Zájem o mimosoudní řešení sporů narůstá, půlka případů končí dohodou

20. 3. 2018
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Za více než dva roky fungování systému mimosoudního řešení sporů ADR se na ČOI obrátilo již přes 6 tisíc zákazníků. Nejčastěji vše končí dohodou.

Nejvíce sporů se týká reklamací spotřebního zboží. Další výraznou skupinou jsou návrhy spojené s rekreačními a kulturními službami a problémy u smluv o dílo. Vyplývá to z informací, které dnes zveřejnila Česká obchodní inspekce (ČOI).

Čtěte také: Na ČOI už došly tisíce návrhů na ADR, polovina řešených sporů končí dohodou

Jak funguje ADR?

Už více než dva roky mohou zákazníci při sporech s obchodníky využít systém mimosoudního řešení sporů (ADR), které ve většině případů zastřešuje Česká obchodní inspekce (ČOI). Tuto možnost zavedla novela zákona o ochraně spotřebitele, která nabyla účinnosti v únoru 2016.

V mimosoudním řešení sporů před Českou obchodní inspekcí jde o takzvanou konciliaci, během níž pracovník inspekce vede strany k urovnání sporu jako nezávislý prostředník, který jim je případně nápomocen radou a názorem, ve sporu však sám nerozhoduje. Na základě podkladů ČOI celý spor posoudí a případně připraví nezávislé a nezávazné stanovisko, které oběma stranám předloží. Výsledkem řízení má být uzavření soukromoprávní dohody stran, ale v případě, kdy s tím některá ze stran souhlasit nebude, má na to právo a může se případně obrátit na soud.

Zájem o ADR narůstá

Jak pak ukazují statistiky, zájem o ADR vloni vzrostl. Zatímco v roce 2016 se jednalo o 2733 návrhů, v roce 2017 se jejich počet zvýšil na 3394 (v roce 2016 šlo ale ADR využít až od února). V 1124 případech došlo k dohodě stran, 976 sporů bylo skončeno marným uplynutím lhůty (nedohodou), 740 návrhů bylo ze strany Oddělení ADR ze zákonných důvodů odmítnuto, ve 310 případech došlo ke zpětvzetí návrhu ze strany spotřebitele. Dohodou tak skončila více než polovina sporů.

Pokud jde o oblast a předmět sporu, nejčastěji se jednalo o návrhy spojené s reklamacemi spotřebního zboží. Další výraznou skupinou byly návrhy spojené s rekreačními a kulturními službami a problémy u smluv o dílo. Evidentní byl také zájem o mimosoudní řešení sporů v oblasti financí, konkrétně pak u služeb neživotního pojištění.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).