Cílem reklamní kampaně je podle ministerstva udržet zájem o účtenkovou loterii, připomenout a objasnit fungování účtenkové loterie a motivovat nové soutěžící.
Počet hráčů stále klesá, i tak je ministerstvo spokojeno
Posledního březnového slosování se zúčastnilo 341 331 lidí, což je nejnižší počet hráčů od začátku účtenkové loterie. Oproti předchozímu tahu jich ubyly další 2 tisíce a oproti rekordnímu druhému tahu jde o pokles o více než 136 tisíc hráčů. Ve srovnání s březnem loňského roku se počet účastníků loterie snížil o 80 tisíc. Až na podzimní výkyv, kdy se počet hráčů mírně zvýšil, zájem o loterii neustále klesá.
Zatímco množství účastníků se pořád propadá, počet účtenek ve slosování se pohybuje jak po sinusoidě. Zatímco v únoru bylo zařazeno do slosování 12 783 019 účtenek, v březnu se jejich počet zvýšil na 14 356 929 účtenek.
Měsíc | Počet aktivních hráčů | Počet účtenek ve slosování |
---|---|---|
Říjen 2017 | 452 691 | 11 137 598 |
Listopad | 477 952 | 14 564 956 |
Prosinec | 446 890 | 14 861 223 |
Leden 2018 | 425 765 | 13 792 381 |
Únor | 422 793 | 13 620 304 |
Březen | 420 979 | 15 871 430 |
Duben | 407 777 | 14 831 880 |
Květen | 394 476 | 15 188 176 |
Červen | 379 450 | 14 078 198 |
Červenec | 361 837 | 13 218 011 |
Srpen | 357 045 | 13 782 147 |
Září | 346 873 | 12 687 152 |
Říjen | 352 023 | 14 022 118 |
Listopad | 352 248 | 14 313 527 |
Prosinec | 350 008 | 13 670 910 |
Leden 2019 | 345 175 | 13 009 039 |
Únor | 343 475 | 12 783 019 |
Březen | 341 331 | 14 356 929 |
Zdroj: MF ČR
Ukazuje se tak, že z Účtenkovky se stala hra pro „štamgasty“. Tomu nahrávají i weby a facebookové skupiny, které slouží k výměně účtenek. Hráče sice limituje pravidlo, že od jednoho obchodníka mohou registrovat pouze jednu účtenku denně, díky bazarům účtenek však stačí sesbírat účtenky v jednom supermarketu a ty pak vyměnit s dalšími hráči za jiné účtenky. Například na webu Bazaructenek.cz již hráči celkem vyměnili přes 5,3 milionu účtenek a denně na webu dochází k výměně desetitisíců účtenek. Ještě před tři čtvrtě rokem to bylo denně okolo 5 tisíc.
Přestože počet hráčů neustále klesá, ministerstvo tvrdí, že ji považuje, a to i v mezinárodním srovnání, za úspěšný projekt. Během méně než 1,5 roku provozu bylo do Účtenkovky zaregistrováno bezmála 290 milionů účtenek v celkovém objemu přes 70 mld. Kč. Počet soutěžících, kteří se Účtenkovky zúčastnili, atakuje 1 milion. Pravidelně se do hry zapojuje 300 – 400 tisíc spotřebitelů, což je množství, které pohodlně garantuje naplnění cílů tohoto projektu – tedy, aby významné části spotřebitelů nebylo lhostejné, zda účtenku dostane, či nikoliv,
uvedl serveru Podnikatel.cz Michal Žurovec, mluvčí ministerstva financí.
Čtěte také: Účtenkovka neplní cíle, je načase tuto celonárodní Matějskou pouť ukončit
Účtenkovku podporují reklamní kampaně
Navzdory tomu, že ministerstvo hovoří o úspěšném projektu, snaží se jej již od počátku podporovat reklamními kampaněmi a PR akcemi. Ministerstvo financí využívá při komunikaci Účtenkovky všechny možné komunikační kanály, a to jak nástroje media relations (tisková zpráva, informační email, tisková konference, neformální setkání, zveřejňování informací v sekci pro média na stránkách úřadu, rozhovory, poskytování statistik, průzkumů apod.), tak nástroje ATL (rozhlasové spoty a placená propagace prostřednictvím sociálních sítí) a BTL (eventy, doplňkové soutěže, postery a letáky).
Například loni v listopadu zaplatilo ministerstvo ve Zlínském a Jihomoravském kraji roadshow k účtenkové loterii, která celkem navštívila 12 obchodních center. Ministerstvo za ni společnosti Fox Hunter zaplatilo 520 300 korun s DPH. V pořadí šlo již o třetí roadshow, kterou si ministerstvo objednalo. Kromě roadshow ministerstvo loni zaplatilo více než 620 tisíc za reklamu na Facebooku. Celkově ministerstvo vyčíslilo loňské náklady na marketing a PR spojené s Účtenkovkou na 1,6 milionu (v případě započítání DPH jde o ještě vyšší částku).
Čtěte více: Ministerstvo utratilo půl milionu Kč za další roadshow k Účtenkovce
Na reklamu půjdou letos další miliony korun
Letos ministerstvo hodlá investice do reklamy ještě navýšit. Před několika dny uzavřelo se společností RADIO UNITED BROADCASTING smlouvu o zajištění vysílání rozhlasové reklamy a o výrobě reklamních spotů. Hodnota smlouvy činí 3,2 milionu Kč bez DPH.
Konkrétně má jít o 9 spotů, z toho 5 spotů v délce 30 vteřin a 4 spoty v délce 60 vteřin v následující skladbě:
- 3 PR rozhovory s vítězem jedné z hlavních výher (3*60 sec.)
- 1 informativní PR rozhovor s představitelem rezortu MF (1*60 sec.)
- 5 spotů v kreativní režii dodavatele (5*30 sec.),
První speciální spot bude upozorňovat na přelom měsíce, což je důležité datum z pohledu účtenkové loterie, kdy by mělo být soutěžícím připomenuto, aby si zkontrolovali, zda jim někde nezůstaly účtenky z nákupů provedených v uplynulém měsíci, protože ty je možné do dvanáctého dne právě začínajícího měsíce zaregistrovat do soutěže. Druhý speciální spot bude upozorňovat na dvanáctý den v měsíci s tím, že se jedná o nejzazší termín, kdy je možné účtenky z uplynulého měsíce registrovat. Třetí bude upozorňovat na právě proběhlé slosování (patnáctý den v měsíci) a vyvěšení výherní listiny na webové stránce www.uctenkovka.cz. Tento třetí klip také krátce zmíní technické aspekty slosování a základní informaci o množství výher, které jsou právě rozesílány po celém území ČR.
Firma RADIO UNITED BROADCASTING musí kromě výroby zajistit i odvysílání spotů. Kampaň v rozhlase poběží v období 15. 4. 2019 – 31. 7. 2019 a bude vysílána v celoplošném vysílání rozhlasových stanic Impuls a Kiss v poměru 50:50. Cílem informační kampaně je udržet zájem o účtenkovou loterii, připomenout a objasnit fungování účtenkové loterie a motivovat nové soutěžící. Z empirických průzkumů, které má MF k dispozici, je patrné, že účtenková loterie má potenciál zaujmout třetinu až polovinu domácností v ČR, a to za předpokladu odpovídající informační kampaně a inovací projektu. Oba aspekty MF od počátku projektu akcentuje,
komentoval Michal Žurovec z ministerstva financí.
Kromě této kampaně chystá ministerstvo na rok 2019 další reklamní kampaň na Facebooku, a to v předpokládané hodnotě 200 tisíc Kč. Ve hře je i výroba videospotů (instruktážní a propagační videa) a grafických posterů (plakáty, letáčky) a informační kampaň v tištěných médiích.