Hlavní navigace

Žádosti o nemocenskou dávku u zaměstnavatele se od roku 2025 mění

2. 9. 2024
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Pro předání žádosti o nemocenskou dávku již nebude sloužit papírový formulář. Pacient obdrží rozhodnutí o dávce elektronicky. Platí to i pro „neschopenky“.

V předchozím článku jsme popisovali způsob předání rozhodnutí/potvrzení nemocenské dávky lékařem pacientovi a následně nemocensky pojištěným zaměstnancem jeho zaměstnavateli. Nyní se zaměříme na plánovaný postup předání informací zaměstnavateli.

Co se dozvíte v článku
  1. Dávka nemocenské od roku 2025
  2. Informace pro žádost o nemocenskou dávku
  3. Identifikátor předepsaného tiskopisu
  4. Shrnutí plánovaného postupu u ostatních nemocenských dávek podle důvodové zprávy k novele zákona
  5. Postup u konkrétních dávek
Elektronizace nemocenských dávek se dotkne i jejich příjemců Přečtěte si také:

Elektronizace nemocenských dávek se dotkne i jejich příjemců

Dávka nemocenské od roku 2025

U dočasné pracovní neschopnosti se s novelou zákona o nemocenském pojištění na stávající praxi České správy sociálního zabezpečení v podávání informací zaměstnavateli v podstatě nic nezmění. Jak pro server Podnikatel.cz potvrdil Jakub Augusta za Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, zaměstnavateli, který má nastaveno zasílání notifikací, budou nadále zasílány zprávy o vzniku nemoci, jejím trvání atd.

Mění se však způsob předání rozhodnutí nebo oznámení lékařem pojištěnci. A to následovně:

  • Pokud pojištěnec sdělí lékaři telefon nebo e-mail pro zaslání, dojde k zaslání identifikátoru formou SMS či e-mailu.
  • Pokud pojištěnec nesdělí kontaktní údaje, lékař mu (stejně jako nyní) předá doklad v listinné podobě.
  • Pojištěnec ale bude moci požádat o předání rozhodnutí v listinné podobě i v situaci, kdy předá kontaktní údaje a dojde k elektronickému zaslání identifikátoru.

Na ePortálu ČSSZ (po přihlášení) pojištěnec následně nalezne příslušné dokumenty k vytištění či uložení. Zaslání SMS či e-mailu se týká vzniku, trvání a ukončení dočasné pracovní neschopnosti a také hlášení ošetřujícího lékaře – změna pobytu, vycházek, hospitalizace.

Informace pro žádost o nemocenskou dávku

Po účinnosti novely pojištěnec od lékaře neobdrží v případě vzniku sociální události papírové formuláře potvrzení či rozhodnutí, a to ani dosavadní průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce. Vše bude probíhat výhradně elektronicky, ledaže by o listinnou podobu u lékaře sám požádal (nebo nesdělil kontaktní údaje). Standardně obdrží prostřednictvím České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) informaci v elektronické podobě formou SMS nebo e-mailu.

Obdobně tomu bude u ostatních nemocenských dávek. Lékař například oznámí České správě sociálního zabezpečení pravděpodobný den porodu pojištěnky a ostatní informace potřebné pro rozhodování o nároku na dávku a její výši budou vycházet od zaměstnankyně. Zaměstnavatel předá ČSSZ pouze formou elektronického podání žádosti o dávku (ve formě definované a zpracovatelné datové věty). Tím se zruší formalizovaná žádost – dosavadní předepsaný papírový tiskopis.

Identifikátor předepsaného tiskopisu

Hlavním pojítkem jednotlivých tiskopisů v rámci jedné sociální události bude lékařem ze systému ČSSZ vygenerovaný identifikátor. Na základě identifikátoru půjde přiřadit předepsané tiskopisy od lékaře, dokumenty od zaměstnavatele, včetně žádosti o dávku a případné další dokumenty orgánů nemocenského pojištění ke konkrétní sociální události (dávce). Identifikátor budou obsahovat rovněž veškeré doklady vystavené ošetřujícím lékařem.

A právě identifikátor bude zaměstnaný pojištěnec předávat svému zaměstnavateli jako součást žádosti o dávku. Ten následně veškeré podklady k vyřízení žádosti o dávku předá pod tímto identifikátorem.

Shrnutí plánovaného postupu u ostatních nemocenských dávek podle důvodové zprávy k novele zákona

  1. Lékař zašle příslušné rozhodnutí/potvrzení na předepsaném tiskopisu na ČSSZ s vygenerovaným identifikátorem.
  2. Na ČSSZ se v řádu několika sekund od obdržení předepsaného tiskopisu od lékaře automatizovaně odešle tento identifikátor na e-mail nebo telefonní číslo (nebo na obojí) pojištěnce nebo jiné příslušné osoby, podle uvedených údajů (e-mail, telefon), které ČSSZ obdrží od lékaře.
  3. Jelikož se v rámci elektronizace ostatních dávek nemocenského pojištění ruší tiskopisy v listinné podobě, ruší se i listinné žádosti o dávku, které musel zaměstnanec vyplněné dokládat zaměstnavateli. Nově se za žádost o dávku bude považovat sdělení zaměstnance o tom, že u něj nastala sociální událost, o jakou dávku žádá, a především sdělení identifikátoru.
  4. Sdělení učiní zaměstnanec předem dohodnutým způsobem – osobně, ale také na dálku např. telefonicky nebo e-mailem.
  5. Zaměstnavatel obsah sdělení zaměstnance zaznamená na předepsaný tiskopis oznámení o podání žádosti o dávku a zašle na příslušnou Územní správu sociálního zabezpečení (ÚSSZ) spolu s dalšími doklady potřebnými pro posouzení vzniku nároku na dávku a její výplatu, mj. doklady pro určení výše dávky. Pokud zaměstnanec předá některé skutečnosti zaměstnavateli v listinné podobě, zašle je zaměstnavatel na ÚSSZ alespoň ve formě prosté kopie.
  6. Oznámení svých zaměstnanců o sociální události, které se považuje za žádost o dávku, bude zaměstnavatel povinen uchovávat po dobu 10 kalendářních let následujících po roce, ve kterém bylo oznámení učiněno.

Proběhne od roku 2025 plánovaná elektronizace ostatních nemocenských dávek?

Postup u konkrétních dávek

Peněžitá pomoc v mateřství – nárok na dávku bude uplatňován sdělením identifikátoru předepsaného tiskopisu, který pojištěnka obdrží od svého lékaře nebo prostřednictvím ČSSZ a dále sdělením dne nástupu na PPM, jelikož den nástupu si mohou pojištěnky určovat samy v rozmezí 8 až 6 týdnů před očekávaným dnem porodu. V určitých případech musí pojištěnec kromě údajů výše doložit i některé potřebné skutečnosti, např. rozhodnutí příslušného orgánu o svěření dítěte do péče (toto rozhodnutí předloží zaměstnavateli a ten alespoň prostou kopií rozhodnutí zašle příslušné ÚSSZ).

Krátkodobé ošetřovné – nárok na tuto dávku bude uplatňován především sdělením identifikátoru předepsaného tiskopisu, který pojištěnec obdrží od lékaře nebo prostřednictvím ČSSZ. Dále sdělením dne, od kterého pojištěnec žádá o výplatu ošetřovného, a sdělením identifikačních údajů osoby, kterou ošetřuje nebo o kterou pečuje.

Dlouhodobé ošetřovné – nárok bude uplatňován především sdělením identifikátoru předepsaného tiskopisu, který pojištěnec obdrží od lékaře nebo prostřednictvím ČSSZ. Dále sdělením dne, od kterého pojištěnec žádá o výplatu dlouhodobého ošetřovného, a sdělením identifikačních údajů osoby, které poskytuje dlouhodobou péči.

Otcovská – nárok se uplatní sdělením dne, od kterého pojištěnec žádá o výplatu dávky, a dále sdělením identifikačních údajů dítěte, v souvislosti s nímž o otcovskou žádá. Zde se nebude hlásit identifikátor tiskopisu, resp. pouze v případech hospitalizace na straně dítěte nebo matky dítěte, jelikož žádost o otcovskou se neuplatňuje přes lékaře, ale přímo u zaměstnavatele.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).