V době, kdy kluci běhají za holkami a starají se o to, kde by co provedli, Jakub Kofroň krom toho všeho zvládal i rozjet byznys, který ho teď, po více jak 15 letech, z velké části živí. Pro server Podnikatel.cz odvyprávěl svůj příběh, jak značka ELKA Underwear vznikala.
Jakubova maminka je pánská krejčová. Dříve šila košile a pánské obleky. Jednou před Vánoci pro nás sháněla tzv. měkký dárek. Ponožky a trenýrky prostě nesměly pod stromečkem chybět. Zašla do jediného skateshopu, který u nás na Dobříši tenkrát byl, ale bohužel, odešla s prázdnou. Tak vzala látku na košili, ze starých trenýrek odpárala značku, našila ji na nově ušité trenýrky a dárek byl na světě. A hlavně, ty trenýrky byly super,
začíná vyprávět svůj příběh Jakub Kofroň, zakladatel značky ELKA Underwear.
Jak sám přiznává, od malička prý byl obchodníček. Už jako dítě obchodoval například s Pokémony nebo jinými figurkami. Vytvářel si dokonce prodejní katalogy. Obchod měl zjevně v krvi už odmala. V 16 letech oslovil pár kamarádů, se kterými společně začali budovat značku. Rodinný kamarád pak pro něj navrhl e-shop. Zpočátku to byl jen koníček. Ušilo se pár kousků, které se hned prodaly,
popisuje start Jakub Kofroň.
Než se z toho stal byznys, kterým se lze pořádně uživit, trvalo to podle Jakuba Kofroně bezmála 10 let. V propagaci jim pomohlo, že založili i marketingovou agenturu, díky které mohli svoje výrobky skvěle propagovat. Postupně se z malé dílničky přesouvali do velké dílny.
Psali jsme: 10 nejčtenějších příběhů podnikatelů. Připomeňte si jejich začátky podnikání
Jeho podnikatelský záměr a v té době už slušně rozjetý byznys posloužil skvěle v době, kdy Jakub Kofroň studoval. Využil ho jako školní projekt a díky tomu se potkal s majiteli několika velkých firem s podobným zaměřením. Jakubovi v byznysu hodně pomohli. Vzal jsem si jejich rady k srdci, předefinovali jsme značku, udělali redesign a začala se z toho stávat konečně plnohodnotná firma. To se psal rok 2013,
popisuje Jakub.
Dalším zásadním milníkem v Jakubově životě, který výrazně ovlivnil jeho podnikání, bylo studium v Madridu, kde byl na stáži na prestižní MBI škole. Byla to skvělá zkušenost. Vrátil jsem se nabitý marketingem a taky znalostmi o tom, jak vést firmu,
říká Jakub Kofroň.
O designu trenýrek nechávají rozhodovat i zákazníky
O tom, jak budou trenýrky vypadat, rozhoduje od počátku sám, respektive s celou partou lidí, co mu pomáhají. Doteď je to společně s jeho manželkou na jejich bedrech. Vybírají látky, navrhují design. Rozhodují o podobě knoflíků atd. Ale snaží se zapojit taky samotné zákazníky. Občas dáme na sociální sítě anketu, ve které mají zákazníci sami rozhodnout, která látka se jim líbí a co by si určitě sami vybrali a koupili. Je to jedna z cest, jak zákazníka do procesu vtáhnout, a funguje to skvěle,
popisuje Jakub Kofroň, zakladatel firmy ELKA Underwear.
Sociální sítě jsou vůbec pro Jakubův byznys dost zásadní. Jak sám přiznává, kdyby nebyly, zřejmě by nemohl začít ani podnikat. V době, kdy s byznysem začínal, byla reklama na sociálních sítích a internetu téměř zdarma a toho využil. Na začátku jsme na propagaci neměli peníze, kdyby sociální sítě nefungovaly tak, jak fungovaly, asi by to nikdy nedopadlo,
říká Jakub. K propagaci teď sem tam sáhnou taky po médiích, jako je například rádio, ale té online oblasti se drží nejvíc. Dobře se jim osvědčili i tzv. influenceři.
Z ekonoma se stal odborník na výrobu
Málokdo si uvědomí, co všechno je nutné zohlednit při výběru látky a při samotné výrobě i tak jednoduchého kousku oblečení, jako jsou trenky. Jakub se musel stát doslova odborníkem a sám musel pochopit, jak ty textilie fungují. Testujeme klidně rok dopředu. Když se látka koupí, musí se nejdřív vyprat, abychom zjistili, jak po vyprání vypadá, jestli nepouští barvu, jestli nežmolkatí. Pak se taky zjišťuje, jak funguje v kombinaci s jinými látkami. U gumiček hlídáme, aby například v sušičce nepraskaly,
popisuje Jakub Kofroň.
Čtěte také: 5 inspirativních příběhů: Práce a podnikání se nebáli a teď slaví úspěchy
Složitý výběr látek mu ale ještě více komplikuje výběr dodavatelů. Museli jich za celou podnikatelskou éru vyzkoušet aspoň sto, než narazili na ty solidní. Ale i to se hodně mění. A výrazně se na této oblasti odráží taky situace na trhu práce. Sám má na lidi štěstí a většinou nemá problém do týmu člověka sehnat, ale vidí, že nedostatek lidské pracovní síly ovlivňuje jiné pro ně zásadní oblasti. Chceme udržet odběr látek v Čechách, ale když sleduji, jak to upadá, jak se v tom dodavatelském řetězci lidi točí, odchází, možná v budoucnu budeme muset sáhnout za hranice. Zatím to ale držíme, je to naše priorita mít ty naše výrobky echt české,
říká Jakub.
Kromě trenýrek, které jsou jak pro muže, tak pro ženy a děti, nabízí firma taky další výrobky. Šijí povlečení nebo ze zbytků látek, kterých je velké množství a je škoda to nevyužít, šijí obličejové masky nebo vonné pytlíčky. Prostě ani kousek nesmí přijít nazbyt. Nechceme vyrábět všechno, ale dělat skutečně pár kousků dobře a originálně. Naší cílovkou jsou lidi, co rádi zaplatí za kvalitu, dokážou ocenit, že jsou naše výrobky šetrně dělané a baví je náš příběh,
říká Jakub.
Z onlinu možná do kamenné prodejny
Stále se podnikatelům radí, ať online obchod podpoří kamennou prodejnou a opačně. Jakub ale potvrzuje, že vlastně kamenný obchod ani nepotřebují. E-shop jim jako prodejní kanál funguje skvěle. I přesto ale plánují, že se jejich výrobky v kamenných obchodech objeví. Přeci jen si uvědomujeme, jak důležitý je osobní kontakt se zákazníkem, který si může produkt osahat a vyzkoušet, případně se na cokoliv osobně zeptat. Máme velkou nevýhodu v tom, že naše výrobky jsou v reálu ještě hezčí než na obrázku,
podotýká skromně a s úsměvem Jakub.
Další ze zajímavých příběhů: Čelíte vyhoření, pořiďte si pivovar, radí jeden z majitelů Pivovaru Bubeneč
Krom těchto plánů má firma ELKA Underwear další vize do budoucna. A nejsou zrovna skromné. Můj skromný sen je udělat z toho celosvětovou značku. Obdivuji Baťu a načetl jsem si o něm spoustu knížek. Hodně mě inspiroval. Vzhledem k tomu, že je to moje dítě od 16 let a já ho buduji a nejsme žádné rychlokvašky, rosteme zdravým tempem, tak věřím, že máme velký potenciál a skutečně jednou dosáhneme toho, že z nás ta celosvětová značka bude,
říká Jakub Kofroň.
Koronakrize v ELKA Underwear
Rozhovor vznikal před koronakrizí, kdy si ještě žádný podnikatel nedokázal představit, jak omezující opatření dolehnou na jeho byznys. Stejně jako Jakub Kofroň. Byla to spíš taková bouře, chvíli to vypadalo na úplný kolaps, odběratelé najednou zazmatkovali, zrušili bez jednání objednávky, dodavatelé látek byli naopak úplně paralyzováni poptávkou látek na roušky,
popisuje reakce, se kterými se potkal na začátku koronavirové pandemie.
Čtěte další příběhy podnikatelů: Lidé mě žádají, abych si psa vzala do postele, vypráví majitelka psího hotelu
Zatímco kolem vládla panika, v Jakubově firmě se snažili nic moc neměnit a nezmatkovat. Jedinou věc, kterou pozastavili, bylo hledání prostoru pro kamenné prodejny. Naše prodeje zůstaly také poměrně stejné. Ubylo lidí, co přestali kupovat ze strachu, naopak přibylo těch, kteří si chtěli udělat radost a jinak než online to nešlo,
vypráví Jakub a s radostí dodává, že se situace začala vracet do normálu hned po třech týdnech: Řekl bych, že je to, díky bohu, stejné jako předtím. I u našeho celého výrobního řetězce vidíme návrat do normálu.
Taky ve firmě ELKA Underwear zavládla solidarita a došlo na roušky, kterých bylo všude nedostatek. Uvědomili jsme si, že když budeme vyrábět roušky, za prvé budeme moci zaplatit všechny výrobní náklady, lidi a spousty dalšího a za druhé, že opravdu vyrobíme pomůcky, které nejsou a lidé je potřebují. Uchopili jsme to nakonec tak, že jsme vyráběli a prodávali roušky za vyšší prodejní ceny a za každou jednu prodanou roušku jsme více než jednu darovali na místa, kde chyběly,
uzavírá majitel firmy ELKA Underwear Jakub Kofroň.