Změnu pravidel a zavedení konkurence i na poštovním trhu přinesla takzvaná třetí poštovní směrnice Evropské unie 2008/6/ES. Česká republika ji do svého právního řádu aplikovala novelou poštovního zákona a využila možnosti plně otevřít poštovní trh až v nejzazším možném termínu, tedy od 1. 1. 2013. Znamená to, že národní operátor Česká pošta letos přišel i o poslední monopol, tedy doručování listovních zásilek do 50 gramů nebo s cenou do 18 korun. Obecně platí, že konkurenční prostředí zvyšuje kvalitu služeb a snižuje cenu. Myslí si to i Česká pošta, Česká distribuční a Mediaservis, tři největší společnosti na trhu?
Konkurence zvýší kvalitu
Z pohledu České pošty je trh poštovních zásilek funkční a tuto skutečnost nezměnila ani jeho liberalizace. S tím souhlasí i další poštovní operátoři, ale zdravá konkurence podle nich trhu jen prospěje. Ukončením monopolu jsme udělali nejlepší krok k tomu, aby celý systém fungoval mnohem lépe. Ačkoli bych řekl, že Česká pošta patří k nejlepším poštám vůbec a funguje velice dobře, v konkurenčním boji se bude muset více snažit, být opatrná s cenami a srovnávat se s dalšími firmami,
říká Martin Dzúr, generální ředitel společnosti Mediaservis.
Cenové zemětřesení nehrozí
Otevření trhu nepřineslo zdražování poštovních služeb v žádné zemi. A stejně tomu má být i u nás. Důvodem je i fakt, že Česká pošta bude mít minimálně do roku 2017 povinnost poskytovat základní poštovní služby za stejných podmínek, ve stejné kvalitě a za ceny přijatelné pro všechny koncové uživatele. Podle Marty Selicharové, mluvčí České pošty je to standard: Cenová politika České pošty ve své podstatě kloubí kvalitu služby, jejíž základními měřitelnými parametry z pohledu zákazníka je garance doručitelnosti společně s termínem doručení. Tyto parametry kvality doručení mohou zásadním způsobem ovlivnit cash flow jednotlivých ekonomických subjektů, které využívají například pro rozesílání faktur poštovní služby. Jsme přesvědčeni, že takto vnímanou kvalitu služby, na takové úrovni, nemůže v České republice nikdo jiný nabídnout.
Ceny jsou u nás ve srovnání se státy západní Evropy nízké a podle konkurentů státního podniku prostor k jejich navyšování určitě je. A to jak v adresných, tak neadresných zásilkách. Ceny neadresných poštovních služeb jsou v současné době v České republice v porovnání s ostatními evropskými zeměmi výrazně podhodnoceny. Je to důsledek cenové války, která u nás přetrvává přibližně od roku 2007 a která od té doby zlikvidovala polovinu celoplošných operátorů. Například u britské Royal Mail je cena doručení standardního psaní zhruba desetkrát vyšší než cena doručení letáku. Česká pošta však doručuje letáky za dvacetinu ceny dopisů. Zpětná vazba, kterou již nyní od našich zákazníků máme, potvrzuje, že cena je sice důležitá, ale rozhodující roli hraje kvalita doručení a souvisejících služeb,
říká Michaela Kohutová, marketingová specialistka České distribuční.
Prostor pro zvyšování cen vnímá i Martin Dzúr z Mediaservisu. Díky konkurenci by ale ceny v nejbližší době růst neměly. Naopak by měly být pro klienty zajímavější. Dzúr také upozorňuje na fakt, že v zahraničí mohou být ceny vyšší i proto, že se tam posílá mnohem více zásilek: U nás vychází v průměru 65 dopisů na člověka za rok, v zahraničí je to překvapivě až o 100 % víc.
Pošťáci nabídnou komplexní servis
Všichni tři lídři trhu se shodují, že budoucnost poštovních služeb je především v poskytování komplexního servisu zákazníkům. Velkou renesanci mají znovu prožít listovní zásilky. Opět se tak dá usuzovat z evropských trendů. Klasický dopis je pro mnohé firmy i řadové zákazníky mnohem efektivnější, protože zpravidla bývá otevřen a čten. U elektronické komunikace se naopak objevují limity, protože část adresátů si e-mail vůbec neotevře a část se k nim ani nedostane, protože skončí zachycená v antispamovém filtru.
Česká distribuční vidí možnosti rozvoje ve službách s vysokou přidanou hodnotou. Příkladem je geomarketing, který lze využít při plánování kampaní jak neadresné, tak i adresné distribuce. Tato metoda otevírá podnikatelům nové možnosti v přesném zacílení komunikace na nejdůležitější skupiny klientů a zvýšení jejich odezvy na obchodní nabídky. Letos se v geomarketingu odehraje zásadní inovace. Načerpáním podrobných dat ze Sčítání lidu 2011 a jejich promítnutím do našich analýz zásadně zvýšíme kvalitu a efektivitu doručování v každém doručovacím okrsku České distribuční a odezvu jednotlivých kampaní,
naznačuje plány své firmy Michaela Kohutová.
Díky našemu pokrytí doručovateli máme dobré povědomí o aktuální situaci a umíme nabídnout mnohem víc než jen doručení dopisu nebo balíku. Rádi bychom nabídli doručování peněz, respektive platby přes naše doručovatele. To znamená, že by klient mohl hotovostně nebo bezhotovostně zaplatit nejen balík, ale třeba i složenku nebo fakturu. Služba by fungovala i jako možnost výběru peněz, a to zejména v malých obcích bez možnosti využití bankomatu. Inspirací jsou pro nás i služby v Kanadě, kde je doručovatel schopen klientovi přinést nejen zásilku, ale i menší nákup potravin. Budoucnost je tedy v komplexním využití distribuční sítě a všech našich lidí v terénu,
říká za Mediaservis jeho ředitel Martin Dzúr.
Podle České pošty budou nejvýznamnějšími fenomény následujícího období pokračující elektronizace podání zásilek, racionalizace realizovaných podání nebo propracovanější personifikace zásilek v oblasti direct mailingu.
Čtěte více: Je Česká pošta pro podnikatele stále nejlepší?
Česká pravidla odporují výrazu liberalizace
Poskytování základní poštovní služby za nákladové ceny bude pro Českou poštu do roku 2017 znamenat ztráty. Evropská poštovní směrnice je dovoluje vyrovnávat dvěma způsoby. Prvním je úhrada ze státního rozpočtu, který si ale kvůli finanční situaci republika nemůže dovolit. Druhý se nazývá kompenzační fond, a do něho budou přispívat alternativní poštovní operátoři vyjma balíkových služeb. S tímto faktem se soukromé společnosti nemohou smířit. Pravidla jsou podle nich nastavena velmi nečitelně.
Zákon říká, že poštovní operátoři mají přispívat vzhledem ke svému tržnímu podílu a nákladům České pošty. Ani jedno z těchto čísel ale neznáme. Navíc je zvláštní fakt, že máme přispívat na náklady státního podniku, aniž bychom věděli, jak budou tyto náklady kalkulovány a nemáme šanci je kontrolovat,
komentuje současný stav Martin Dzúr z Mediaservisu a dodává: Jestli je ve státním zájmu, aby pobočky České pošty nadále fungovaly, tak by si to stát měl zaplatit. Nemohou na to doplácet konkurenti. V minulosti už jsme na tento problém upozorňovali a v současné době podnikáme další kroky, které mají vyvolat diskusi. V případě, že bude ochota věc změnit, jsme maximálně nápomocni. V opačném případě budeme muset zvažovat i právní kroky, protože není možné, aby byl systém nastaven s těmito podmínkami.
Problémem ve vztahu k nově liberalizovanému trhu adresné pošty je také nerovnost odvodu DPH. Ke skutečné liberalizaci českého poštovního trhu podle soukromých firem dojde až ve chvíli, kdy bude toto odstraněno. Postavení soukromých operátorů znevýhodňuje fakt, že státní Česká pošta je osvobozena od DPH nejen u základních služeb, tedy standardních zásilek zasílaných občany, ale také u hromadných smluvních podání, tedy u čistě komerčních, firemních zásilek. Problematické je to zejména ve vztahu k zákazníkům, kteří nejsou plátci DPH, jako například finanční instituce. Tam je alternativní operátor značně znevýhodněn,
uvádí za Českou distribuční Michaela Kohutová.
Česká pošta slovy své mluvčí Marty Selicharové pouze dodává, že liberalizace poštovního trhu vychází z evropské legislativy a prošla si jí celá Evropa. Česká republika, Česká pošta a nové firmy, které chtějí na poštovním trhu uspět, se s tímto faktem musí vypořádat.