Zákazníci se naučili vybírat zboží na internetu pomocí cenových srovnávačů a nákupních rádců. Na doporučení přátel už dá málokdo. Být vidět na internetových srovnávačích je dnes základem úspěchu každého internetového obchodníka. Podrobněji se tomu věnuje například článek Cenový srovnávač, praktická věcička pro zákazníka a nepostradatelná pro e-shop. Ve stručnosti se dá říci, že účelem srovnávačů je nabídnout stejné zboží od různých obchodů. A proč by se měl internetový prodejce u srovnávačů registrovat?
- zvýší tím počet zpětných odkazů na e-shop
- zvýší návštěvnost svého e-shopu
- zvýší si PageRank e-shopu
- zvýší šance, že zákazník nakoupí právě v jeho e-shopu
Někteří obchodníci uvádějí, že prostřednictvím zbožových srovnávačů dosahují až 40% podílu návštěvnosti. Proto se při výběru dodavatele e-shopu vyplatí sáhnout po takovém, který spolupráci se srovnávači co nejvíce ulehčí. Přesněji řečeno, umožní generovat různé XML FEEDy šité na míru konkrétním srovnávačům.
XML FEEDy a jejich variabilita
XML FEED je datový soubor, který prodejce poskytuje srovnávačům. Ty si ho po navázání spolupráce přebírají automaticky a data o produktech buď zařazují do už vytvořených databází nebo vytvářejí zbrusu nové zápisy. Aby k tomuto srovnání a zařazení do nabídky mohlo dojít, je zapotřebí právě XML FEED, jehož prostřednictvím se předávají nejdůležitější údaje o nabízeném produktu. XML FEEDy jsou také velice dobrou pomůckou pro ty obchodníky, kteří mají velké množství zboží a často mění nabídku. Odpadá jim díky tomu ruční vkládání jednotlivých položek. S pomocí FEEDů je možné toto udělat najednou.
Problém je v tom, že srovnávače pracují s trochu odlišnými FEEDy. Je proto potřeba mít možnost s nimi pracovat. V České republice jsou nejrozšířenějšími srovnávači Zboží.cz a Heuréka.cz. Většina dalších srovnávačů je s nimi kompatibilní, ale je potřeba si dát pozor na to, aby některý z nich nebyl výjimkou. Odlišný formát mají například oba dva uvedené srovnávače.
Většina dodavatelů internetových obchodů toto naštěstí bere v potaz a nabízejí řadu možností. Náš e-shopový systém Alfax generuje vždy feedy na míru pro daný srovnávač. Ačkoliv základní struktura feedů je si poměrně podobná, každý srovnávač nabízí některé funkce navíc. Jelikož pro naše zákazníky často připravujeme také e-shopová řešení pro další země Evropské unie, máme dnes projekty, kde je v provozu až 40 feedů pro různé srovnávače,
říká Jakub Šulák, CEO a projektový manažer společnosti Shockworks. Poskytovatelé e-shopových systémů mají vždy v záloze několik základních FEEDů. U nás jde především o ty, které jsou kompatibilní se zmíněnými Zboží.cz, Heuréka.cz, ale také služby Google nákupy, Hledej ceny nebo Pricemania. Další úpravy jsou možné na přání klienta. Pokud zákazník požádá o feed, který nepodporujeme, není problém ho v krátké době dodělat. Samostatné uživatelské sestavování feedu náš e-shop nepodporuje a ani to do budoucna neplánuje. Nevidíme pro definování vlastních XML feedů využití,
komentuje Lukáš Krása, designer ve společnosti PrimaFuture.cz, která poskytuje služby PrimaEshop.cz.
Psali jsme: Co jsou to srovnávače zboží a jak pomůžou mému e-shopu? Zjistěte přehledně
Na trhu jsou i firmy, které nabízí možnosti vlastní úpravy XML FEEDů, ale pravdou je, že na to většinou internetový obchodník stejně nemá kapacitu. Jde tedy jen o okrajovou záležitost. Při výběru dodavatele e-shopu by se člověk měl ptát na to, zda je vůbec možné vlastní FEEDy nastavovat. Později by totiž mohlo dojít k nemilému překvapení. Máme k dispozici feedy, které by neměly mít problém se Zbožím.cz, Heurékou.cz a dalšími na stejném principu. Individuální variace XML výstupů nejsou standardně k dispozici. Naše řešení je ale poskytováno zdarma,
uvádí například Josef Táborský ze společnosti Care4u.
E-shop si vybírejte i podle podpory SEO
Srovnávače nejsou tím jediným, co vám na e-shop přivede zákazníky. Perfektním zdrojem možností jsou fulltextové vyhledávače. Aby na nich byl ale e-shop vidět, je potřeba mít zvládnuté SEO, tedy optimalizaci pro vyhledávače. I tomu se server Podnikatel.cz věnoval, například v textu Jak na základy SEO optimalizace. I s touto optimalizací se pochopitelně bude lépe pracovat, pokud na ni bude myslet už dodavatel systému. Je proto záhodno před nákupem e-shopu prostudovat současné možnosti v této oblasti a doptat se na jejich případné rozšíření. Zejména pro začínající obchodníky je velkou výhodou například to, že některé správcovské systémy vyplňují SEO data automaticky. SEO se automaticky generuje z informací, které jsou k produktům dostupné. Usnadňuje se tím optimalizace těm obchodníkům, kteří se v SEO příliš neorientují. Hezké URL, základní nadpisy a podobně jsou samozřejmostí,
říká Josef Táborský. Například systém Shopio umožňuje definování vlastních titulků, metainformací, čistých URL. Pokud je zákazník nechce vyplňovat, systém sám doplní nejvhodnější data z informací o produktu. A generuje i mapu stránek a sitemap.xml.
Optimalizace pro vyhledávače je v dnešní době nepostradatelná, proto se snažíme optimalizovat šablony již při tvorbě a vyjít zákazníkům vstříc nastavení v administraci e-shopu – ať už jde o produkt, kategorii nebo samotnou homepage či statickou stránku. Pokud uživatel nastavení například v detailu produktu nevyplní, udělá to za něj e-shop,
uvádí Lukáš Krása a Martin Zemánek ze Shopion.cz dodává: U lepších administračních systémů je možnost úpravy i meta popisku stránky a případně vložení optimalizovaného textu do jednotlivých kategorií. K dispozici je modul Odkazy pro výměnu odkazů s jinými weby či nástroj pro hromadnou úpravu META tagů u produktů.
Start: Začněte podnikat s Podnikatel.cz
Zajímavou službou je modul pro generování cílových stránek. Ten umožňuje na základě kombinace kategorií, vybraných důležitých parametrů a případně výrobců generovat přesně zacílené stránky, které lépe pokryjí specifičtější dotazy z vyhledávačů. Tyto stránky mohou být automaticky generované, nebo si je opět administrátor e-shopu může ručně upravovat,
vysvětluje Ondřej Vysoký ze společnosti w3w. Příkladem může být tento jejich odkaz: http://www.lyzelyze.cz/sporten/sjezdove-lyzovani/lyze-sjezdove/sportovni-lyze/seda/
V základu by každý administrační systém měl obsahovat minimálně možnost nastavení title a URL stránky. Příjemnými pomocníky pro vedení e-shopu jsou i další funkce, například správa výrobců produktů, nastavení e-mailů, export databáze zákazníků a podobně. Jak říká SEO specialista Martin Matějka (martinmatejka.cz), je skvělé, že e-shopové systémy už pochopily, že tohle je taková ta malá SEO násobilka a obchody to potřebují. Potřebují mít možnost přivádět návštěvníky na relevantní stránky.
Ačkoli e-shopy podporují různé SEO techniky, včetně automatického vyplňování meta tagů, internetoví obchodníci by ale měli pochopit, že důležitý je zejména kvalitní a unikátní obsah. Žijeme dnes v době, kdy různá SEO kouzla nefungují tak jako dříve, protože vyhledávače jsou stále kvalitnější. A cílem vyhledávačů je zobrazovat na prvních místech stránky s kvalitním obsahem, nikoliv stránky s co nejvíce optimalizovaným webem,
uzavírá Jakub Šulák.