Začíná víkend, e-shopům klesnou tržby
Ačkoliv Češi patří mezi velice aktivní internetové zákazníky, o víkendech si dávají volno. Podle portálu Slevovekody.com je konkrétně v sobotu provedeno pouze necelých 10 % ze všech týdenních prodejů. O něco lepší jsou nedělní statistiky, které ukazují, že se prodá přibližně 13,5 % produktů. U českých zákazníků je dále typické, že ani páteční nákupy přes internet nejsou příliš výrazné. Činí jen 10,5 %. Můžeme z toho usuzovat, že Češi berou nakupování coby povinnost, o víkendu preferují jiné činnosti než vysedávání u počítače,
vysvětluje Maria Molenda ze společnosti Slevovekody.com. Více než polovina českých online nákupů je soustředěna do prvních tří dnů v týdnu. Absolutně nejvíce prodejů proběhne v pondělí a v úterý. Tato situace zřejmě souvisí s nástupem do pracovního procesu, kde se lidé věnují kromě své práce také nákupům přes internet.
Průzkum také ukázal zcela odlišný přístup k internetovým nákupům v jednotlivých evropských zemích. Například Britové jsou zvyklí provádět online nákupy převážně v neděli. Ve Španělsku a v Itálii naopak většinu nákupů přes internet orientují na období před víkendem. Španělé mají největší prodej v pátek, Italové ve čtvrtek.
Pozor na nákup auta se stočeným tachometrem
Až polovina autobazarů nabízí auta se stočeným tachometrem. Nákup takového vozu se pak může novému majiteli výrazně prodražit. A to hned dvakrát. Poprvé hned při nákupu, protože cena auta při skutečně najetých kilometrech by byla nižší. Hodnota ojetin se stanovuje podle mnoha paramentrů a právě počet najetých kilometrů je jedním z těch důležitých. Ztráty způsobené záměrným pozměněním těchto parametrů mohou jít u auta nabízeného za 150.000 korun až do desetitisíců. Navíc se takto dezinformovanému majiteli vozu prodraží i následný servis. Pokud si například koupíte auto, které má deklarovaný nájezd 120.000 kilometrů a přitom má ve skutečnosti najeto o 100.000 kilometrů více, předpokládáte, že již byl ve 160.000 kilometrech měněn rozvodový řemen. Pokud však měněn nebyl a praskne vám, oprava stojí až 200.000 korun,
říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která ročně provede kontrolu zhruba milionu vozidel.
Mělo by být samozřejmostí dát ojeté auto po nákupu do servisu a nechat ho zkontrolovat. Pokud servisní pracovník ale nemá údaj o skutečném stavu najetých kilometrů, většinu hrozících závad nepozná a není finančně únosné nechat preventivně vyměnit většinu rizikových dílů. Riziko technických problémů je ještě daleko důležitější u dieselových motorů, které jsou citlivější a náročnější na údržbu. Pokud se některé komponenty zejména u motoru během života vozidla včas nevymění nebo neprojdou plánovanou údržbou, může jejich defekt i ohrozit posádku na životě. Některé automobilky předepisují v určitých kilometrech kontrolu vstřikovačů naftových motorů. Pokud k ní nedojde, může se stát, že vstřikovače přestanou nárazově fungovat a motor přejde skokově do nouzového režimu,
upozorňuje Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting.
Názor, že dobře udržované auto s více ujetými kilometry je lepší než neudržované s méně kilometry, nemusí být vždy tím nejlepším. Kvalitní údržba se totiž odrazí především na interiéru vozidla. Podstatné části motoru a podvozku ale stárnou s najetými kilometry a v určitém čase je výrobcem předepsána jejich výměna.