Provozovatelé internetových obchodů často používají dárek k objednávce zdarma jako součást své marketingové strategie. Řada spotřebitelů využije takových nabídek, následně však někteří z nich odstoupí od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu. Podnikatelé žádají vrácení dárku, který spotřebitelé ale vracet nechtějí.
Mohlo by vás zaujmout: Chcete úspěšně proniknout mezi e-shopisty? Začněte právě teď na jaře
Jak dostat zpět dárek, který získal spotřebitel za nákup v e-shopu, ale později od smlouvy odstoupil?
E-shopařům proto nabízíme právní postup, jak vhodně ošetřit celý objednávkový proces. Právo rozlišuje několik různých situací, kdy má spotřebitel povinnost vrátit e-shopaři dárek a kdy naopak dárek vracet nemusí.
Na dárek musíte předem upozornit
Pokud spotřebiteli zašlete k objednávce dárek, na který jste ho během objednávky neupozornili, jedná se o tzv. neobjednané plnění. Spotřebitel nemá povinnost vracet neobjednané plnění, a to ani při reklamaci či odstoupení od smlouvy.
Čtěte také: Pokuta za více než 4 miliony pro e-shopy. Klamou a nevyřizují reklamace
Dárek doporučujeme uvést v objednávce
Dárek je vhodné zobrazit v objednávkovém procesu. Ideální variantou je uvést dárkový předmět jako jednu z položek nákupu anebo k položce dárku přiřadit zaškrtávací checkbox.
Dárek je nutné uvést také na fakturu
Mezi další faktory, které posilují právní jistotu, je uvedení dárku přímo na faktuře objednávky. V praxi podnikatelé používají pro položku dárku nulovou cenu. To je naprosto v pořádku, jedná se totiž o splnění vaší informační povinnosti, aby dárek nebyl považován za neobjednané plnění.
Úprava obchodních podmínek
Nezbytným krokem je také úprava obchodních podmínek e-shopu. Obchodní podmínky stanovují práva a povinnosti nakupujícího i prodávajícího. V tomto případě je potřeba spotřebitele řádně informovat, že v případě odstoupení od smlouvy bez udání důvodu ve lhůtě 14 dnů pozbývá darovací smlouva účinnosti.
Spotřebitel není povinen vrátit dárek při odstoupení od smlouvy v důsledku uplatnění práv z vadného plnění
Pokud spotřebitel odstoupí od smlouvy v důsledku uplatnění práv z vadného plnění (kvůli vadám zboží, nedodržení kvality či vlastností zboží), tedy je jeho odstoupení od smlouvy způsobem řešení reklamace, není povinen e-shopaři dárek vrátit.
Psali jsme: E-shopisté, minimalizujte ztráty z vratek oblečení. Poradíme, jak na to
Provozovatel internetového obchodu se nemůže odvolávat ani na ustanovení v obchodních podmínkách, neboť v tomto konkrétním případě je takové ustanovení v rozporu s ochranou spotřebitele. Povinností podnikatele je totiž dodávat produkty ve stanovené kvalitě, a pakliže tuto svoji povinnost nedodrží, nesmí tím spotřebitele nijak postihovat ani jej od uplatnění jeho práv z vadného plnění nijak odrazovat.