Daň lze samozřejmě zaplatit i jinými způsoby. Složenka ovšem nepřijde všem poplatníkům, od letošního roku totiž existuje novinka v podobě doručení údajů e-mailem.
Komu složenka nepřijde
Finanční správa začala rozesílat složenky k dani z nemovitých věcí pro rok 2017. Celkově v následujících týdnech rozešle 3,3 milionu složenek. Zatímco fyzickým osobám přijde složenka do poštovní schránky, právnickým osobám přijdou informace do datových schránek. Pokud zpřístupněnou datovou schránku nemají, přijde jim běžná složenka rovněž poštou.
Daňová složenka ovšem nepřijde i některým fyzickým osobám. Kromě těch, které využívají platby prostřednictvím SIPO, nedorazí ani těm, které se letos rozhodly využít novou službu finanční správy. Kdo chtěl, mohl se do poloviny března přihlásit k zaslání údajů pro placení daně z nemovitých věcí na e-mail. Pokud tak poplatník učinil, složenka mu nebude poslána a informace o platbě mu dorazí pouze na e-mail.
Čtěte více: Novinka v daních: Daň z nemovitých věcí bez složenky a e-mailem
Složenky budou chodit následující dva týdny
Finanční správa již tradičně upozorňuje, že složenky budou rozesílány postupně tak, aby v jedné lokalitě neobdrželi všichni složenky současně. Pokud tak váš soused již složenku dostal a vy ještě ne, není důvod k panice. Složenky budou rozesílány až do 19. května. Jestliže ani do té doby složenka nedorazí, pak kontaktuje příslušný finanční úřad, kde je umístěn spis.
Přestože zaplacení složenky fyzické osoby nic nestojí, jelikož se jedná o daňovou složenku, daň lze samozřejmě uhradit i dalšími způsoby. Kromě pokladny finančního úřadu můžete daň zaplatit i převodem z účtu poplatníka na účet finančního úřadu. Údaje o bankovním účtu finančního úřadu, včetně předčíslí a kódu banky, naleznete na samotné složence. Částku celkové platby pak musíte vyplnit sami, a to podle údajů z alonže. Nově lze také využít pro placení QR kód, který je rovněž uvedený na alonži.
Jako variabilní symbol se uvádí rodné číslo poplatníka – fyzické osoby nebo IČ právnické osoby.
Konstantní symbol:
- 1148 – při bezhotovostní platbě převodem z účtu
- 1149 – při hotovostní platbě běžnou poštovní poukázkou
- 0001 – při hotovostní platbě daňovou složenkou
Dokdy daň uhradit
Pro většinu poplatníků platí, že daň musí uhradit do středy 31. května. Pokud výše daně překročí hranici 5000 korun, je možné ji rozložit do dvou stejně vysokých splátek, přičemž první se musí uhradit do konce května a druhá do čtvrtka 30. listopadu. Zemědělci a chovatelé ryb mají první lhůtu v případě částky nad 5000 korun posunutou na čtvrtek 31. srpna. Druhý termín zůstává na 30. listopadu. Pokud vyjde daň na méně než 30 Kč, není nutné ji platit. Výjimku tvoří spoluvlastnické podíly na pozemcích, ze kterých se daň předepisuje vždy, a to v minimální výši 50 Kč, i kdyby vycházela nižší.
Čtěte také: Daň z nemovitých věcí 2016 můžete zaplatit i přes SIPO. Čtěte návod, jak na to
Kdy vám přijde více složenek
Pokud vlastníte více nemovitostí v jednom kraji (tedy spadají pod jeden finanční úřad a klidně pod více územních pracovišť) a nemáte daň vyšší než 5000 Kč, dostanete v obálce jen jednu složenku, kde budou platby za všechny nemovitosti v kraji sečteny dohromady. Kdo vlastní nemovitosti na území různých krajů nebo musí zaplatit daň vyšší než 5000 Kč, bude mít v obálce složenek více.
Jak upozorňuje finanční správa, poplatníkům, u nichž za zdaňovací období roku 2017 došlo ke změně výše daně oproti předchozímu roku, případně oproti částce vypočtené v daňovém přiznání, sděluje novou výši daně místně příslušný finanční úřad nejčastěji hromadným předpisným seznamem. Tento seznam je pro poplatníky zpřístupněn k nahlédnutí na všech územních pracovištích příslušného finančního úřadu v pracovních dnech v průběhu měsíce května.