Hlavní období nákupu zimních zájezdů za lyžováním je tu. V Alpách začíná sezona už v listopadu. V loňském roce strávili Češi 1,49 milionu zimních dovolených, z toho 915 tisíc v tuzemsku a 572 tisíc v zahraničí. Asociace českých cestovních kanceláří a agentur – AČCKA odhaduje pro nastávající zimu mírný, přibližně 10% nárůst zahraničních zimních pobytů a stagnaci zájmu o tuzemské lyžování.
Krize pominula. Češi se znovu začínají vracet na lyžování do zahraničí. Alpská střediska nabízí ve srovnání s tuzemskými lepší lyžařské podmínky. Poskytují i zajímavější volnočasové aktivity po skončení lyžování, a to i pro děti. Postupně se zvyšující životní úroveň českých občanů způsobuje, že se čím dál více Čechů rozhoduje na základě kvality nabízených služeb,
uvádí Tomio Okamura, vícepresident AČCKA.
Z analýz AČCKA dále vyplývá, že 85 % Čechů směřuje na lyžařské pobyty do zahraničí vlastním autem a jen cca 15 % autobusem. Sedmdesát procent z nich preferuje k ubytování apartmány bez stravy, jelikož jsou přibližně o třicet procent levnější. Polopenzi volí zhruba 30 % Čechů. Nejpopulárnější českou zimní zahraniční destinací je jednoznačně Rakousko. Zde směřuje polovina všech českých turistů, následuje Itálie a Francie. Čeští turisté se tak stávají v některých střediscích důležití i pro místní podnikatele.
Průměrná délka pobytu českých lyžařů v zahraničí je nejdelší ve Francii ( 7 nocí), následuje Itálie ( 6 nocí) a nejkratší čas stráví Češi při lyžování v Rakousku ( 3 noci). Důvodem je především geografická vzdálenost ČR od jednotlivých zemí. Do Rakouska pak jezdí často jen na prodloužené víkendy.
U tuzemských zimních dovolených vedou dva kraje. Královéhradecký a Liberecký, kde jsou Krkonoše a Jizerské hory. Nejvíce se zde jezdí na zimní dovolené v únoru. Důvodem jsou školní prázdniny. Tuzemské lyžařské areály samozřejmě nemohou konkurovat délkou sjezdovek a výškou hor Alpám, ale podle Tomio Okamury je potřeba vytvořit perfektní doplňkové služby, aby i naše střediska mohla těm alpským alespoň trochu konkurovat. Dodává, že by bylo třeba doplnit nabídku o zajímavé gastronomické speciality, perfektní chování pracovníků vůči návštěvníkům, atraktivní volnočasové aktivity jako například bazény, kluziště, ubytovací zařízení se saunou, vířivkou, výhledem, diskotéky a další kulturní akce, propojení skipasů pro více středisek či sjezdovek apod.