Zákaz billboardů u dálnic? Omezení nejen pro provozovatele, ale i podnikatele

31. 7. 2017
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Po letních prázdninách zmizí z blízkosti dálnic a silnic I. tříd billboardy. Zástupci podnikatelů a provozovatelů to vnímají jako přemrštěnou regulaci.

V květnu 2012 byla přijata novela zákona o pozemních komunikacích, která zakazuje umístění reklamních poutačů nedaleko dálnic a silnic I. třídy. Stane se tak od 1. září 2017. Z očí řidičů zmizí na 3 tisíce billboardů. 

Psali jsme: Billboardy u silnic by měly zmizet do pěti let

Omezení v podnikání

Podle slov zástupců podnikatelů je tato regulace další způsob, jak omezit podnikání. Dotkne se nejen provozovatelů reklamních poutačů, ale dopad bude mít také mimo jiné na samotné podnikatele, kteří tento způsob propagace hojně využívají. 

Psali jsme: Výhodou venkovní reklamy je nepřetržité působení na zákazníka

Za přehnané pokládá omezení Pavel Brabec, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace: Venkovní reklama je pro řadu oborů velmi důležitá a pro některé naprosto nezbytná. Pro malé hotely či restaurace může být zákaz propagace na venkovní reklamě likvidační.

Billboardy u dálnic a bezpečnost

Hlavním argumentem pro zákaz reklamních poutačů u silnic 1. tříd a dálnic je bezpečnost na silnici. Že by však byla nějak zvlášť ohrožena, s tím nesouhlasí dopravní psycholog Michal Walter. Podle něho billboardy dodržující pravidla mají malý vliv na pozornost řidičů nejen ve srovnání s klíčovými faktory, jako jsou komunikace se spolucestujícími a manipulace s mobilním telefony, navigací či rádiem, ale i třeba ve srovnání se sledováním krajiny a zajímavostí v okolí silnice. Jeho slova potvrzuje studie holandského výzkumného institutu pro silniční bezpečnost (SWOV).

Nejrizikovějšími činnostmi při řízení vozidel jsou ty, které zapojují kognitivní funkce. Primárně jde o manipulaci s mobilními telefony během řízení a je v zásadě jedno, zda řidič telefonuje, píše SMS, nebo dokonce komunikuje na sociálních sítích. Naopak jsem se doposud nesetkal se seriózní studií, o kterou by bylo možné opřít tvrzení, že klasické billboardy odvádí pozornost do té míry, že by mohly být samy o sobě příčinou dopravní nehody, dodává Walter.

GALERIE: Inspirujte se vývěsními štíty a poutači z Paříže

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).