Začátek ledna může být obdobím sklizně, pokud jste v předchozím období zaseli. Receptem, který dlouhodobě funguje, je pak každodenní promyšlená komunikace, vytváření komunit a komunikace s fanoušky.
Specifika období
Nový rok bývá vždy symbolem nového začátku, ale ideální komunikace na sociálních sítích by měla být dlouhodobá a kontinuální. Spojení „nových výzev“ v životě uživatelů si ale v případě některých brandů vyloženě říká o využití, ať se to týká sportu, vzdělávání nebo třeba cestování,
říká na úvod Vítězslav Klement, Head of Social, H1.cz/GroupM. Souhlasí s ním i Jakub Křenek, Digital Account Director z agentury ADison, podle kterého by se značky měly držet těch témat, která jsou pro ně podstatná. Je však dobré přemýšlet o tom, v jakém psychickém rozpoložení jejich publikum na začátku nového roku bude, protože čas velkého plánování a přemýšlení o změnách či nových začátcích s sebou může nést mnoho příležitostí,
dodává.
Na sociálních sítích se touto dobou příliš nesetkáte s reklamními formáty, protože po období vánočních kampaní jsou inzertní zdroje vyschlé. To pak nabízí příležitost nižších jednotkových cen za vaši reklamu na sociálních sítích v tomto období. Intenzivně se pak objevují výkonnostní výprodejové kampaně a mohou fungovat také nějaké hezké brandové kampaně.
Příběh se neodvypráví v jednom dnu
Na začátku roku se přímo vybízí motivovat uživatele, kteří si dali předsevzetí. Můžete jim například nabídnout časově omezenou nabídku s dlouhodobým přesahem (objednejte si roční členství: nabídka platí jen do konce týdne) a využít tak toho, že je zákazník připravený ke koupi. Velkou nevýhodou však je, že o takového zákazníka se v prvních týdnech vede tvrdý boj. Pokud chci přesvědčit zákazníka, aby si koupil produkt hned 1. ledna, měl by nejpozději od 25. prosince mít kompletní informace o tom, proč nakoupit právě u mě. Příběh se neodvypráví v jednom dnu,
upozorňuje expert na sociální média z agentury Socialbooster Vratislav Klega.
Zjistěte, jaké se na sociálních sítích chystají novinky, v článku Buďte o krok napřed a využívejte novinky, které nabízí sociální sítě
Podle Vítězslava Klementa se dá s předsevzetími pracovat jak v obsahové, tak „prodejní“ rovině. Z hlediska obsahu může být zajímavé s lidmi o jejich závazcích debatovat, nechat si poodhalit jejich výzvy a cíle. Co se týče kampaní, některé obory jsou s předsevzetími spojeny výrazněji – ať se jedná o nové členství ve fitness klubu, kurz cizího jazyka nebo dalšího seberozvoj,
vyjmenovává. Jakub Křenek podotýká, že stojí za to si v této souvislosti odpovědět na otázku: Neskončí můj produkt po dvou týdnech v bazaru či na půdě mezi dalším nepotřebným haraburdím? A pokud ano, stál mi ten mou geniální novoroční kampaní vygenerovaný prodej opravdu za to?
Tipy na lednové významné dny:
- 4. ledna – Světový den Braillova písma
- 12. ledna – Světový den manželství
- 15. ledna – Den Wikipedie
- 21. ledna – Mezinárodní den objímání
- 28. ledna – Den ochrany osobních údajů
Zaměřte se na zajímavá témata
V komunikaci na sociálních sítích platí stejná pravidla jako po celý rok – leden v tomto případě není ničím výjimečný. Ale vymknout kontrole se to může snadno, například pokud to s důrazem na předsevzetí přeženete. Třeba když tímhle způsobem zkusíte tlačit nevhodný produkt a navíc například zamíříte na špatnou cílovou skupinu. Umím si představit, že kampaň promující sportovní automobil (nyní ve speciální akci za krásné necelé tři miliony korun českých), díky kterému si konečně splníte své klukovské sny, nebude mít u matek z menších pohraničních obcí příliš úspěch,
uvádí příklad Jakub Křenek.
Přečtěte si o trendech v digitálním marketingu: Digitální marketing v roce 2020? Detox i poutavý obsah
Po Novém roce se nestává, že by uživatelé sociálních sítí byli na nějaké téma citlivější než v předchozích měsících. Podle Vítězslava Klementa koťátkem nikdy nic nepokazíte. Spíš bych se jako community manager při své obsahové strategii zaměřil na témata, o kterých vím, že jsou pro moji komunitu zajímavá. Špatně zvolený obsah je horší než špatně zvolené přísady v bramborovém salátu,
doporučuje. Důležité je tedy, a to bez ohledu na roční období, dělat kvalitní obsah, kdy méně obsahu je v tomto případě více. Doporučil bych také vnímat na základě dat očekávání své cílové skupiny a komunikovat obsah, který je pro ni z hlediska jejího zájmu relevantní,
shrnuje.
Jakub Křenek všem z komunikační a marketingové branže radí, aby i oni tuto část roku využili k ohlédnutí se za uplynulými měsíci a k sepsání (protože černé na bílém je to vždycky lepší) svých vlastních pracovních předsevzetí pro rok 2020. A držím jim pak všem palce, aby dokázali být dostatečně sebekritičtí, mít otevřenou mysl a dostatek sil na to, aby to nevzdali dřív, než přijde Valentýn,
uzavírá.