárek doporučujeme uvést v objednávce

Dárek je vhodné zobrazit v objednávkovém procesu. Ideální variantou je uvést dárkový předmět jako jednu z položek nákupu anebo k položce dárku přiřadit zaškrtávací checkbox.

Dárek je nutné uvést také na fakturu

Mezi další faktory, které posilují právní jistotu, je uvedení dárku přímo na faktuře objednávky. V praxi podnikatelé používají pro položku dárku nulovou cenu. To je naprosto v pořádku, jedná se totiž o splnění vaší informační povinnosti, aby dárek nebyl považován za neobjednané plnění.

Úprava obchodních podmínek

Nezbytným krokem je také úprava obchodních podmínek e-shopu. Obchodní podmínky stanovují práva a povinnosti nakupujícího i prodávajícího. V tomto případě je potřeba spotřebitele řádně informovat, že v případě odstoupení od smlouvy bez udání důvodu ve lhůtě 14 dnů pozbývá darovací smlouva účinnosti.

Spotřebitel není povinen vrátit dárek při odstoupení od smlouvy v důsledku uplatnění práv z vadného plnění

Pokud spotřebitel odstoupí od smlouvy v důsledku uplatnění práv z vadného plnění (kvůli vadám zboží, nedodržení kvality či vlastností zboží), tedy je jeho odstoupení od smlouvy způsobem řešení reklamace, není povinen e-shopaři dárek vrátit.

Psali jsme: E-shopisté, minimalizujte ztráty z vratek oblečení. Poradíme, jak na to

Provozovatel internetového obchodu se nemůže odvolávat ani na ustanovení v obchodních podmínkách, neboť v tomto konkrétním případě je takové ustanovení v rozporu s ochranou spotřebitele. Povinností podnikatele je totiž dodávat produkty ve stanovené kvalitě, a pakliže tuto svoji povinnost nedodrží, nesmí tím spotřebitele nijak postihovat ani jej od uplatnění jeho práv z vadného plnění nijak odrazovat.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).