Nižší bezpečnost materiálů, zvyšování cen výrobků a mnohamilionové ztráty výrobců. I tak může v praxi vypadat korupční jednání. Upozorňují na to Transparency International a některé z profesních asociace. Úpravy státní norem jsou podle nich často psané na míru některým soukromým subjektům. Výsledkem je, že zvýhodňují konkrétní výrobce a navíc často nechrání, naopak dokonce ohrožují, zdraví spotřebitelů. S neprůhlednými úpravami státních norem se lze setkat ve všech zejména stavebních oborech od izolačních materiálů až po výstavbu výtahů nebo výrobu kabelů. Velmi často jsou zneužívány protipožární normy,
říká právník Petr Leyer z protikorupční organizace Transparency International.
Ovlivnit úpravu normy je snadné
Ovlivnit změnu normy ve svůj prospěch je velmi jednoduché. Stačí o změnu požádat například v souvislosti s protipožární ochranou nebo tepelněizolačními vlastnostmi. Přestože procesní požadavky bývají v takových případech formálně dodrženy, změny často probíhají bez diskuse v rámci oboru, kterého se dotýkají. Jedná se tedy přinejmenším o nekoncepčnost odpovědných orgánů. Stává se, že nejsme jako asociace přizváni k diskusi změn zákonů, které výrazně ovlivní naše odvětví. Nelze se proto ubránit podezření z nekalých praktik či korupce,
potvrzuje Marcela Jonášová z Asociace výrobců minerální izolace.
Příkladem může být změna, která proběhla přesně před rokem. Ta zavedla zvláštní třídu nehořlavé konstrukce pro jedinou skupinu výrobků a jejich aplikaci. I nehořlavé výrobky musely získat speciální certifikaci, aby byly považovány za nehořlavé a mohly se na stavby aplikovat. Ostatní konstrukce, včetně těch požadujících vyšší požární bezpečnost, byly přitom považovány za nehořlavé bez jakéhokoliv dalšího zkoušení. Jedná se o požární normu ČSN 73 0810/Z1. Na stavby z lehkých sendvičových panelů bylo možné navrhovat a použít hořlavé výrobky, které získaly zvláštní klasifikaci.
Přijetí normy, kterému předcházely experimentální zkoušky jednoho významného výrobce, poškodilo řadu firem. Ostatní firmy z odvětví tento počin vnímají jako neoprávněnou konkurenční výhodu poskytnutou zpracovatelem normy, protože příprava na zkoušky, jejich provedení a vyhodnocení probíhá běžně několik měsíců,
dodává Marcela Jonášová. Jednu ze zkoušek pak nejmenovaná společnost týden po vydání změny normy využila v oficiálním protokolu o klasifikaci do třídy. Zkouška byla navíc v rozporu s evropským systémem hodnocení a označením CE. Ostatní firmy se téměř rok snažili prosadit změnu a nakonec uspěly. Úřady nakonec přiznaly neoprávněnost požadavků a vadný článek normy byl zrušen.
Na státní normy bývá odkazováno v právních předpisech a ty se tak stávají závaznými pro každého, na koho se daný předpis v určité situaci vztahuje. Mezi aktuálně řešené sporné normy patří:
Výrobci minerální izolace: ČSN 73 0810/Z1: Změna požární normy snížila bezpečnost staveb a nové požadavky znamenaly zbytečné nákladné testování již jednou otestovaných vlastností, po ročním úsilí nakonec byly vadné články normy zrušeny.
Výrobci střešních krytin a fólií: ČSN 73 1901: Zvýhodnění plochých střech s využitím asfaltových pásů na úkor šikmých střech využívajících hydroizolační fólie lehkého typu běžně v Evropě používané.
Výrobci oken: ČSN 73 0540–2: Několik let stanovovala povinný požadavek, který byl v rozporu s evropským právem nad rámec harmonizovaných norem s dopadem na hospodárnost a ekonomický aspekt dokumentace a realizace staveb. Dokumentace a samotná realizace staveb se takto prodražovala na úkor stavebníků. Požadavek byl po několikaleté diskusi přesunut do informativní části normy.
Výrobci kabelů: ČSN 73 0848:2009: V požární normě byl uveden odkaz na soukromoprávní předpis ZP-27/2008. Připravuje se změna, která má situaci napravit.
Bezpečnost spotřebitele je až na druhém místě
Negativní dopady takových změn na spotřebitele mohou být podstatné. Může být ohroženo zdraví a bezpečnost lidí, pokud se do prodeje dostanou potenciálně nebezpečné výrobky. Případně spotřebitelé více zaplatí, protože jsou jim vnucovány výrobky úzkého okruhu firem disponujících patřičnou certifikací.
Každá změna normy zpřísňuje prodej výrobků a materiálů. Výrobci musí získat nové certifikace i přesto, že jeho produkty normě vyhovují. Proces získání certifikace ale může trvat řadu měsíců, nezřídka je to celý rok. Testování je náročné nejen časově, ale také finančně. Během této doby získá nekalý konkurent značnou tržní výhodu, která může postižené firmy připravit o desítky, či dokonce stovky milionů korun,
vysvětluje princip korupčního jednání při úpravě norem Marcela Jonášová.