Češi tráví dovolenou hlavně v tuzemsku. Mají z toho „vývar“ prodejci vybavení?

29. 7. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
V poslední době se hodně hovořilo o tom, že budou Češi trávit dovolenou v tuzemsku. Poznali to nějak on-line prodejci kempingového vybavení?

Rozhodli jsme se zjistit, s čím se museli potýkat takové e-shopy a zda sledovaly nějaké výrazné změny v poptávce.

Co se dozvíte v článku
  1. Nejistota i omezení 
  2. Našla se i pozitiva
  3. Stoupaly prodeje?
  4. Měnila se poptávka?
  5. Jaké jsou trendy? 

Nejistota i omezení 

Jaroslav Skalka z 4camping.cz prozrazuje, že na ně nejvíce doléhala nejistota, a to hlavně v souvislosti s prodejní výstavou stanů a vybavení do přírody, kterou pořádají a každoročně ji navštíví přes 100 tisíc lidí. Takže jsme řešili, zda je vůbec reálné ji uskutečnit. Přitom cca rok na ni máme objednané zboží za vyšší desítky mil. Kč, které musíme odebrat a zaplatit. Jak se blížilo oficiální zahájení akce, nejistota a tlak se zvyšovaly, popisuje. Podle ní byla o to více důležitá komunikace do firmy, a to alespoň v rámci možností udržovat pozitivní atmosféru. Někdo danou situaci zvládal lépe, jiný hůře, naším hlavním úkolem bylo ubezpečovat tým, že to společně zvládneme, doplňuje. 

Dopravci i někteří e-shopeři zažívali druhé Vánoce, což bylo vidět i na lehkém skluzu v doručování balíků. Museli jsme tím pádem více komunikovat se zákazníky a situaci vysvětlovat. V začátku byl cítit velký pocit sounáležitosti mezi lidmi, takže nutnost zvýšené komunikace byla vlastně přínosná, říká Jakub Hojka z e-shopu Outdoorstuff.cz. Pro internetový obchod Nejlevnější sport.cz bylo na situaci spojené s koronavirem nejtěžší personální omezení, kdy jim větší problémy způsobili zaměstnanci, kteří museli zůstat doma, aby se starali o děti. Částečně jim pomohli brigádníci, ale bylo těžké tak narychlo nové lidi zaškolit. Samotná kapitola je sklad, kde byl zprvu problém najít brigádníky a následně je udržet se všemi opatřeními, která museli dodržovat, dodává jednatel firmy Vítězslav Rak.

Našla se i pozitiva

Internetové obchody se shodují, že došlo ke změně nákupního chování, kdy i lidé, co nebyli fanoušky online nakupování nebo určitý typ zboží nakupovali jen v kamenných prodejnách, byli nuceni omezením změnit pohled na online. Podle Jaroslava Skalky současná situace ještě urychlí nástup e-commerce a řada zákazníků nakupujících na internetu poprvé získala pozitivní zkušenost a už u něj v nějaké míře zůstane. Jako další pozitivum vnímám, že se lidé více obrátili díky koronaviru na přírodu, pobyt v ní a zvýšil se zájem o životní prostředí celkově, zamýšlí se Jakub Hojka.

Situaci internetových obchodů jsme se věnovali v článku Koronavirus byl pro e-shopy zkouškou ohněm i příležitostí pro poučení a změnu

Stoupaly prodeje?

On-line prodejcům kempingového a sportovního vybavení podobně jako ostatním prodejcům tedy prodeje stoupaly. V e-shopu Outroodrstuff v období duben až květen (v době, kdy byla největší restriktivní opatření) zaznamenali 100% navýšení tržeb. Tím, že fungují jen jako e-shop, nemuseli zavádět žádná opatření vůči zákazníkům. Spíš soukromě byl člověk ještě ostražitější, jelikož i 14denní karanténa by znamenala zastavení provozu, vzpomíná Jakub Hojka. Hlavní opatření, které zaváděli v Nejlevnějším sportu, byla samozřejmě hygienické opatření (rukavice, roušku, gely) a zákaz vstupu cizím osobám do areálu firmy. Také část lidí poslali na home office a omezili kontakt mezi lidmi uvnitř firmy, jak jen to bylo možné.

O opatřeních v internetových obchodech jsme psali v článku E-shopy nyní nahrazují kamenné obchody a také dbají na hygienická pravidla

Ve 4camping.cz museli mimo jiné omezit provoz jejich prodejen a část zaměstnanců zůstalo doma. Pracovali s několika scénáři dalšího vývoje a jak na ně budou reagovat. Naštěstí se u nich začala situace rychle vracet k normálu a k žádnému z krizových plánů nemuseli přikročit. Už v dubnu se zvedli a meziročně rostli o 64 %, k čemuž přispělo i zahraničí, zejména prodeje v Maďarsku a Rumunsku. V květnu pak meziročně vyrostli dokonce o 79 %. Přičítáme to hlavně třem faktorům: nezastavili jsme zásobování, nezastavili jsme a naopak posílili marketing, a i když jsme – stejně jako všichni – měli strach z budoucnosti, ještě více jsme pracovali, vyjmenovává Jaroslav Skalka.

Měnila se poptávka?

Jakub Hojka zásadní rozdíly v poptávce nevnímá, ale podle Vítězslava Raka se více prodávají položky na outdoor, camping, ale také produkty pro „zábavu na zahradě a kolem domu“, jako jsou bazény, trampolíny, ohniště, koloběžky a mnoho dalšího. Jaroslav Skalka zmiňuje, že zájem trávit dovolenou v Čechách je silný už poslední dva, tři roky a k určitým změnám v poptávce samozřejmě dochází. Určitě neprodáme tolik zavazadel do letadla a ani cepínů a expedičních stanů, ale máme zase jiné kategorie, které se prodávají lépe. Pokud rádi trávíte čas v přírodě, najdete si způsob, jak to dělat, ať budou hranice zavřené, nebo nebudou, shrnuje.

Psali jsme: E-commerce je silným hráčem. Se spuštěním e-shopu na nic nečekejte

MM 25 baliček

Jaké jsou trendy? 

V obchodě Nejlevnější sport.cz s přicházejícími prázdninami rostl zájem o campingové vybavení od nábytku až po drobnosti pro stanování. Obecně velkým trendem letos vnímáme paddleboarding, nafukovací lodě a zábavu kolem vody, upřesňuje Vítězslav Rak. 4camping je historicky silný ve stanech, kempingovém nábytku, spacácích a karimatkách. Dynamikou růstu je ale poslední roky předbíhají jiné kategorie, a sice obuv, oblečení, batohy a lezecké vybavení. Dá se tak říct, že začínáme více kopírovat evropské trendy. Jednoznačně nejúspěšnější je nyní outdoorová a turistická obuv, tam v posledních dvou letech rosteme meziročně o více než 130 %, vyjmenovává Jaroslav Skalka. 

V Outroodrstuffu tržby vzrostly v podstatě rovnoměrně u všech kategorií. Trend poslední doby určitě je, že zákazníci nakupují napříč sortimentem a dávají více produktů do košíku tak, aby dosáhli na dopravu zdarma. Rovněž se zvýšil poměr plateb předem, říká Jakub Hojka závěrem.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).